10 کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم، خبر سخنگوی اورژانس اشتباه بود

به گزارش شهر وبلاگ، روح الله امداد به خبرهای مبنی بر گرفتار شدن تعدادی کوهنورد در ایستگاه 7 توچال واکنش نشان داد و گفت: این افراد در ایستگاه 5 گرفتار شده بودند.

10 کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم، خبر سخنگوی اورژانس اشتباه بود

به گزارش خبرنگاران، مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور بعد از ظهر امروز (جمعه) در گفت وگو با خبرنگاران، اعلام کرده بود که حدود ساعت 13 و 30 دقیقه از ایستگاه شماره 7 توچال تماسی با مرکز اورژانس تهران مبنی بر گرفتار شدن 100 نفر از کوهنوردان گرفته شده است.

به دنبال این موضوع حمید مساعدیان، رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی به خبرنگاران، گفت: افرادی که توچال گرفتار شده بودند، افراد عادی و اسکی باز بودند که از تله کابین استفاده می کردند و در بین آنها کوهنوردی نبود.

امداد، مدیرعامل توچال در واکنش به خبر اورژانس مبنی بر گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه 7 توچال به خبرنگاران، گفت: متاسفانه سخنگوی اورژانس خبر اشتباهی را در مورد گرفتاری تعدادی افراد در ایستگاه 7 منتشر کردند. ماجرا از این قرار است که نفراتی که از دربند و درکه صعود کرده و حوالی ایستگاه 5 ما بودند، به خاطر پر شدن پاکوب راستا و با توجه به برودت هوا و برف، راستا را گم کرده بودند اما چون دکل های ما را می دیدند، علامت دادند. همکاران ما هم به آن ها کمک کردند و شاید حدود 10 نفر از مرگ حتمی نجات پیدا کردند.

او اضافه نمود: من در ایستگاه 5 بودم و آقایی حدود 60 ساله را دیدم که از دربند صعود کرده بود و اصلا اوضاع خوبی نداشت، دوستان با وسایل گرمایشی او را احیا و بعد از بهبود شرایط به پایین منتقل کردند. ما حدود ساعت 9 و 30 دقیقه صبح که دیدیم هوا خوب نیست، پیست اسکی را تعطیل و تمام اسکی بازان را تخلیه کردیم. اصلا هیچ اسکی بازی در خط نبود. گفته بودند ما به ایستگاه 7 رفته ایم و 100 نفر را نجات دادیم، اما من نمی دانم چگونه اورژانس به ایستگاه 7 رفته است؟ با چه وسیله ای رفته اند؟ جاده ها که بسته و تله کابین متوقف بود. و در سرعت 110 کیلومتر بر ساعت هم هلیکوپتر نمی تواند برود.

امداد با بیان اینکه افراد گرفتار در ایستگاه 5، کوهنورد و در مجموع حدود هزار و 700 نفر به ارتفاع صعود کرده بودند، ادامه داد: وزش باد خیلی زیاد بود و طبق آیین نامه استاندارد اگر سرعت وزش باد بیشتر از 25 متر بر ساعت باشد، دستگاه هشدار می دهد، به همین دلیل ما خط را متوقف کردیم تا مقداری شرایط مناسب شد که پس از آن نفرات را منتقل کردیم. نکته جالب اینجاست که ساعت 14 و 45 دقیقه خط به طور کامل تخلیه شده بود و هیچ مصدومی از سمت ما نداشتیم.

او در واکنش به اظهارات رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی گفت: ما اصلا افراد عادی را به بالا راه ندادیم و مطابق با فیلم های موجود، 90 درصد افراد کوهنورد بودند. آن 10 درصد هم افرادی هستند که از روزهای قبل در هتل های ما اقامت داشتند و می خواستند پایین بیایند. ما امروز حدود 250 نفر اسکی باز داشتیم که همه را تا ساعت 10 تخلیه کردیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 992

به "10 کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم، خبر سخنگوی اورژانس اشتباه بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 کوهنورد را از مرگ قطعی نجات دادیم، خبر سخنگوی اورژانس اشتباه بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید