این اقدامات، بیمار مسموم را به کشتن می دهد

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران/خوزستان عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به چگونگی مواجهه با بیمار دچار مسمومیت، گفت: برترین کار برای بیمار دچار مسمومیت، این است که هیچ اقدامی نشود؛ اقداماتی مانند وادار کردن بیمار به استفراغ، می تواند کشنده باشد.

این اقدامات، بیمار مسموم را به کشتن می دهد

دکتر علی حسن رحمانی در مورد اقدامات اولیه درمان مسمومیت اظهار کرد: برترین کار برای بیمار دچار مسمومیت، این است که هیچ اقدامی نگردد مگر اینکه با مرکز مسمومیت ها تماس بگیرند یا بیمار را به مرکز درمانی مجهز ارجاع دهند.

به گزارش خبرنگاران، وی اضافه کرد: بعضی یک فرد مسموم شده را وادار به استفراغ می نمایند یا به بیمار شیر، آبلیمو یا مواد دیگر می دهند تا به تصور خودشان، سم خنثی گردد اما همه این تفکرات اشتباه است.

این متخصص مسمومیت ها اعلام کرد: استفراغ و وادار کردن بیمار به استفراغ، اشتباه بزرگ و مهلکی است. در بسیاری از موارد ممکن است مسمومیت ها موجب وقوع اتفاقی برای بیمار نشوند و اگر بیمار، مواد غذایی اضافی را مصرف نمی کرد یا استفراغ نمی کرد، اتفاقی برای بیمار نمی افتاد.

وی با بیان اینکه وادار کردن فرد دچار مسمومیت به استفراغ حتی می تواند موجب مرگ وی گردد، گفت: به طور مثال نفت جذب بدن نمی گردد اما فردی که نفت خورده است را را وادار به استفراغ می نمایند که با این کار اگر یک قطره از نفت وارد ریه گردد می تواند موجب مرگ بیمار گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به راهکارهایی برای پیشگیری از مسمومیت ها، اعلام کرد: در مکانی که احتمال گزش به ویژه گزش مار یا عقرب وجود دارد باید نسبت به سمپاشی اقدام گردد.

وی اضافه کرد: تا حد امکان نیز دارو و سم به مقدار زیاد در منزل نگهداری نگردد. وجود داروی زیاد در منزل می تواند به صورت اشتباهی یا عمدی در اختیار افراد قرار بگیرد و مصرف گردد؛ بنابراین باید دارو در حد احتیاج در منزل نگهداری گردد. بعضی افراد مانند کشاورزان نیز برای مزارع خود از سم استفاده می نمایند، در این شرایط نباید سموم در منزل و به ویژه در دسترس بچه ها قرار بگیرند. با این اقدامات، از بروز بسیاری از مسمومیت های کشنده پیشگیری می گردد یا حداقل، عوارض این مسمومیت ها کاهش می یابد.

رحمانی با بیان اینکه در مسمومیت پیشگیری بر درمان اولویت دارد، گفت: بعضی مسمومیت ها اصلا قابلیت درمان ندارند. برای نجات بعضی بیماران دچار مسمومیت با مواد سمی مانند سیانور که بسیار کشنده است، حتی زمانی که به مراکز درمانی می رسند نمی توانیم اقدامی کنیم.

وی اضافه کرد: در صورت بروز مسمومیت، باید سریعا بیمار به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل گردد؛ در اهواز در صورت احتیاج بزرگسالان به بیمارستام امام(ره) و بچه ها را به بیمارستان ابوذر که در این خصوص در نظر گرفته شده اند، منتقل شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 دی 1400 بروزرسانی: 9 دی 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1780

به "این اقدامات، بیمار مسموم را به کشتن می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این اقدامات، بیمار مسموم را به کشتن می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید