شکارچی ترسناکی که پشت سرش هم چشم دارد

به گزارش شهر وبلاگ، چشم دروغین (Ocellus, Eyespot)، یک نشانه، لکه یا خال شبیه به چشم است که در بدن بعضی پروانه ها، خزندگان، گربه ها، پرندگان و ماهی ها یافت می گردد.

شکارچی ترسناکی که پشت سرش هم چشم دارد

لکه های چشم دروغین گاه نوعی تقلید از چشم جانوری دیگر برای فریب دادن جانوران شکارچی است تا از این طریق آن ها را با یک جاندار قوی تر اشتباه بگیرند. در مواردی، چشم دروغین ممکن است در ارتباطات بین افراد یک گونه یا جلب توجه جنس مخالف نقش داشته باشند.

البته تصور اینکه شکارچی بی رقیبی چون ببر احتیاج به چشمی دروغین داشته باشد کمی سخت است. احتمالا به همین علت است که دانشمندان درباره کارکرد این نقاط سفید که در زوایای خاص شبیه به چشم می شوند، دو دسته شده اند.

دسته اول برای این چشم های دروغین مکانیسم دفاعی در نظر می گیرند و باور دارند که ببرها هنگام آب خوردن از این چشم های دورغین برای محافظت از خود بهره می برند تا احتمالا موجوداتی که خیال بد به سرشان می زند را منصرف نمایند!

اما دسته دوم توضیحی قانع نماینده تر دارند و به نظر می رسد که برای شکارچی قدرتمندی چون ببر بهتر به نظر برسد. دسته دوم برای چشم های دروغین ببر استفاده تهاجمی در نظر می گیرند. آن ها باور دارند که ببر در شرایط تهدید از این سفیدی های چشم مانند برای اخطار دادن استفاده می نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 19 خرداد 1402 بروزرسانی: 19 خرداد 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2125

به "شکارچی ترسناکی که پشت سرش هم چشم دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکارچی ترسناکی که پشت سرش هم چشم دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید