نبرد با آتش با دستان خالی، تجهیزاتی که به زاگرس نمی رسد

به گزارش شهر وبلاگ، چهار روز است بکرترین مناطق جنگلی کشور در آتش، سوء مدیریت و ناهماهنگی و کمبود امکانات می سوزد، فرمانده یگان محیط زیست می گوید: نیروهایمان با دستان خالی با آتش مبارزه می کنند.

نبرد با آتش با دستان خالی، تجهیزاتی که به زاگرس نمی رسد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، آتش از روز پنجشنبه (8 خرداد) به جان جنگل های بکر زاگرسی منطقه حفاظت شده خائیز در غرب استان کهگیلویه و بویراحمد افتاده است.

در دو روز شعله های آتش هیچ حریفی نداشتند و مراتع و درختان ارزشمند جنگل های بلوطی را یک به یک تبدیل به زغال می کردند، محیط بانان و دوستداران محیط زیست با دستان خالی به جنگ آتش سرخ رفتند و یکی از محیط بانان این منطقه به نام علی آتش دان در نبرد به آتش از ارتفاعات پرتاب شد و به شکل معجزه آسایی زنده ماند.

محمد داسمه دبیر کمیته حقوقی انجمن محیط زیست و دوستداران طبیعت خوزستان که لحظه به لحظه اخبار آتش سوزی را از جنگل های جنوب غربی کشور از طریق شبکه های اجتماعی به گوش هموطنان می رساند از همان ساعات ابتدایی از نبود امکانات و عدم اعزام بالگرد آبپاش به منطقه ابراز تأسف می کرد.

پایان بعد از گذشت 24 ساعت، بالگردی عصر جمعه به خائیز اعزام شد اما نه به منظور اطفا حریق بلکه برای انتقال نیروها و تجهیزات از این منطقه، که در کمال تعجب بعد از انجام یک سورت پروازی اعلام می کند که سوختش پایان یافته و باید به آشیانه بازشود.

پس از دو روز شعله کشیدن آتش در این منطقه ارزشمند صبح روز شنبه پایان بالگرد آبپاش به منطقه رسید.

داسمه که به عنوان یکی از وکلای محیط زیستی فعال در کشور هم شناخته می شود و از عملکرد ضعیف شورای هماهنگی مدیریت بحران در این استان به شدت انتقاد کرده و گفت: به زودی علیه برخی از این افراد شکایت کیفری خواهم کرد.

بالگرد آبپاش به گفته فرمانده یگان محیط زیست با انجام دو پرواز بر فراز این منطقه حفاظت شده زبانه های آتش را آرامتر کرد اما تعداد پروازهای بالگرد آبپاش کمتر از نیاز این منطقه است.

عصر روز شنبه خبر رسید که آتش تا حدودی در این منطقه مهار شده است اما پس از گذشت ساعاتی، داسمه از شعله کشیدن آتش از سمت شهرستان بهبهان خبر داد و با ابراز نگرانی از نزدیک شدن این آتش به مناطق بکر و ارزشمندی همچون تنگه خائیز استمداد کمک مجدد داشت.

جمشید محبت خانی فرمانده یگان محیط زیست صبح امروز از بهتر شدن شرایط کنترل آتش از سمت بهبهان شده و از اعزام یک فروند بالگرد آبپاش به این منطقه خبر داد.

وی با اشاره به اعزام تعداد بیشتری از نیروهای بومی و محلی برای اطفا حریق به این منطقه از ضعف مدیریت بحران در این استان ابراز تأسف کرد و گفت: در تمامی مراتع و جنگل ها اطفا حریق به عهده سازمان جنگل هاست و محیط زیست نمی تواند در این خصوص تصمیم گیری کند. متأسفانه نیروهای محیط زیست اجازه مقابله با آتش را ندارند و باید ابتدا به منابع طبیعی گزارش دهند و این فرصت سوزی باعث گسترش آتش در مناطق می شود.

فرمانده یگان محیط زیست با اشاره به اینکه حتی یک ریال از 15 میلیارد تخصیص داده شده برای خرید تجهیزات محیط بانی هزینه نشده، گفت: ما به دلیل عدم تخصیص بودجه دو سال است برای نیروهای یگان محیط زیست هیچ خریدی نکرده ایم و نیروهای ما در این استان دستگاه دمنده ندارند و با دستان خالی به جنگ آتش رفته اند.

اما اسدالله هاشمی مدیرکل محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه شرایط توپوگرافی این منطقه و وجود دره های عمیق باعث کند بودن فعالیت نیروهای فعال در امحای حریق شده است، گفت: تمامی نیروهای اعزامی دستگاه دمنده در آتش را در اختیار دارند اما، مشکل این است که این دستگاه با توجه به شرایط خاص منطقه همه جا کارایی ندارد، چون دمیدن باد به درختان شعله ور آتش را چند برابر می کند، در حال حاضر بهترین وسیله برای اطفای حریق بالگردهای آبپاش هستند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 356

به "نبرد با آتش با دستان خالی، تجهیزاتی که به زاگرس نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبرد با آتش با دستان خالی، تجهیزاتی که به زاگرس نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید