ضد یخ چیست و در چه زمان باید تعویض گردد؟

به گزارش شهر وبلاگ، ضد یخ چیست؟ راننده ها می دانند که انتخاب یک ضد یخ مناسب مانند انتخاب روغن موتور باکیفیت، برای خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. در واقع، انتخاب یک ضد یخ خوب باعث افزایش عمر موتور و سیستم خنک کننده خودرو می گردد.

ضد یخ چیست و در چه زمان باید تعویض گردد؟

موضوع مطلب ما درمورد این است که باید از چه نوع ضد یخی استفاده کرد، کی آن را تعویض کرد و توجه نکردن به آن ممکن است باعث چه اتفاقاتی در خودرو گردد. در این مطلب نگاهی به کاربرد ضد یخ و انواع آن هم می اندازیم.

ضد یخ چیست؟

ضد یخ یک مایع خنک نماینده است که از مونو اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول به اضافه مواد افزودنی دیگر تشکیل شده است. وجود ضد یخ برای دوام موتور و سیستم خنک نماینده لازم است. بخشی از انرژی ناشی از سوختن بنزین در موتور خودرو تبدیل به انرژی حرکتی می گردد. بخش دیگر آن به گرما تبدیل می گردد؛ گرمایی که مقداری از آن به وسیله اگزوز خارج می گردد و باقی آن در موتور می ماند. این گرما اگر کنترل نگردد، باعث خوردگی و زنگ زدگی موتور می گردد. اینجاست که لزوم وجود مایع خنک نماینده در خودرو تعیین می گردد. این مایع خنک نماینده از ضد یخ و مواد دیگر تشکیل شده است.

تفاوت ضد یخ با مایع خنک نماینده

مایع خنک نماینده در واقع ترکیبی از ضد یخ و آب مقطر است؛ یعنی ضد یخ بخشی از مایع خنک نماینده در موتور است نه تمام آن. معمولاً برای ساخت ضد یخ از انواع الکل استفاده می نمایند که مقرون به صرفه ترین آن اتیلن گلیکولی است که به راحتی با آب ترکیب می گردد. در برخی از انوع ضد یخ های تازه، از ماده پروپیلن گلیکول نیز استفاده می گردد که با وجود اینکه گران است، اما به خاطر ایمنی بیشتر استفاده می گردد.

کاربرد ضد یخ چیست؟

بسیاری از افراد گمان می نمایند که کاربرد ضد یخ فقط برای فصل سرما است، اما در واقع ضد یخ ماده ای ضروری برای فصول گرما و سرماست. در فصل زمستان وجود ضد یخ مانع یخ زدن مایع خنک نماینده در داخل موتور می گردد.

با کم شدن دمای هوا در فصول سرد سال، آبی که در بخش های مختلف موتور واقع شده است، یخ خواهد زد. ضد یخ به علت وجود الکل در بدنه خود در دمای بسیار کم هم یخ نمی زند. درنتیجه ترکیب آن با آب در مایع خنک نماینده، مانع یخ زدن آب هم می گردد.

ضد یخ سنتی یا سبز

در فصل تابستان با گرم شدن هوا، آب موجود در موتور گرم می گردد و به نقطه جوش می رسد. در این شرایط هم ضد یخ به جوش نمی رسد و اجازه نمی دهد دمای آب هم زیاد گردد. به این ترتیب، با وجود ضد یخ هم در سرما، یخ زدن آب به موتور آسیب نمی زند و هم در گرما، آب جوش باعث ایجاد مشکل در موتور نمی گردد.

آیا می تون از ضد یخ خالص 100٪ استفاده کرد؟

خیر. آب مانند یک کاتالیزور عملکرد ضد یخ را تسهیل می نماید. الکل موجود در ضد یخ اگر به صورت خالص باشد، در دمای خیلی کم یخ خواهد زد؛ یعنی وجود آب و ضد یخ در کنار هم عملکرد درستی را به وجود خواهد آورد.

سایر مزایای ضد یخ چیست؟

ضد یخ مایع مناسبی است که مزایای بسیار زیادی دارد. از جمله مزایای ضد یخ می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • ضد یخ در فصل زمستان از یخ زدگی موتور جلوگیری می نماید
  • در تابستان با وجود ضد یخ آب در موتور جوش نمی آید
  • وجود ضد یخ مانع خوردگی و زنگ زدگی موتور می گردد
  • بخش های پلاستیکی در داخل محفظه موتور هم با وجود ضد یخ نمی پوسد
  • با وجود ضد یخ عمر مفید موتور خودرو زیاد می گردد
تازهترین آگهی های خودرو

چرا باید ضد یخ را تعویض کرد؟

ضد یخ یک ماده برای تمام عمر خودرو نیست و احتیاج به تعویض دارد. به مرور زمان، مایع خنک نماینده خواص خود را از دست می هد و حالتی اسیدی پیدا می نماید. این اسیدی شدن باعث می گردد که ضد یخ بار الکتریکی پیدا کند و به مرور اجزای داخلی موتور دچار خوردگی گردد. به منظور پیشگیری از این حالت در ضد یخ، باید آن را به موقع تعویض کرد.

انواع ضد یخ چیست؟

در بازار ملزومات خودرو، انواع ضد یخ عبارت است از:

  • ضد یخ سنتی یا سبز: این نوع ضد یخ را شاید بتوان قدیمی ترین نوع آن دانست که به مرور با مدل های تازه جایگزین شد. عمر ضد یخ های سبز بین 2 تا 3 سال است.
  • ضد یخ Organic Acid Technology که به صورت مخفف به ضد یخ OAT معروف است و عمری طولانی تر و حدود 5 سال دارد.
  • ضدیخ های ترکیبی یا هیبریدی هم نوع دیگری از ضد یخ است که ترکیبی از ضد یخ های سنتی و OAT است. این ضد یخ را باید با آب رقیق نموده و به محفظه مخصوص افزود.مزیت این نوع ضد یخ چیست؟ مهم نیست پیش از این ضد یخ، چه مایعی در موتور وجود داشته است؛ اما مثلاً اگر در موتور شما ضد یخ سنتی وجود داشته باشد، نمی توانید ضد یخ OAT را به آن اضافه کنید، چون با هم سازگاری ندارند. اما ضد یخ ترکیبی را به راحتی می توانید در هر شرایطی بهره ببرید.

از کدام یک از انواع ضد یخ باید استفاده کنیم؟

استفاده از ضد یخ قانون خاصی ندارد. در بازار انواع ضد یخ با رنگ های مختلف وجود دارد که باتوجه به قیمت و نوع خودرو می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. تفاوت رنگ های ضد یخ هیچ استاندارد خاص و معنای به خصوصی ندارد.

ضد یخ سنتی یا سبز

برترین ضد یخ را چگونه انتخاب کنیم؟

برای انتخاب برترین و مناسب ترین ضد یخ برای خودروی شما باید باتوجه به نوع خودرو باشد. در دفترچه راهنمای هر خودرو، ویژگی های ضد یخ مناسب آن خودرو نوشته شده است. درمورد ماشین های قدیمی تر می توان از نمایندگی های مجاز یا تعمیرکاران درمورد ضد یخ سؤال کرد.

نسبت ضد یخ ماشین و آب موتور

گفتیم که ضد یخ باید با آب مخلوط گردد. نسبت این مخلوط باید 50 به 50 باشد. البته این در صورتی است که شما ضد یخ خالص بخرید. اگر مایع خنک نماینده بخرید، در این صورت آب با ضد یخ قبلاً مخلوط شده است.

چه زمانی باید ضد یخ را عوض کرد؟

زمان دقیق تعویض ضد یخ در دفترچه راهنمای هر خودرویی نوشته شده است. در غیر این صورت، می توان از تعمیرکارها یا فروشندگان ضد یخ در این مورد سؤال کرد. گاهی به علت شرایط مختلف آب و هوایی زمان تعویض ضد یخ تغییر می نماید، به همین علت بهتر است که بعد از هر 80 هزار کیلومتر، حتماً مقدار اسیدیته ضد یخ آنالیز گردد تا در صورت ازبین رفتن تأثیر آن اقدام به تعویض ضد یخ کنید.

علائم کمبود ضد یخ چیست؟

کمبود ضد یخ در خودرو با علائمی مختلفی خود را نشان می دهد:

  • اولین نشانه کمبود ضد یخ بوی شیرینی است که در کابین خودرو می پیچد. اگر چنین بویی را استشمام کردید، باید قسمت زیر پای مسافر را آنالیز کنید. اگر در این قسمت رطوبت احساس کردید، یعنی ضد یخ خودرو دارای نشتی است.
  • گاهی ضعیف کارکردن بخاری نشانه ای از کمبود ضد یخ است. این کمبود باعث می گردد که سیستم گرمایشی خودرو به خوبی کار نکند. در فصل های سرد این موضوع بیشتر خود را نشان می دهد.
  • یک نشانه دیگر از کمبود ضد یخ وجود یک لایه چربی در بخش داخلی شیشه خودرو است که حتی در صورت تمیز کردن هم باز خود را نشان می دهد.
  • در برخی از خودروها یک چراغ هشدار روی داشبورد برای نشان دادن کم شدن سطح ضد یخ قرار داده شده است.
  • زیادشدن مصرف سوخت خودرو هم گاهی به علت کم شدن سطح ضد یخ است.
  • در برخی از خودروهای تازه وقتی با کم شدن سطح ضد یخ دمای موتور زیاد می گردد، موتور خودرو به صورت اتوماتیک از کار می افتد. این ویژگی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به موتور است.

خرید و فروش لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

آیا تا به امروز برایتان پیش آمده است که سطح ضد یخ ماشین شما کم شده باشد و به موقع آن را تعویض ننموده باشید؟ چطور متوجه آن شدید؟

تازهترین آگهی های خودرو
منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1976

به "ضد یخ چیست و در چه زمان باید تعویض گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ضد یخ چیست و در چه زمان باید تعویض گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید