مسجد جامع اردستان نخستین مسجد دو طبقه دنیا اسلام است

به گزارش شهر وبلاگ، خبرگزاری تسنیم/ براساس آخرین اخبار منتشر شده، مسجد جامع اردستان نخستین مسجد دو طبقه دنیا اسلام است.

مسجد جامع اردستان نخستین مسجد دو طبقه دنیا اسلام است

مسجد جامع بر روی بقایای آتشکده مهر اردشیر بنا شده است. به استناد کاوش های باستان شناسی انجام شده در دهه 50، چهار لایه تاریخی در این بنا معین شده است. این مسجد همه ساله و در تمام ایام سال میزبان گردشگرانی است که از سراسر کشور به شهرستان اردستان می آیند.

مسجد جامع اردستان به علت خصوصیات منحصر بفردی که دارد، سالانه گردشگران زیادی جذب می نماید. گردشگرانی که بعضا بارها به تماشا این اثر تاریخی و مذهبی آمده و دیگران را نیز برای بازدید از آن دعوت می نمایند

ذکر خدا و آیات الهی در مسجد جامع

عباس قاسمی، یکی از کارشناسان میراث فرهنگی با بیان اینکه مسجد جامع اردستان دارای 3 محراب است، گفت: محراب اصلی مسجد در زیر گنبد قرار گرفته و دارای گچبری و آیات قران زیبایی است که خود به عنوان زیباترین محراب دنیا شناخته می گردد. وی با بیان اینکه در ایوان جنوبی مسجد جامع اردستان نقوش اسلیمی گچبری شده بر روی آجر نقش بسته است، توضیح داد: این طرح به نام درخت زندگی و برگرفته از درخت انگور است که خود منحصر بفرد و در جای دیگری وجود ندارد.

گنبد مسجد دوجداره و ضد زلزله است

مهدی مشتاقی، کارشناس آثار تاریخی و نویسنده با بیان اینکه گنبد مسجد جامع اردستان از شگفتی خاصی برخوردار است، گفت: این گنبد از روی پایه مربع تا ارتفاع 9متری کشیده شده و به 8 گوشواره، 16 نیم لوزی، 32 نیم دایره و 64 نیم لوزی تبدیل و عمامه گنبد زده و گنبد بنا شده است.

وی با بیان اینکه این سبک معماری را برای نخستین بار دانشمندان حکومت پارتها یا اشکانیان به واسطه مضرب اعداد ریاضی طراحی کردند، توضیح داد: سلجوقیان با بهره گیری ازاین سبک معماری قبل از اسلام و چون جهت امورات مذهبی استفاده میشد آن را با رنگ و لعاب اسلامی آمیخته تا بتوانند تغییر کاربری بدهند.

مشتاقی با بیان اینکه ستون هایی در اقصی نقاط مسجد دیده می گردد که چوب هایی در بین آنها وجود دارد، اضافه نمود: استفاده از چوب در بین ستون ها برای تبدیل دایره ستون به مربع و تنظیم سیستم زلزله است که قدرت پی را تنظیم و خسارت به مراتب کمتری ایجاد می نماید.

بنای منحصر بفرد مسجد جامع سالانه گردشگران زیادی را جذب می نماید

محمد حسینی، از گردشگرانی که به همراه خانواده از کرمانشاه برای بازدید مسجد جامع اردستان آمده بودند، گفت: مساجد جامع زیادی را دیدم، اما این مسجد در ابتدای ورود انسان را جذب می نماید و خشت های قدیمی، 2 طبقه بودن آن و مناره قدیمی که دارد جالب و مجذوب کننده است.

محمدی از دیگر گردشگرانی که از تهران برای بازدید مسجد جامع اردستان حضور داشت، گفت: با وجود اینکه مساجد زیادی دیده بودم فکر نمی کردم این مسجد به این زیبایی باشد و اینکه 4 دوره تاریخی را طی نموده، بکر بودن و تازگی خیلی قشنگی که در گچبری های آن وجود دارد بی نظیر است و سیستم صدایی که در این مسجد ایجاد شده را من جایی ندیده بودم.

مسجد جامع اردستان به عنوان نخستین مسجد 2 طبقه دنیا اسلام در سال 1311 به شماره 180 در لیست آثار ملی کشور ثبت شد.

منبع: همگردی
انتشار: 14 دی 1400 بروزرسانی: 14 دی 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1785

به "مسجد جامع اردستان نخستین مسجد دو طبقه دنیا اسلام است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع اردستان نخستین مسجد دو طبقه دنیا اسلام است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید