صابون پزی سنتی بیرجند ثبت ملی شد

به گزارش شهر وبلاگ، صابون پزی سنتی بیرجند در لیست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

صابون پزی سنتی بیرجند ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگاران از بیرجند، برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قدمت، کیفیت و دوام صابون های بیرجندی پشتوانه ای برای ثبت ملی دانش و فن بومی و سنتی صابون سازی بیرجند شد.

او گفت: صابون بیرجندی به عنوان یکی از فراوریات شاخص خراسان جنوبی به ویژه، شهر بیرجند بیش از یک قرن قدمت دارد که پیشکسوتان بی شماری در این عرصه فعالیت داشته و هرکدام تجربه خود را به نسلی منتقل نموده اند.

برآبادی گفت: این همت و کوشش موجب شده صابون بیرجندی در خراسان جنوبی تا به امروز پیشتاز و معروف بماند؛ صابون بدون اسیدی که دنبه گوسفند و سود سوزآور، اصلی ترین ترکیباتش است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: استفاده از مواد اولیه کاملاً طبیعی در فراوری محصول و خواص درمانی فراگیر آن با کاربرد گیاهان دارویی، چون روناس، سدر و کتیرا به همراه استحکام و دوام صابون بیرجندی، موجب معروفیت آن شده است.

او گفت: فن و هنر صابون سازی در قدیم بیشتر به وسیله خانم ها اداره می شد و بیشتر اساتید نام برده به همراه همسر در کارگاه ها به ساخت صابون مشغول بودند.

برآبادی گفت: پخت صابون برای قوام بهتر و بالا رفتن کیفیت بیشتر محلول صابون، حدود 10 ساعت به طول می انجامد که این مدت، زمان لازم و کافی برای پخت آرام و نظارت و آنالیز مرتب محلول صابون به لحاظ مقدار قلیایی بودن و نگه داری PH مطلوب و استاندارد آن را در اختیار استاد صابون پز قرار می دهد.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: مزیت دیگر صابون بیرجندی عدم بو گرفتن آن در طی سالیان است.

ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1802

به "صابون پزی سنتی بیرجند ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صابون پزی سنتی بیرجند ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید