پاسخ گروسی به سوالی درباره دستیابی ایران به سلاح هسته ای

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران : مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید نمود که در طی یک سال گذشته این آژانس بیش از 400 بازرسی از ایران داشته است.

پاسخ گروسی به سوالی درباره دستیابی ایران به سلاح هسته ای

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، رافائل گروسی، مدیرکل آژانش بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه در گفت وگویی با اشپیگل آلمان در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است، گفت که وی به دقت اتفاقاتی که در حال رخ دادن است را آنالیز می نماید اما به عنوان یک ناظر نباید در مورد اهداف به حدس بپردازد.

گروسی گفت: ما تشخیص داده ایم که ایران امروز بیشتر از دو سال قبل اورانیوم غنی نموده است اما کمیت آن از سال 2015 که در آن توافق [هسته ای] با ایران حاصل شد، کمتر است.

وی در پاسخ به سخن خبرنگار اشپیگل که می گفت تحلیل گران می گویند که ایران سه ماه و نیم دیگر به اورانیوم لازم برای فراوری بمب دست خواهد یافت، اظهار کرد: من به این تحلیل ها احترام می گذارم اما لزوما با آن ها موافق نیستم. ما باید هشیار باشیم.

مدیرکل آژانش بین المللی انرژی اتمی در ادامه اضافه کرد: حتی اگر شما اورانیوم کافی [برای فراوری بمب] داشته باشید بدین معنا نیست که بلافاصله می توانید سلاح هسته ای بسازید.

گروسی در مورد اهداف ایران در توسعه برنامه هسته ای خود گفت: بسیار سخت است که بگوییم دیگران واقعا چه چیزی می خواهند. من تنها خود را به این مسئله محدود می کنم که ایران در دو دهه گذشته یکنواختی قابل توجهی را در فعالیت های هسته ای خود نشان داده است. این فعالیت پس از انعقاد توافق هسته ای کاهش یافت اما هیچگاه به طور کامل متوقف نشد.

وی ادامه داد: توافق هسته ای با ایران بسیار پیچیده است و در آن نیروگاهی هسته ای برنامه هایی برای گسترش آزمایشگاه های تحقیقاتی و تأسیسات غنی سازی دارد. برای همین است که رژیم بازرسی وسیعی داریم. ما در طول یک سال گذشته 400 بازرسی در ایران انجام داده ایم.

مدیرکل آژانس اتمی بیان کرد که تعداد بازرسان این آژانس در ایران محرمانه است اما در 365 روز سال بازرسان این آژانس در ایران حضور دارند.

گروسی در پاسخ به سوال خبرنگار که در مورد مرگ برجام می پرسید، گفت: این توافق در میان کشورهایی که به آن پایبند هستند، بسیار زنده است. آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و ایران تصریح نموده اند که توافق در نظر آن ها بسیار مهم است. اختلافی بوجود آمده چراکه سه کشور غربی می گویند که ایران در حال نقض آن است. در مقابل نیز ایران از سوءفتار طرف دیگر شاکی است. کسی کاری نمی نماید. همه می خواهند که ما به بازرسی هایمان ادامه دهیم.

وی همچنین ابراز کرد: ما از طرفین توافق نیستیم. ما تنها دستوراتی به عنوان بازرس داریم. این وظیفه دیگران است که از یافته های ما نتیجه گیری نمایند.

گروسی با اشاره به اینکه از طرف قدرت های جهانی تحت فشار واقع شده است، گفت: من در تک تک دقایق روز این را حس می کنم. باد از هر جهت می وزد. وقتی یک قدرت عظیم غضلاتش را منقبض می نماید و به ابراز تهدیداتی گنگ می پردازد، باید چگونه رفتار کنم؟ من به دقت در اینباره فکر نموده ام. من با این مسئله نمی جنگم و خسته نیز نشده ام. کشورها به دنبال منافع ملی خود هستند و این قابل درک است.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 729

به "پاسخ گروسی به سوالی درباره دستیابی ایران به سلاح هسته ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ گروسی به سوالی درباره دستیابی ایران به سلاح هسته ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید