کاهش استرس در بچه ها با سگ های روباتیک

به گزارش شهر وبلاگ، بسیاری از مسائل فیزیکی یا روحی بچه ها با یاری حیوانات خانگی بویژه سگ های تربیت شده، رفع می گردد اما موضوع اینجاست که بعضی توان نگهداری از این حیوانات خانگی را ندارند و به دلیل نبود فرصت کافی نمی توانند زمان زیادی را به بازی با آنها یا تمیز کردن و رسیدگی به سلامت آنها اختصاص بدهند، اما فعالان عرصه فناوری در این زمینه یک راه چاره ارائه داده اند و سگ های روباتیک biomimetic، یعنی روبات هایی که رفتار جانوران را تقلید می نمایند به عنوان جایگزین ارائه داده اند.

کاهش استرس در بچه ها با سگ های روباتیک

تحقیقات دانشگاه Portsmouth که در مجله بین المللی Social Robotics منتشر شده است نشان می دهد این سگ های روباتیک می توانند درست به اندازه سگ های واقعی به بچه ها یاری نمایند و روابط محبت آمیز شکل بگیرد؛ در این تحقیق، یک گروه کودک 11 و 12ساله مورد آنالیز نهاده شد، گروهی از این بچه ها با سگ های واقعی و گروه دیگر برای مدتی با سگ روباتیک biomimetic MiRo-E وقت گذراندند و نتیجه نشان داد حس مثبت همبازی شدن با سگ ها در هر دو گروه یکسان است و تفاوت چندانی بین آنها دیده نمی گردد.

محققان خاطرنشان کردند این سگ های روباتیک biomimetic برای بچه های که امکان نگهداری از سگ های واقعی را ندارند یک جایگزین مناسب به شمار می رود و می تواند به این بچه ها یاری قابل توجهی بکند.

لین پروپز سرگروه این تیم تحقیقاتی در گزارش خود آورده است: ما می دانیم که سگ های واقعی می توانند به بچه ها مهربانی و حس خوب بودن را القا نموده، با آنها بازی نمایند و شاهد کاهش استرس و اضطراب در بچه ها باشیم اما نتیجه تحقیق ما نشان داد این سگ های روباتیک خاص نیز همان احساس را می توانند به بچه ها القا نمایند؛ استفاده از سگ ها یکی از بهترین راهکارهای درمانی برای بچه ها خجالتی، ترسو و گوشه گیر است ،چراکه سگ ها موجوداتی اجتماعی و تربیت پذیر هستند ،اما به هرحال صاحب سگ باید نیازهای وی را برآورده کند. به همین دلیل سگ روباتیک MiRo-E که می تواند دم و گوش های خود را تکان دهد، یا به وسیله صدا احساساتش را بیان کند اما نیازهای کمتری هم دارد؛ برای بسیاری از خانواده ها که امکان نگهداری از حیوان خانگی ندارند، گزینه خوبی به شمار می رود.

اولیویا باربر دیگر نویسنده این گزارش که خود روزگاری با یاری سگ خانگی اش بر اضطراب خود غلبه نموده است نیز اعتقاد دارد بچه ها با یاری سگ های روباتیک، می توانند بهترین نتیجه را بگیرند، البته گفته می گردد گروه تحقیق در این مطالعه تعداد اندکی بوده اند و باید برای اثبات این ادعا کوشش بیشتری کرد و دامنه این تحقیق را گسترده تر کرد. با این حال این گروه تحقیقاتی همچنان معتقدند احتمالاً در آینده شرایط به گونه ای پیش می رود که میزان استفاده از روبات ها روندی رو به رشد دارد و در بیشتر خانه ها به جای حیوانات خانگی پشمالو شاهد روبات ها خواهیم بود. این سگ های روباتیک نه تنها در درمان فیزیکی و روحی بچه ها تأثیرگذارند بلکه می توانند همبازی خوبی هم برای آنها باشند. این سگ های روباتیک همچنین می توانند در آینده به نابینایان و سالمندان نیز یاری نمایند تا هم تنها نباشند و هم از آنها محافظت نمایند، چرا که کاملاً قابل برنامه ریزی هستند و با یاری هوش مصنوعی و الگوریتم های یادگیری ماشینی، به مرور زمان می توانند نیازهای سالمند، کودک یا فرد نابینا را پیش بینی نموده و برای برطرف این نیازها کوشش نمایند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 29 دی 1399 بروزرسانی: 29 دی 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 947

به "کاهش استرس در بچه ها با سگ های روباتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش استرس در بچه ها با سگ های روباتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید