امیرمشهدی عباس: موفقیت یدو در جشنواره فیلم فجر دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان است

به گزارش شهر وبلاگ، تهران (پانا) - مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون گفت موفقیت فیلم یدو در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر دستاورد مهمی برای کانون و عرصه سینمای کودک و نوجوان است و نشان داد که می توان در داوری جشنواره ها بین فیلم های این حوزه و عظیم سال تفاوتی قایل نشد.

امیرمشهدی عباس: موفقیت یدو در جشنواره فیلم فجر دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان است

به گزارش روابط عمومی کانون پرورشی، امیر مشهدی عباس با قدردانی از مسئولان جشنواره و هیات داوران که فرصت ارزیابی فیلم های کودک و نوجوان در این رویداد عظیم سینمایی کشور را فراهم کردند، یادآور شد: در سال های گذشته در ذهن سیاست گذاران جشنواره این باور به وجود آمده بود که فیلم کودک و نوجوان نباید در جشنواره فجر شرکت کند و این جشنواره فقط مختص فیلم های عظیم سال است در حالی که این رویداد جایی برای عرض اندام فیلم های حرفه ای سینمای کشور است. چه کودک، چه نوجوان و چه عظیم سال.

او در خصوص موفقیت فیلم یدو در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر نیز توضیح داد: صندلی بهترین فیلم جشنواره و به دست آوردن پنج سیمرغ و یک دیپلم افتخار برای فیلم یدو با داشتن رقبای حرفه ای آسان نبود و باید از گروه حرفه ای به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه نمایندگی محمدرضا مصباح و مشارکت بنیاد سینمایی فارابی قدردانی کرد که منجر به کسب این موفقیت درخشان شدند.

مشهدی عباس در همین حال به دقت و حساسیت های کانون برای فراوری فیلم اشاره نمود و اضافه نمود: فیلم های کانون همواره با وسواس زیادی انتخاب و فراوری می گردد زیرا کیفیت آثار و فراوری محتوا بیش از گیشه برای کانون حائز اهمیت است.

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون اضافه نمود: فراوریات کانون در حوزه فیلم و تئاتر، محدود است، ولی کانون با نگاهی مسئولانه کوشش می نماید آن چه برای مخاطبان کودک و نوجوان عرضه می نماید، در بالاترین سطح و کیفیت باشد.

او در خصوص سابقه فیلم سازی در کانون نیز شرح داد: سینمای کانون در سال 1349 فعالیتش را با سینمای تجربی و کشف استعدادهای جوان و کوشش برای پیشبرد اندیشه های خلاق و نگرش هنری نوجوانان شروع کرد و به کسانی که تفکری در سینما داشتند یاری کرد که فیلم بسازند و فروش فیلم در گیشه چندان مد نظر کانون نبوده است، نه اینکه اصلاً به آن توجه نمی شده، بلکه جزء اولویت ها نبوده است.

مشهدی عباس در ادامه گفت: خروجی این نوع نگاه دقیق کانون را می توانید در فراوری فیلم هایی از عباس کیارستمی، بهرام بیضایی، نورالدین زرین کلک، امیر نادری، ابراهیم فروزش، مجید مجیدی و... ببینید که هر کدام از این افراد برجسته اکنون از اسطوره های عظیم سینمای ایران هستند.

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون یادآور شد: درخشش سینمای ایران در فستیوال های بین المللی نیز به نوعی با فیلم های کودک و نوجوان کانون از سال 51 و همین کارگردان های شاخص، شروع و بعد از آن بود که سینمای عظیم سال به نحوی وارد جشنواره های بین المللی شد.

او اعلام نمود: من به عنوان یک کارگردان تئاتر و فیلم ساز عرصه کودک و نوجوان که بیش از 25 سال در این حوزه فعالیت داشته ام، معتقدم کانون برای این موفقیت ها و درست ترین شکل فراوری محصولات فرهنگی و هنری فضای مناسبی است.

مشهدی عباس گفت: این نگاه سالم، حرفه ای و مسئولانه کانون به فراوری محتوا برای بچه ها و نوجوانان و ارائه آن به مخاطب به خصوص در زمینه فیلم و تئاتر تا امروز نیز ادامه داشته است.

او در پاسخ به این سوال که آیا کانون باید از همه فیلم سازان کودک و نوجوان حمایت کند؛ گفت: اگرچه حمایت از هنرمندان کودک و نوجوان جزو وظایف اصلی کانون است اما با توجه به بضاعت ها و امکانات محدود، کوشش می کنیم از هنرمندان عزیز و فهیم کشورمان حمایت کنیم در عین حال هنرمندان باید فضایی برای حمایت های مادی و معنوی برای فراوریات خود داشته باشند که متاسفانه هیچگاه این فضای مستقل در کشور ایجاد نشده است.

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری تاکید نمود: اگر برای کانون پشتوانه اقتصادی خوبی فراهم گردد، با ظرفیت هایی که در فیلم سازان خوب عرصه کودک و نوجوان وجود دارد می تواند سینمای کودک و نوجوان ایران را پویا و فعال کند اما ما توان فراوری همه نیازهای مخاطبان را نداریم چون تعداد فیلم سازانی که برای کودک و نوجوان فعالیت می نمایند و سلیقه فراوری آثارشان زیاد و متفاوت است.

مشهدی عباس اظهار امیدواری کرد که سینمای کودک و نوجوان از سوی مسئولان کشور و نهادها و ارگان های دست اندکار بیشتر مورد حمایت قرار بگیرد تا بچه ها و نوجوانان ایرانی، به خاطر این کمبودها به سینمای وارداتی پناه نبرند.

وی توضیح داد: اگر ارگان هایی مثل وزارت ارشاد و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بتوانند در بخش حمایت اقتصادی و تبلیغاتی ورود نمایند، بی تردید فراوریات فیلم کودک و نوجوان هم می تواند در صدر جدول فروش قرار گیرد و هم خوراک فرهنگی بچه ها و نوجوانان سرزمین مان تامین گردد. چون سینمای کودک و نوجوان با ظرفیت مخاطب موجود می تواند به فروش قابل تاملی برسد اما در حال حاضر این هزینه های زیاد برای تبلیغات و اطلاع رسانی در ظرفیت اقتصادی فراورینمایندگان آثار وجود ندارد.

به اعتقاد او فیلم هایی که در کانون فراوری می گردد با نگاه سینمای بدنه فاصله دارد چراکه سینمای کودک و نوجوان به غیر از فعالیت های جدی که در زمینه فیلم سازی انجام می گردد به صورت عمده روی دست هنرمندان و ذوق و سلیقه فیلم سازان می چرخد و اگر کانون در سینمای کودک و نوجوان حرفی برای گفتن دارد به این علت است که ذوق و سلیقه کارگردان، نویسنده، تهیه نماینده و... را مدیریت و جهت مند می نماید.

مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون با بیان اینکه برخی از منتقدان می گویند دوران طلایی کانون گذشته است، اضافه نمود: تاریخ نشان داده هیچ وقت کانون در هیچ دوره ای ضعیف و بدون درخشش نبوده است.

به گفته مشهدی عباس، در حال حاضر کانون کوشش می نماید در همه حوزه های فراوریی مانند فیلم، تئاتر، کتاب، پویانمایی، اسباب بازی و... به صورت یکسان آثاری با کیفیت عرضه کند.

فیلم یدو در راستای فراوری مشترک کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان و بنیاد سینمایی فارابی فراوری و در سی ونهمین جشنواره فیلم فجر بهترین فیلم جشنواره شناخته شد و 5 سیمرغ بلورین و یک دیپلم افتخار دریافت کرد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 24 اسفند 1399 بروزرسانی: 24 اسفند 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1126

به "امیرمشهدی عباس: موفقیت یدو در جشنواره فیلم فجر دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امیرمشهدی عباس: موفقیت یدو در جشنواره فیلم فجر دستاوردی برای سینمای کودک و نوجوان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید