مدرسه روستای پایگلان تبدیل به موزه می گردد

به گزارش شهر وبلاگ، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، مدرسه روستای پایگلان تبدیل به موزه می گردد.

مدرسه روستای پایگلان تبدیل به موزه می گردد

یعقوب گویلیان در بازدید از روستای پایگلان در شهرستان سروآباد اظهار کرد: تپه باستانی قلای پایگلان در حوزه منطقه جهانی هورامان که در سال 1384 با شماره 12803 در لیست آثار ملی به ثبت رسید، بخشی از فرهنگ و تاریخ کهن این منطقه و ظرفیتی بی بدیل برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه نمود: پروژه برآورد این تپه به منظور مشخص عرصه، حریم و لایه نگاری با مجوز پژوهشگاه باستان شناسی از ابتدای آذر امسال شروع شده است.

او مطرح کرد: با توجه به پتانسیل های موجود در هورامان و انجام مطالعات علمی پژوهشگران و دانشجویان در این زمینه، کوشش خواهیم کرد با فراهم کردن زیرساخت های لازم، پایگلان به عنوان پایلوت مطالعات باستان شناسی پایگاه جهانی هورامان معرفی گردد.

گویلیان بعلاوه در بازدید از مدرسه قدیمی پایگلان اظهار کرد: برنامه ریزی های لازم اجرا شده تا این مدرسه که نماد فرهنگ، ادب و علم آموزی مردمان این دیار است پس از تملک، بازسازی و به موزه روستایی تبدیل گردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان یادآور شد: روستای پایگلان در منطقه جهانی هورامان علاوه بر پیشینه تاریخی غنی، دارای پتانسیل و ظرفیت گردشگری منحصر بفرد است.

او بعلاوه در بازدید از اقامتگاه بومگردی در حال ساخت پایگلان گفت: شناسایی ظرفیت های گردشگری و فرهنگی و بعلاوه ایجاد اقامتگاه های بومگردی در این منطقه می تواند نقش موثری در ایجاد اشتغال مولد و معیشت مردم داشته باشد.

گویلیان مطرح کرد: گردشگری برترین عامل در ایجاد اشتغال روستایی است و امیدواریم با برنامه ریزی های منسجم و همکاری مردم و مسئولان به اهداف مدنظر در منطقه جهانی هورامان برسیم.

منبع: همگردی
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1836

به "مدرسه روستای پایگلان تبدیل به موزه می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه روستای پایگلان تبدیل به موزه می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید