شروع معاینات پزشکی زائران حج سال جاری، ممانعت از اعزام مبتلایان به بیماری های زمینه ای

به گزارش شهر وبلاگ، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر از شروع عملیات معاینه زائران حج اطلاع داد و گفت: با توجه به شرایط کرونا و در صورت نهایی شدن شرایط حج سال جاری، اگر زائری دچار ناتوانی جسمی یا بیماری های زمینه ای باشد که ممکن است در صورت ابتلا به کرونا در معرض خطر قرار گیرد، حداقل برای سال جاری از اعزام شان به حج ممانعت می گردد.

شروع معاینات پزشکی زائران حج سال جاری، ممانعت از اعزام مبتلایان به بیماری های زمینه ای

دکتر طاهر درودی در گفت و گو با خبرنگاران، ضمن اشاره به قطعی نبودن شرایط حج سال جاری و با بیان اینکه در این باره منتظر اعلام دولت سعودی هستیم، در عین حال درباره اقدامات و تمهیدات پزشکی صورت گرفته برای اعزام زائران در صورت نهایی شدن این شرایط، گفت: با توجه به هماهنگی های صورت گرفته با سازمان حج و زیارت و با اعلام اسامی پزشکان کاروان ها به نمایندگی های استانی مرکز پزشکی هلال احمر در استان ها و ارسال دستورالعمل ها، عملیات آغاز معاینات زائران از دو روز گذشته آغاز شده است و همکارانمان از دو روز گذشته مجاز به آغاز معاینات با توجه به دستورالعملی که برایشان ارسال شده، هستند.

ابلاغ دستورالعمل معاینات زائران به پزشکان کاروان ها متناسب با شرایط کرونا

ممانعت از اعزام افراد ناتوان و مبتلایانِ بیماری های زمینه ای

وی اضافه کرد: در دستورالعمل سال جاری بر روی بیماری های زمینه ای، قلبی-عروقی و ریوی تاکید بیشتری داریم. ترجیحا با توجه به شرایط وجود کرونا همکاران پزشک ما که آغاز معاینات را برعهده دارند، قرار است با دقت بیشتر این اقدام را انجام داده و شرایط خاص را در نظر بگیرند. دستورالعمل های خاصی با توجه به شرایط کرونایی به آنها داده شده تا احیانا اگر زائری دچار ناتوانی جسمی یا بیماری های زمینه ای هستند که ممکن است در صورت ابتلا به کرونا در معرض خطر قرار گیرند، حداقل برای سال جاری از اعزام شان به حج ممانعت به عمل آید و افرادی که بتوانند شرایط را پاس نمایند، در زمره زائرین قرار خواهند گرفت.

معرفی 248 پزشک برای عملیات حج سال جاری

درودی با بیان اینکه تا به امروز 248 پزشک برای عملیات حج معرفی شده اند، گفت: البته با توجه به ظرفیت کاروان ها و در صورت افزایش ظرفیت کاروان ها، تعداد دیگری هم اضافه خواهند شد.

وی درباره تمهیدات مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر در حوزه تزریق واکسن مننژیت و آنفلوانزا برای زائران حج، گفت: طبق پروتکل و با توجه به اینکه دستورالعمل خاصی برای تزریق واکسن وجود ندارد، طبق سال های قبل، دستورالعمل های الزام تزریق واکسن مننژیت طبق روالی که در گذشته بوده، وجود دارد و همکاران در جریان هستند که به محض اتمام معاینات زائرین و تایید استطاعت جسمی آنها، به زائران اعلام می گردد که برای تزریق واکسن مننژیت مراجعه نمایند.

درودی ادامه داد: در زمینه واکسن آنفلوانزا، باید دید که شرایط به چه صورت پیش می رود. البته در این زمینه در دستورالعمل های جدید توصیه ویژه ای وجود ندارد. اگرچه مانند سال های قبل توصیه می گردد افرادی که می توانند، این واکسن را تزریق نمایند. در عین حال با توجه به اینکه سال جاری مبتلایان با بیماران شدید ریوی و نقص ایمنی را در گروه زائران نخواهیم داشت، فعلا توصیه ای برای تزریق واکسن پنوموواکس که در سال های گذشته برای زائران پیشنهاد می شد، نداریم، مگر به صورت موردی برای افراد خاص. در عین حال تزریق واکسن مننژیت مانند سال های قبل جزو الزامات است و بعد از تایید استطاعت جسمی زائر پیشنهاد می گردد که برای مراکز تزریق برای انجام واکسیناسیون مراجعه نمایند. جزئیات میزان واکسن مننژیت را معاونت درمان هلال احمر اعلام می نمایند، اما واکسن در حال حاضر موجود است و در صورت تایید استطاعت جسمی، زائر می تواند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کند.

تامین تدریجی داروهای مورد احتیاج با توجه به قطعی نشدن شرایط حج سال جاری

معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر، درباره شرایط دپوی دارو و تجهیزات پزشکی در عربستان نیز، گفت: مرکز پزشکی حج دارو و تجهیزات مورد احتیاج را به عربستان ارسال می نماید تا در آنجا دپو گردد و در عربستان در اختیار کاروان های اعزامی کشورمان قرار می گیرد. 80 تا 85 درصد پروتکل دارویی مانند سال های گذشته است. علاوه بر آن سال جاری به دلیل موضوع کرونا، تمهیدات ویژه ای هم خصوصا در زمینه تامین و ارسال وسایل ایمنی مانند ماسک و وسایل مورد احتیاج اینچنینی اندیشیده شده است. البته با توجه به اینکه سعودی ها در اعلام قطعی برگزاری حج تاخیر مکرر داشتند و هنوز شرایط قطعی آن را اعلام نکردند، تامین داروها به صورت خرد خرد انجام می گردد و اعداد و ارقام آن هنوز نهایی نشده است و طی یکی دو هفته آینده که شرایط نهایی می گردد، آمار مربوط به دارو و تجهیزات را اعلام می کنیم، اما داروها و تجهیزات مورد احتیاج به صورت تدریجی، خریداری، آماده و بسته بندی می گردد.

درودی با بیان اینکه سفارش گذاری اولیه برای شرکت های دارویی آماده شده است و به محض تامین، بسته بندی های آن آغاز می گردد، تاکید نمود: سال جاری به طور معمول با توجه به دستورالعمل معاینات، افرادی که دچار بیماری زمینه ای یا نقص سیستم ایمنی هستند، سال جاری به خاطر سلامتی خودشان اعزام نمی شوند. زیرا ممکن است برایشان خطرساز باشد. در عین حال قرار بر این بود که دولت سعودی به طور رسمی شرایط حج را به کشورهای اسلامی اعلام نمایند، اما هنوز اعلام نشده و منتظر خبر قطعی سعودی ها هستیم که بعد از اعلام آن به اطلاع عموم خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 290

به "شروع معاینات پزشکی زائران حج سال جاری، ممانعت از اعزام مبتلایان به بیماری های زمینه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع معاینات پزشکی زائران حج سال جاری، ممانعت از اعزام مبتلایان به بیماری های زمینه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید