260 میلیون دانش آموز بی مدرسه در دنیا، کرونا عامل گسترش نابرابری آموزشی

به گزارش شهر وبلاگ، در حالیکه بچه ها خانواده های مرفه از اینترنت، موبایل، لپ تاپ برای تحصیل استفاده می نمایند، میلیون ها دانش آموز ابزارهای فناورانه ندارند.

260 میلیون دانش آموز بی مدرسه در دنیا، کرونا عامل گسترش نابرابری آموزشی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

در سال 2018 بیش از 260 میلیون کودک به دلیل فقر و تبعیض هیچ دسترسی ای به مدرسه و آموزش نداشتند. این موضوع با آغاز بحران کرونا تشدید شده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از یونسکو، بچه ها جوامع فقیرنشین و محروم به ویژه دختران، معلولان، فرزندان مهاجران و اقلیت های قومی در بسیاری از کشورهای دنیا از آموزش محروم شده و هیچ دسترسی ای به ابزار یا فضاهای آموزشی ندارند.

یونسکو به عنوان سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد در گزارشی بیان کرد که حدود 260 میلیون کودک در سال 2018 به مدرسه نرفته اند. فقر و تبعیض اصلی ترین دلیل این نابرابری آموزشی عنوان شده و شیوع ویروس کرونا به تشدید آن دامن زده است.

براساس این گزارش، 258 میلیون کودک و جوان به دلیل فقر از مدارس محروم هستند.

بچه ها جوامع فقیرنشین و محروم به ویژه دختران، معلولان، فرزندان مهاجران و اقلیت های قومی در بسیاری از کشورهای دنیا از آموزش محروم شده و هیچ دسترسی ای به ابزارهای آموزشی ندارند/عکس: AFP

بیشتر این بچه ها در جنوب و مرکز آسیا یا جنوب صحرای آفریقا سکونت دارند و 17 درصد از جمعیت بچه ها در سن تحصیل را تشکیل می دهد.

با آغاز بحران کرونا این تبعیض و اختلاف افزایش یافته است. اینک حدود 90 درصد از جمعیت دانش آموزان در دنیا تحت تاثیر تعطیلی مدارس قرار گرفته اند.

در حالیکه بچه ها خانواده های مرفه از اینترنت، موبایل و لپ تاپ برای ادامه تحصیل و آموزش های جدید استفاده می نمایند، میلیون ها کودک و دانش آموز دیگر ابزارهای تکنولوژیک ندارند.

آندری آزولای مدیر کل یونسکو در مقدمه این گزارش نوشت: درس هایی از گذشته مانند بیماری ابولا نشان داد که بحران های بهداشتی می تواند بسیاری از افراد اجتماع را به عقب براند. پس از بحران ابولا بسیاری از دانش آموزان به ویژه دختران از مدرسه دور افتاده و هرگز به کلاس های درس باز نگشتند.

رانده شدگان

در این گزارش می خوانیم که در کشورهایی با درآمد کم یا متوسط، نوجوانان خانواده های ثروتمند 3 برابر بیشتر از خانواده های محروم و فقیر تحصیلات اول متوسطه را تکمیل می نمایند. این تحصیلات معمولا تا سن 15 سالگی برای بچه ها و نوجوانان ادامه دارد.

بچه ها معلول در کشورهای کم درآمد 19 درصد کمتر از نوجوانان معمولی با حداقل مهارت های خواندن آشنا شده اند. تقریباً در همه جا، معلولیت مانعی برای جذب در آموزش بوده است. حدود 15درصد والدین در آلمان و 59 درصد در هنگ کنگ به دلیل باورهای تبعیض آمیز نگران اختلال یادگیری از سوی بچه ها معلول در فرایند کلی کلاس ها بود ه اند.

در 20 کشور فقیر دنیا که بیشترشان در جنوب صحرای آفریقا واقع شده است، دختران به ندرت تحصیلات دوره متوسطه را به اتمام می رسانند.

بچه ها معلول در کشورهای کم درآمد 19 درصد کمتر از نوجوانان معمولی با حداقل مهارت های خواندن آشنا شده اند/ عکس: وبسایت یونسکو

در کشورهای ثروتمندتر، دانش آموزان زبانی غیر از زبان مادری خود را می آموزند. معمولا نتایج به دست آمده از عملکرد این دانش آموزان 34 درصد کمتر از دانش آموزانی است که به زبان اصلی و مادری خود آموزش می بینند.

در آمریکا دگرباشان جنسی تقریبا 3 برابر دانش آموزان معمولی در خانه می مانند و از رفتن به مدرسه اجتناب می نمایند. آنها دلیل خود را عدم امنیت عنوان نموده اند.

تفکیک آموزشی

در دو کشور آفریقایی ورود دختران باردار به مدرسه ممنوع است. در 117 کشور اجازه ازدواج بچه ها صادر می گردد و 20 کشور دنیا هنوز کنوانسیون بین المللی ممنوعیت کار بچه ها را تصویب ننموده اند.

حدود 335 میلیون دانش آموز دختر در مدارس به آب تمیز، مواد شوینده، ضدعفونی نماینده و سرویس های بهداشتی برای دوران خاص دسترسی ندارند.

در چند کشور اروپای شرقی و مرکزی، بچه ها روما (بچه ها محرومی که نژادی نزدیک به کولی ها دارند) از دیگر دانش آموزان تفکیک می شوند.

در آسیا نیز به بچه ها آواره روهینگیا آموزش های جداگانه ای داده می گردد.

در این گزارش آمده است: در بسیاری از کشورها هنوز تفکیک و تبعیض آموزشی وجود دارد که باعث تقویت کلیشه ها، تبعیض و ایجاد فاصله اجتماعی خواهد شد.

تنها 41 کشور دنیا زبان اشاره را برای یاری به دانش آموزان معلول به رسمیت می شناسند. مدارس نیز برای دسترسی به اینترنت پیش از آموزش به دانش آموزان معلول اشتیاق نشان می دهند. آنها بر این باورند که استفاده از اینترنت راه کار بهتری برای آموزش محصلان معلول است.

یونسکو از کشورها خواسته است پس از اتمام یا بهبود بحران کرونا و بازگشایی مدارس، تمرکز بیشتری روی دانش آموزان محروم انجام گردد.

به گفته دبیر کل یونسکو در زمان کنونی حرکت به سمت آموزش عمومی و فراگیر امری لازم است. شکست در این زمینه مانع پیشرفت جوامع خواهد شد.

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 3 شهریور 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 441

به "260 میلیون دانش آموز بی مدرسه در دنیا، کرونا عامل گسترش نابرابری آموزشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "260 میلیون دانش آموز بی مدرسه در دنیا، کرونا عامل گسترش نابرابری آموزشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید