چرا پنجره ساختمان های قدیمی بریتانیا با آجر پر شده است؟

به گزارش شهر وبلاگ، در زمان های قدیم در بریتانیا پنجره های هر خانه هزینه ی زیادی روی دست مردم می گذاشتند. طبق قانون کلی هر خانه ای که تعداد پنجره ی بیشتری داشت، به همان مقدار مالیات بیشتری پرداخت می کرد.

چرا پنجره ساختمان های قدیمی بریتانیا با آجر پر شده است؟

حدود سال 1969 قانون اقتصادیات پنجره تصویب شد که بر اساس این قانون صاحبخانه به ازای هر پنجره ای که در ملک خود داشت، مبلغی را بابت اقتصادیات پرداخت می کرد. جزئیات این قانون با گذشت زمان تغییر کرد.

از نظر مجلس بریتانیا قانون اقتصادیات پنجره روش خیلی مناسبی برای پول گرفتن از قشر مرفه جامعه بود. ثروتمندان معمولا خانه هایی بزرگ با تعداد زیادی پنجره داشتند و می توانستند اقتصادیات پنجره را به راحتی پرداخت نمایند. در مقابل قشر ضعیف جامعه در خانه هایی کوچک تر زندگی می کردند و اقتصادیات کمتری می پرداختند.

مجلس بریتانیا در کوشش بود این قانون را به نفع قشر ضعیف جامعه تمام کند؛ از این رو گفت که خانه هایی که کمتر از ده پنجره دارند، نسبت به پرداخت اقتصادیات معاف هستند.

به این ترتیب مبلغ اقتصادیات به مقدار ی سابق تصاعدی نبود. در شهرها خیلی از خانواده های فقیر در آپارتمان های بزرگ پرپنجره زندگی می کردند و اقتصادیات زیادی می پرداختند؛ در نتیجه فشار اقتصادی بسیاری را متحمل می شدند. هزینه ی اقتصادیات به وسیله مدیر ساختمان پرداخت می شد و بعد هزینه ها تقسیم می شد و هر کدام از مستاجرین علاوه بر اجاره، هزینه ی اقتصادیات پنجره را هم پرداخت می کردند.

البته مردم در مقابل پرداخت اقتصادیات مقاومت کردند و با اجرای روش های خلاقانه سعی کردند قانون را دور بزنند. ساکنان خانه های پر از پنجره، دست به کار شدند و پنجره ها را با آجر پر کردند. حتی زمانی که ساختمان جدیدی ساخته می شد، تعداد پنجره ی کمتری در نمای آن به چشم می خورد. با این حال باز هم مجبور بودند اقتصادیات بپردازند.

در نهایت نه تنهای مستاجران هزینه ی زیادی پرداخت می کردند، بلکه تهویه و نور کافی هم در منزل خود نداشتند.

مشکل این بود که مجلس تعریف درستی از پنجره ارائه نداده بود و به ماموران اقتصادیاتی اجازه داد که به ازای هر سوراخی که روی دیوار می بینند، پول دریافت نمایند و این قانون به قشر خاصی محدود نمی شد.

اولین کسی که در مقابل این قانون اعتراض کرد، رمان نویس انگلیسی، چارلز دیکنز بود. او در این مورد نوشت: قانون آزاد بودن هوا به وسیله مجلس منسوخ شده است. از زمانی که این قانون وضع شده، هوا و نور آزاد نیست. ما باید برای آنچه که طبیعت به صورت رایگان در اختیار ما قرار می دهد، سالانه پول پرداخت کنیم و فقرا توان پرداخت این هزینه را ندارند. هوا و نور از احتیاجات ضروری زندگی ما هستند.

این قانون بعد از 156 سال برداشته شد. اقتصادیات پنجره تنها یکی از معدود اقتصادیات های بی پایه ی دولت بریتانیا برای جمع آوری پول بود. یکی دیگر از قوانین، اقتصادیات آجر بود که در سال 1784 وضع شد و این پول جهت یاری به جنگ جمع آوری می شد.

در مقابل مردم با بزرگ کردن سایز آجرها کوشش کردند آجر کمتری در ساخت خانه استفاده نمایند تا اقتصادیات کمتری بپردازند. خیلی از ساختمان ها با آجرهایی فوق العاده بزرگ ساخته شدند که هنوز هم در میزهم (Measham) تعدادی از آن ها دیده می شوند.

حدود سال های 1662 تا 1689 قانون دیگری وضع شد که بابت شومینه های هر خانه اقتصادیات پرداخت می کردند. به این ترتیب مردم تشویق شدند در خانه های کوچک تر زندگی نمایند یا شومینه ی کمتری در منزل بسازند.

در میان این قوانین اقتصادیات پنجره در مدت طولانی تری نسبت به بقیه اجرا شد و مورد تنفر مردم نهاده شد. حتی همین حالا هم می توانید اثرات اقتصادیات پنجره را در برخی از محله های بریتانیا ببینید.

منبع: کجارو / amusingplanet.com / true
انتشار: 20 فروردین 1401 بروزرسانی: 20 فروردین 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1876

به "چرا پنجره ساختمان های قدیمی بریتانیا با آجر پر شده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پنجره ساختمان های قدیمی بریتانیا با آجر پر شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید