آشنایی کوتاه با مرزهای عجیب قاره آمریکا

به گزارش شهر وبلاگ، سیاره زمین با مرزهای مختلف در اندازه و شکل های متفاوت تعریف می گردد. این مرزها به ما این امکان را می دهند که آسان تر بر قلمروهای مختلف حکومت کنیم و شناخت بهتری از دنیا داشته باشیم. بیشتر مرزهای دنیا کاملا منطقی و عادی هستند و البته استثناهایی نیز وجود دارند. نقاطی در دنیا وجود داشته که مرزهای آنها شرایط را بسیار پیچیده نموده اند و این نوشتار در خصوص مرزهای عجیب قاره آمریکا نوشته شده است. با ما در این مطلب خواندنی و جالب همراه شوید تا جالب ترین مرزهای قاره آمریکا را بشناسید.

آشنایی کوتاه با مرزهای عجیب قاره آمریکا

مرز بین روسیه و آمریکا

احتمالا این نکته جالب را نمی دانید که می توانید مرز بین آمریکا و روسیه را با شنا طی کنید. دو جزیره کوچک صخره ای در تنگه برینگ Bering Strait بین آمریکا و روسیه قرار گرفته که جزایر دایمید Diomedes نام دارند. جزیره دایمید کوچک Small Diomede به آمریکا تعلق داشته و دارای 146 سکنه است. جزیره دایمید عظیم Big Diomede بخشی از روسیه بشمار می رود و هیچ سکنه ای ندارد. فاصله بین این دو جزیره کمتر از 4 کیلومتر بوده که همین باعث می گردد شنا کردن از روسیه تا آمریکا امری کاملا ممکن باشد. نکته عجیب و جالب توجه براساس مقاله مرزهای عجیب قاره آمریکا این بوده که اختلاف زمانی بین این دو جزیره کوچک نزدیک به هم، نزدیک به 23 ساعت است. فاصله کم بین دو جزیره به سکنه دایمید کوچک Small Diomede این امکان را داده که بتوانند نگاهی به آینده داشته باشند، چرا که جزیره دایمید عظیم Big Diomede یک روز در تقویم جلوتر است و انگار در آینده سیر می نماید.

مرز بین هاییتی و جمهوری دومنیکن

جزیره هیسپانیولا Hispanola Island اولین نقطه از قاره آمریکا بود که کریستف کلمب و همراهانش بر آن قدم گذاشتند. دهه ها بعد، این جزیره توسط اسپانیایی و فرانسوی ها به دو بخش تقسیم شد و امروزه بین دو کشور مختلف هاییتی و جمهوری دومنیکن تقسیم شده است. بدلیل وجود جنگل انبوه دومنیکن که از سایر بخش های جزیره مجزا بوده، این مرز از فراز آسمان قابل دیدن و تشخیص هست. اما، این جزیره فقط بخاطر اینکه مرز آن منحصر بفرد بنظر می رسد، در فهرست مرزهای عجیب قاره آمریکا قرار نگرفته است. جزیره هیسپانیولا Hispanola Island به این علت عجیب و جالب توجه بوده که دو جامعه کوچک و کاملا متفاوت در آن زیست می نمایند؛ بخش ثروتمند و زیبای جمهوری دومنیکن با امکانات توریستی متعدد و عالی و امکان انجام فعالیت های فوق العاده و در طرف دیگر، بخش فقیر و توسعه نیافته هاییتی. اما سوال اینجاست که چگونه دو کشوری که در حاکمیت یک جزیره با هم شریک هستند، اینچنین با هم تفاوت دارند؟ پاسخ، مانند همواره، در قدرت های استعماری که این جزیره را به استعمار در آورده بودند، نهفته است. فرانسوی ها می خواستند سرزمین مستعمره خود را به یک نقطه کاملا مالی تبدیل نمایند. آنها بردگان بسیار زیادی به جزیره آوردند و بیشتر منابعی که در بخش مربوط به آنها در جزیره وجود داشت را استخراج نمودند. مسلما مردم محلی هیچ سودی از این فعالیت ها نمی بردند و در نتیجه، شورش ها یکی پس از دیگری اتفاق افتادند. اما در سمت دیگر جزیره، اسپانیایی ها به قتل عام مردم بومی پرداختند، کنترل آن بخش را در دست گرفتند و سعی کردند با ترکیب شدن با مردم محلی، به نرمی حکمرانی نمایند. اما بیشتر علاقه داشتند در کشورهای دیگری چون پرو و مکزیک به اکتشاف طلا مشغول شوند. این قضیه در پایان به پیروز شدن مردم هاییتی در انقلاب هاییتی و برپا کردن اولین جمهوری بردگان سابق در این کشور منجر شد. از طرف دیگر، فرانسوی ها یک ارتش عظیم به جزیره آوردند و از جامعه استقرار یافته در جزیره درخواست کردند بخاطر دزدیدن منابع آنها در این مکان، مبلغی را به عنوان بدهی به فرانسه بپردازند. پرداخت این مبلغ بالا باعث شد پیشرفت و رشد هاییتی سخت تر گردد و چند قرن بعد، دو کشور به دو دنیای کاملا متفاوت و متضاد تبدیل گردند؛ دقیقا مانند مرزشان که در فهرست مرزهای عجیب قاره آمریکا قرار می گیرد.

مرز بین شیلی و آرژانتین

اگر به نقشه نگاه کنید، می بینید که این دو کشور توسط کوه های آند Andes از یکدیگر جدا شده اند. هر دوی این کشورها در اوایل قرن نوزدهم میلادی از امپراطوری اسپانیا جدا شده و استقلال پیدا نموده اند. اما تا سال 1881 بر سر مرزهای خود به توافق نرسیده بودند. چیزی که بنظر یک توافق آسان می آمد، به یک درگیری پر آشوب تبدیل شد. براساس مطلب جالب ترین مرزهای قاره آمریکا باید بدانید که توافقنامه اعلام می کرد که مرز می بایست از بلندترین قله های آند Andes که آب های اطراف را به دو اقیانوس اطلس و آرام تقسیم می کردند، عبور کند. اما آنها متوجه نبودند که قله کوه ها و جریان آب ها کاملا با هم متفاوت هستند. از این لحاظ که آب ثبات ندارد؛ یعنی آبی که از سمت غرب بلندترین قله ها به سمت شرق جریان دارد، به سمت اقیانوس آرام می رود و بالعکس. بنابراین در نهایت، آرژانتین بیان کرد که مرز می بایست تنها از قله های کوه آند Andes عبور کند و آب ها در تقسیمات نام برده نشوند. شیلی نیز ادعا می کرد که مرز می بایست براساس آب ها مشخص گردد. هر دوی این کشورها براساس منافع خود و عظیمتر شدن قلمرو، سعی در مشخص مرز بین دو کشور داشتند، بنابراین از شخصی بیطرف که همان شاه ادوارد هفتم از بریتانیا بود، تقاضا کردند که این اختلاف را حل نماید.

مرز بین کانادا و آمریکا

وقتی به نقشه نگاه می کنید، عظیمترین مرز دنیا که بین دو کشور واقع شده، بنظر کاملا عادی و کسل نماینده می آید. اما، براساس مقاله جالب ترین مرزهای قاره آمریکا اصلا اینگونه نیست. این مرز در قرن هجدهم میلادی از طریق قطع کردن درختان در فضایی با عرض 6 متر بین دو کشور به وجود آمد؛ آن هم به طول 8800 کیلومتر. این مرز به طور کامل از میان جنگل انبوه می گذرد و روی نقشه شبیه به یک خط بنظر می رسد؛ اما اینگونه نیست. اگر اینگونه بود، به عنوان طولانی ترین سرزمین جنگلی در دنیا شناخته می شد. هر دوی کشورها می خواستند مرز بینشان یک خط صاف باشد، بنابراین از آنجایی که در قرن هجدهم بسر می بردند، تصمیم گرفتند مدار 49 درجه شمالی را به عنوان مرز انتخاب نمایند. اما احتیاج بود که شخصی این مرز را نشانه گذاری کند. از آنجایی که باز هم در قرن هجدهم بسر می بردند، این کار را از طریق یک شخص همراه با قطب نما و مقدار زیادی نخ انجام دادند. مردی که این کار را انجام داد، به احتمال بسیار زیاد در دوران قبل از جی پی اس تمامی سعی خود را نموده تا نشانه گذاری را به بهترین نحو انجام دهد؛ اما نتیجه کار او، یک خط مرزی دارای 900 خط زیگ زاگ است. بنابراین برخلاف آنچه که روی نقشه به نظر می آید و بعضی تصور می نمایند، مرز بین کانادا و آمریکا اصلا یک خط صاف نیست. برای مثال، مردم منطقه پوینت رابرتز Point Roberts که دقیقا در جنوب ونکوور واقع شده، تنها به این دلیل که مذاکره نمایندگان این منطقه نتوانستند این منطقه را روی نقشه ببینند، بخشی از کشور آمریکا بشمار می رود. امروزه این منطقه بطور کامل از سایر نقاط کشور آمریکا جدا افتاد. نکته جالب براساس مقاله مرزهای عجیب قاره آمریکا اینجاست که این منطقه تنها یک مدرسه دوره ابتدایی دارد؛ بنابراین دانش آموزان دبیرستانی آن مجبور هستند روزی چهار بار از مرز عبور نموده تا به دبیرستان بروند.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: همگردی
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 268

به "آشنایی کوتاه با مرزهای عجیب قاره آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی کوتاه با مرزهای عجیب قاره آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید