راهنمای یک سفر مسئولانه و اخلاقی برای داشتن تاثیر مثبت در دنیا

به گزارش شهر وبلاگ، قبل از این که در خصوص سفر مسئولانه صحبت کنیم، اجازه دهید سفر را به طور کل تعریف کنیم. سفر کردن هرگز اینگونه آسان نبوده است و همه می توانند آن را انجام دهند. با عزم و زیرکی کافی، بیشتر افراد می توانند به تقریبا همه جای دنیا سفر نمایند، بدون این که پول زیاد، برنامه ریزی یا نگرانی داشته باشند. بویژه به این علت که امروزه وبلاگ های سفر و اپلیکیشن های مختلفی وجود دارند که سفر کردن را برای ما آسان تر می نمایند. در حال حاضر، هرساله 1.2 میلیارد نفر که می توان گفت 15 درصد جمعیت دنیا هستند سفر می نمایند. قبل از آمدن اینترنت و قبل از جریان وسیع اطلاعات و تجربه های به اشتراک گذاشته شده در آن، بیشتر بخش های دنیا، پشت یک پرده اسرار آمیز از اخبار نادرست پنهان شده بود و بسیاری از گردشگران هرگز خواب آن را هم نمی دیدند که بتوانند دست به ماجراجویی و پیمودن راه ها و مسیر های نو بزنند؛ زیرا این کار به مثابه قدم گذاشتن به ناشناخته ها و شرایط خطرناک بود. امروزه، ناشناخته ها بیشتر شناخته شده اند و کمتر ترسناک هستند. اینترنت از بعضی جهات، آمار بزرگ سفر کردن امروزه را به وجود آورده است و در همان حال که افراد بیشتر و بیشتری دست به سفر کردن می زنند، می بایست همگی با هم قدم هایی برداریم تا مطمئن شویم سفر های ما به دنیا، مکان هایی که آرزو داریم ببینیم و مردمی که در طول این مسیر با آنها دیدار می کنیم صدمه نمی زنند. یکی از آزار دهنده ترین عواقب آمار بالای گردشگری، تاثیر مخرب بر محیط زیست است و یک نمونه واضح آن، نابود شدن دیواره های مرجانی استوایی در سرتاسر دریایی کارائیب است. بنابراین این که در جهت گردشگری مسئولانه و سفر اندیشمندانه فعالیت کنیم بسیار مهم است و اصلا کار سختی هم نیست. با تعریف کردن رفتار خود و رعایت کردن چندین قانون مهم گردشگری، می توانیم بخشی از راه چاره این مشکل باشیم و خودمان به مشکل و دردسر برای دنیا تبدیل نشویم. این مطلب خبرنگاران، راهنمای یک سفر مسئولانه، اندیشمندانه و سفر اخلاقی است. بنابراین بهتر است قبل از آغاز سفر، آن را بخوانید. با ما همراه باشید:

راهنمای یک سفر مسئولانه و اخلاقی برای داشتن تاثیر مثبت در دنیا

سفر مسئولانه چیست !؟

سفر مسئولانه، با عنوان سفر آگاهانه، سفر اخلاقی، سفر متفکرانه، سفر از روی هوشیاری، سفر بدون ردپا و سفر سبز نیز شناخته می گردد. اساس اولیه سفر مسئولانه این است که هر گونه تاثیر منفی سفر خود بر روی سیاره زمین را محدود کنیم. تعریف های متعددی برای واژه سفر مسئولانه وجود دارد و یکی از معمول ترین حالات سفر اخلاقی این است که : گردشگرانی که به جهان اطراف خود اهمیت می دهند، کسانی که در طبیعت آشغال نمی ریزند و از محیط طبیعی، فرهنگ، سنت ها یا مردم یک نقطه دیگر از جهان، سوء استفاده نمی کنند. گردشگرانی که آنقدر عزت نفس دارند که خودشان و رفتارشان را در یک سرزمین خارجی کنترل کنند و خودشان و کشورشان را آنچنان که خانواده شان به آن افتخار کند، به طرزی عالی کنندگی کنند. به عبارت دیگر : یک فرد مزخرف نباشید.

برای داشتن یک سفر مسئولانه : هدف خود را از سفر اخلاقی تعریف کنید

سفر اخلاقی به نظر ساده می آید؛ اما اصلا ساده نیست. آیا بخاطر این که تعطیلات سالانه تان سر رسیده است، در حال سفر کردن هستید؟ آیا رفتن به ساحل و صرف نوشیدنی برای گذران روز های سفرتان کافی به نظر می رسد؟ اگر هدف سفر شما این است، شما به یک مکان بدون هیچ گونه نگرانی و پر از آرامش و یک ساحل بکر و زیبا احتیاج دارید. آیا سفر نموده اید که به جشن و پایکوبی و آشنا شدن با افراد مختلف مشغول شوید؟ پس بهتر است این اهداف را در سر داشته باشید. آیا می خواهید تفکر کردن و ویژگی های نقاط دیگر جهان را بیاموزید؟ حتی این نوع سفر هم می تواند تاثیرات گردشگری بزرگ و قابل توجهی داشته باشد. هدف خود را از سفر کردن معین کنید و سپس به پیش بروید.

برای داشتن یک سفر مسئولانه : مقصد سفر اخلاقی خود را درست و به دقت انتخاب کنید

در سفر اخلاقی فرقی نمی نماید هدف شما از سفر کردن چه باشد؛ قبل از این که این کار را انجام دهید، در خصوص مکانی که می خواهید به آن سفر اخلاقی داشته باشید تحقیق کنید تا ببینید آیا باسفر اخلاقی به آن نقطه، باعث بیشتر شدن مسائل آن خواهید شد یا خیر. آیا میهمانی های شبانه ای که در تایلند برگزار می شوند، باعث آلودگی وحشتناک اقیانوس ها شده اند؟ اگر اینطور است، این کشور را به عنوان مقصد خود انتخاب نکنید و در پی مقاصد گردشگری دیگری باشید که میهمانی های شبانه آنها با دقت و مراعات کردن محیط زیست برگزار می شوند. در پی مقصد گردشگری ساحلی برای وقت گذرانی در ساحل و صرف نوشیدنی هستید؟ در پی مراکز تفریحی اقامتی دوستدار محیط زیست بگشت یا مقاصدی که انواع فعالیت ها را انجام می دهند تا بدون تغییر دادن سبک تعطیلات گردشگران میهمان، کمترین آسیب ممکن به سیاره زمین و محیط زیست وارد گردد. خوشبختانه، همواره گزینه های بهتری برای انتخاب کردن وجود دارند. تنها کافیست کمی تحقیق کنید، از دیگران سوال کنید و قبل از آغاز سفر مسئولانه، کمی تفکر نمایید.

برای داشتن یک سفر مسئولانه : در خاتمه سفر، مقصد خود را طوری ترک کنید که بهتر از قبل باشد

بعد از انجام مراحل قبلی، اکنون وقت آن است که سفر کنید و از آن مقصد رویایی و تجربیاتی که در آن انتظار شما را می کشند لذت ببرید. اما زمان آن هم هست که این کار را به صورت مسئولانه انجام دهید. آنقدر که احساس کنید در حال یاری کردن به آن جامعه و کار و بار مردم آن جامعه هستید، بدون این که هیچ آسیبی به محیط زیست زده باشید. سعی کنید به جای این که فقط چیزی به دست آورید، چیزی به آن جامعه ارائه کنید. نشان دهید که انسان متفاوتی هستید و وقتی که به خانه باز می گشت، احساس خواهید کرد که به خاطر انجام کار درست به خودتان افتخار می کنید. خلاصه، مقصد گردشگری خود را طوری ترک کنید که مانند قبل و یا حتی بهتر از قبل شده باشد؛ در واقع جای پاهای شما در آن نقطه از جهان بماند؛ اما ردپایی باقی نماند.

در سفر اخلاقی برای کاهش ردپای خود در محیط زیست چه باید بکنیم ؟

همواره با یک بطری آب قابل استفاده مجدد سفر کنید و از خریدن بطری های پلاستیکی آب خودداری نمایید. همچنین بهتر است همواره یک کیسه قابل استفاده مجدد برای حمل کردن میوه و سبزیجات و خرید های دیگر خود داشته باشید تا مجبور به استفاده از کیسه های پلاستیکی نشوید. اگر امکان آن وجود داشته باشد، بهتر است ظروف غذا خوری هم همراه داشته باشید تا مجبور به استفاده از ظروف یکبار مصرف نباشید. بیشتر گردشگران، در هنگام سفر کردن، نسبت به زمانی که در منزل خود هستند، آشغال بیشتری فراوری می کنند. اما این کارها باعث می گردد رد پای کمتری از شما در محیط زیست جایی که به آن سفر می کنید باقی بماند. یکی دیگر از کارهای مفید این است که از نی قابل تجزیه قابل استفاده مجدد برای صرف نوشیدنی بهره ببرید. مثلا نی هایی از جنس بامبو که ارگانیک، قابل استفاده مجدد و دوستدار محیط زیست هستند. این نی ها ایمن هستند، تمیز کردن آنها آسان است و عمر طولانی دارند. بامبو دوام بسیار زیادی دارد و کاملا طبیعی و تجزیه پذیر است. به طور کل، برای کاهش ردپای مخرب در محیط زیست، می بایست میزان پلاستیکی که مورد استفاده قرار می دهیم بسیار کم و محدود باشد. در بسیاری از کشور ها، سیستم بازیافت کارآمدی وجود ندارد و پلاستیک بسیار زیادی فراوری و مصرف می گردد. بیشتر این پلاستیک ها در نهایت، سر از اقیانوس ها در می آورند.

چگونه سفر مقرون به صرفهی داشته باشیم و در عین حال، مسئولانه سفر کنیم ؟

آیا امکان آن وجود دارد که هم یک سفر اخلاقی مقرون به صرفه داشته باشیم و هم یک سفر مسئولانه و متفکرانه؟ البته که این امکان وجود دارد. در واقع، سفر کردن مسئولانه بسیار آسان تر و مقرون به صرفه تر است. وقتی که مقرون به صرفه سفر می کنید، معمولا خیلی متفکرانه تر عمل می نماید؛ حداقل برای این که هزینه کمتری داشته باشید و پول بیشتری پس انداز نمایید. انتخاب های بسیار زیادی دارید که اثرات منفی خود بر یک نقطه از جهان را کاهش دهید، از فرصت های فوق العاده در طول سفر لذت ببرید و به جهانی نوی وارد شوید که بدون شک، شما را تا ابد تغییر خواهد داد. در بخش های بعدی، این انتخاب ها را برای شما نام می بریم.

انتخاب های خوب برای داشتن یک سفر مسئولانه : سفر کردن با مردم محلی و اقامت نزد آنها

به لطف اپلیکیشن های متعدد و متنوعی که امروز موجود هستند، آشنا شدن با مردم محلی و کسب تجربیات فوق العاده به همراه آنها بسیار آسان شده است. اگر بخواهیم روراست باشیم، اقامت کردن در یک مسافرخانه یا هتل با یک کتاب راهنما، تنها برای بازدید از نقاط مهم گردشگری یک منطقه، کاری سطحی محسوب می گردد. در حالی که، داشتن ارتباط مستقیم با مردم محلی، آمیختن با آنها و این که به آنها اجازه دهید فرهنگ واقعی جایی که در آن زندگی می کنند را به شما نشان بدهند، باعث می گردد یک تجربه بی نظیر و عالی از سفر کسب کنید. یکی از گردشگران با تجربه در این زمینه می گوید : در سال های اولی که سفر می کردم، یکی از دلایلی که توانستم دو سال تمام را در کشور هند و با صرف کمتر از ده دلار در روز بگذرانم این بود که نزد مردم محلی اقامت می کردم. این کار به من یاری کرد تا فرهنگ این مردم را از نزدیک لمس کنم، نقطه نظر متفاوتی نسبت به هند و مردم آن پیدا کنم و بخش هایی از هند را ببینم و کشف کنم که در غیر آن صورت، محال بود پیروز به تماشا آن شوم. همچنین، میزان بسیار زیادی در هزینه ها صرفه جویی کردم. اقامت کردن در مسافرخانه ها و هتل ها مفرح است؛ اما به ندرت موقعیتی پیش می آید که چالشی پیش روی خود داشته باشید. هتل ها کاملا تجاری هستند و معمولا به مردم محلی تعلق ندارند؛ بنابراین بهتر است از اقامت در آنها خودداری کنید.

خوشبختانه راه های بسیاری برای آشنایی با مردم محلی وجود دارد و فزونین روش، قدیمی ترین آن است : میهمان نوازی مردم محلی. مشهور ترین سایت اینترنتی که می تواند به شما برای پیدا کردن یک میزبان خوب در کشوری که به آن سفر می کنید یاری کند، سایت Couchsurfing است. اما سایت های دیگری از جمله Globalfreeloaders، Hospitality Club، Be Welcome، Cultree، WarmShowers، Trustroots، Hello Pal و Staydu وجود دارند که برای این کار مناسب هستند. با استفاده از این سایت ها، می توانید به طور رایگان در منزل یک میزبان اقامت کنید. اگر کسی به یک غریبه اجازه دهد که به صورت رایگان در منزلش اقامت کند، می توانید شرط ببندید که آن شخص، در این جهانی پر از سوء استفاده و بدی، یک انسان خاص است. این فزونین روش برای سفر کردن است و پس انداز پول، علت اصلی این عالی بودن نیست. این یک روش عالی برای آشنایی با مردم محلی است؛ اما میهمان بودن بیشتر از چهار یا پنج روز توصیه نمی گردد. اگر می خواهید مدت طولانی در یک کشور بمانید، بهتر است از گزینه های دیگری بهره ببرید. یا به یک مسافرخانه بروید و یا میزبان های دیگری پیدا کنید. البته اردو زدن هم راه خوبی برای اقامت است. هیچ قانون نوشته شده ای برای طول اقامت شما در منزل دیگران وجود ندارد؛ اما یک قانون رفتاری پنهان هست که این اقامت را به چهار یا پنج روز محدود می نماید. علاوه بر آن، بهتر است کمی فعالیت کنید و خوبی میزبان های خود را بی جواب نگذارید. برای مثال در یک تبادل کاری شرکت کنید. پختن شام یا ناهار، همواره یک حرکت بسیار خوب و مثبت در جهت همین هدف است.

انتخاب های خوب برای داشتن یک سفر مسئولانه : آپارتمان های اجاره ای و میهمان خانه های محلی

در سال های اخیر، یک شرکت از اینترنت برای اجاره آپارتمان های خود استفاده نموده و هم اکنون این شرکت، بزرگ ترین مرکز اطلاعات اقامتی در جهان محسوب می گردد؛ درباره آپارتمان های اجاره ای Airbnb صحبت می کنیم. بسیاری می گویند که این آپارتمان ها تنها برای انجام یک سفر مقرون به صرفه تر هستند؛ اما تمام داستان این نیست. زیرا در این آپارتمان ها می توانید به صورت گروهی با گردشگران دیگر یا با خانواده خود اقامت کنید و هزینه اقامت خود را تقسیم نمایید. در عین حال، با افراد نوی آشنا شوید و تجربیات ویژه ای کسب کنید. با اقامت در این آپارتمان ها، در واقع میهمان منزل مردم محلی می شوید؛ اما مبلغ کمی به عنوان هزینه می پردازید. وقتی در جستجوی اتاق مناسب برای اجاره کردن هستید، توصیفات و نظرات مربوط به آن را آنالیز کنید؛ شما به سرعت متوجه خواهید شد که آیا مالک آپارتمان، زمانی را به میهمانان خود اختصاص می دهد یا خیر. آنالیز کنید که آیا یک تجربه واقعی خواهید داشت یا تنها یک خانه خالی برای استراحت کردن و خوابیدن دریافت خواهید کرد.

انتخاب های خوب برای داشتن یک سفر مسئولانه : تبادلات کاری

این گزینه شباهت هایی به پروژه های داوطلبانه دارد؛ اما اصل قضیه کمی فرق دارد. در تبادلات کاری، هدف شما این است که یک اتاق رایگان برای اقامت بگیرید و در ازای آن، چند ساعت کار کنید؛ که می تواند هر نوع کاری باشد. از کار تعمیر تا باغبانی و حتی نگهداری از حیوانات خانگی. به این علت می گوییم اصل قضیه سفر اخلاقی فرق دارد که در کار داوطلبانه، بسیاری از افراد داوطلب شدن را هدف اصلی سفر کردن خود می بینند؛ یا برای یادگیری مهارت های نو و یا خدمت کردن به جامعه؛ اما در تبادلات کاری، شما کار انجام می دهید تا احتیاجی به صرف هزینه نداشته باشید و پول خود را پس انداز کنید. اگر کاوچ سرفینگ (میهمان شدن در منزل مردم محلی) احتیاج به ارتباطات بسیار زیادی دارد، تبادل کاری احتیاج به ارتباط برقرار کردن بیشتر و کامل تری دارد تا هر گونه سوء تفاهم را رفع کند و به اقامت های پر استرس منتهی نگردد. خوشبختانه، سایت های اینترنتی وجود دارند که این فرصت را برای شما به وجود می آورند تا تحقیق نمایید و قبل از تعهد دادن به انجام هر کاری، با میزبانان خود بحث و مصاحبه کنید. وبسایت هایی مانند Workaway، HelpX، Global Help Swap، World Packers، WWOOF، Moving Worlds، Working Couples و Culture Go Go. با استفاده از تبادلات کاری، از آنجایی که شما به طور فوق العاده زیاد و مداوم با مردم محلی ارتباط برقرار می کنید، نقطه نظری که به مردم محلی و زندگی آنها دارید تغییر خواهد نمود.

انتخاب های خوب برای داشتن یک سفر مسئولانه : مراقبت از خانه یا تعویض خانه

سفر اخلاقی مانند تقسیم کردن مخارج سفر است. انجام دادن دومین گزینه، یعنی تعویض خانه، بسیار سخت تر است؛ اما باعث می گردد کمترین ردپا (تاثیر منفی بر محیط زیست) را از خود به جای بگذارید؛ زیرا مجبور به بردن بسیاری از چیزها به سفر نخواهید بود. برای مراقبت از خانه، سایت های اینترنتی متعددی وجود دارند که امکان این کار را فراهم می آورند و در بعضی از منطقه ها جهان، اگر کمی شکیبا باشید، می توانید فرصت های فوق العاده ای برای این کار به دست بیاورید. نکته عالی این روش این است که در یک خانه محلی، احتمالا در یک محله مسکونی، اقامت خواهید کرد؛ که مسلما از نظر کسب تجربه، بسیار بهتر از اقامت کردن در یک مسافر خانه است. تنها ویژگی منفی این روش این است که اگر تنها سعی دارید به سفر اخلاقی بروید، در این خانه تنها خواهید بود. البته اگر قرار باشد از حیوان خانگی آن خانواده نیز مراقبت کنید، به طور کامل تنها نخواهید ماند. بعضی از مالکان خانه ها حتی بخاطر کار هایی که می خواهند برایشان انجام دهید، مانند مراقبت از حیوانات یا آب دادن به گل و گیاه، به شما پول هم پرداخت می کنند؛ اما بیشتر آنها تنها مزیت رایگان بودن را دارند؛ البته تا زمانی که شما خانه شان را به هم نریزید و همه چیز بر سر جای خود قرار داشته باشد. چالش واقعی این است که محل اقامت مورد احتیاج خود را در تاریخ هایی که احتیاج به اقامت دارید پیدا کنید. در ابتدا ممکن است پیدا کردن یک محل اقامت برایتان سخت تر باشد؛ زیرا پروفایل شما نو است و کسی نظری در خصوص شما ننوشته است؛ اما وقتی که چندین نظر مثبت از میزبانان خود دریافت کنید، آینده ای مملو از اقامت رایگان، بویژه در بیشتر منطقه ها غربی جهان در انتظار شما خواهد بود. وبسایت هایی که برای پیدا کردن فرصت مراقبت از خانه مناسب هستند، وبسایت های Trusted House Sitters، Mind My House، House Carers، Nomador، Luxury House Sitting، House Sit Match، House Sitters America و Aussie House Sitters می باشند. برای تعویض خانه نیز وبسایت های معتبری وجود دارند که بعضی از آنها به این نام ها می باشند : وبسایت های IVHE، Intervac، Home Link، Home Exchange، Love Home Swap، Knok، Sabbatical Homes و Guest to Guest. برای انجام فرایند تعویض خانه، می بایست مالک یک خانه باشید یا اجازه اجاره دادن موقت خانه اجاره ای خود را داشته باشید. تعویض خانه کاری نیست که همه بتوانند انجام دهند؛ اما مراقبت از خانه برای همه ممکن است و برای انجام آن، احتیاج به هیچ چیز به غیر از قابل اعتماد بودن ندارید. گاهی بعضی از گردشگران نیمی از سال و یا بیشتر را در یک کشور خارجی و در خانه شخص دیگری گذرانده اند و ضمن مراقبت از آن خانه، به زندگی، کسب تجربه و سفر اخلاقی در آن کشور پرداخته اند.

انجام سفر مسئولانه و رعایت قوانین آن، با وجود اقامت در هتل ها و مسافرخانه ها

اگر دلتان نمی خواهد شخص دیگری در محل اقامتتان باشد یا خانه شخص دیگری را اشغال کنید و یک اتاق ساده در یک هتل را که به شما حدبیشتر انعطاف پذیری و آزادی را برای ادامه سفر اخلاقی می دهد ترجیح می دهید، نگران نباشید؛ شما می توانید در یک هتل یا مسافرخانه اقامت کنید و در عین حال، انتخاب های سبز و درستی برای سفر مسئولانه خود داشته باشید. سفر مسئولانه مطابق با محیط زیست و گردشگری مطابق با محیط زیست در حال افزایش هستند و اگر در پی مسافر خانه ها یا هتل هایی هستید که دوستدار محیط زیست می باشند، گزینه های بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارند. کافیست در وبسایت هایی مانند و ، کلمه eco را جستجو کنید و لیست بلند بالایی از این هتل ها و مسافرخانه ها روی صفحه کامپیوترتان ظاهر می شوند. این واقعا فوق العاده است و یک منبع خوب برای آغاز جستجوی شما به شمار می رود. ایده این گونه هتل ها و مسافرخانه ها بسیار ساده است : آنها نهایت سعی خود را می کنند تا رد پای خود و میهمانان خود (اثرات منفی) بر محیط زیست را کاهش دهند؛ بنابراین اگر در این گونه نقاط اقامت کنید، در جهت حفظ محیط زیست و یاری به حفاظت از آن گام برداشته اید. در بعضی موارد، این گونه مراکز اقامتی، حتی تاثیر مثبتی هم روی محیط زیست می گذارند؛ آنها با حمایت از فروشگاه ها و مراکز تجاری محلی، شرکت کردن در پروژه های جنگل سازی یا حمایت از موسسات محیط زیستی با هدف مثبت، تاثیر بسیار مثبت و عالی بر محیط زیست دارند. وبسایت هایی مانند bookdifferent.com یا bookgreener.com فزونین وبسایت ها برای جستجو و یافتن چنین مراکز اقامتی هستند. از قلم نیاندازید همواره قبل از انتخاب، تحقیقات کاملی به عمل بیاورید. سعی کنید در خصوص ادعا های این مراکز، اخبار آنها، نظرات استفاده کنندگان از آنها و هر چیزی که تایید کند آنها واقعا کارهای لازم برای سفر مسئولانه را انجام می دهند تحقیق کنید. متاسفانه، سبزشویی (دورویی انسان های به ظاهر دوستدار محیط زیست که با نام حمایت از محیط زیست به محیط زیست صدمه می زنند) و سوء استفاده از کلمه دوستدار محیط زیست بسیار معمول شده است؛ بنابراین تحقیقات تکمیلی و کامل می بایست انجام گیرد تا سفر مسئولانه و سفر اخلاقی انجام گردد.

انجام سفر مسئولانه با انتخاب نوع جابجایی و حمل و نقل

سفر اخلاقی و گردشگری مسئولانه فقط با انتخاب دقیق و متفکرانه محل اقامت انجام نمی گردد. روشی که شما برای جابجایی انتخاب می کنید نیز تاثیر بسیار زیادی بر محیط زیست دارد؛ همینطور هم فعالیت هایی که در طول سفر اخلاقی انجام می دهید. آمار هایی وجود دارند که نشان می دهند نیمی از ردپایی که شما از خود در سفر به جا می گذارید (اثرات منفی که از خود به جای می گذارید) بخاطر نوع حمل و نقل و جابجایی شما هستند. پرواز کردن به مقصد و استفاده از وسایل نقلیه محلی. برای مثال، اگر در مسافت های بسیار طولانی برفراز اقیانوس ها سفر می کنید، کاری به جز رزرو کردن بلیط هواپیما و سعی در متعادل کردن ردپای خود ندارید. از آنجایی که سفر هوایی، باعث پخش یک تن کربن در فضا می گردد؛ یک روش برای جبران کردن این ضرر به محیط زیست این است که تا آنجایی که می توانید غذا، لباس ها و سایر لوازم مورد احتیاج خود را از کشوری که به آن سفر می کنید بخرید و به طور کل، مصرف خود را محدود نمایید. با خوردن غذای محلی (چه در کشور خود باشید و چه در سفر)، هم غذای سالم تری می خورید و هم از سیاره زمین محافظت می کنید. به یاد داشته باشید، وقتی مواد اولیه غذایی که می خورید محلی نباشد، می بایست به وسیله کامیون از نقطه ای دیگر به آن مکان منتقل شده باشد. اگر میوه یا غذایی می خورید که متعلق به فصل دیگری است، حتما به وسیله هواپیما از نقطه دیگری به آن مکان آورده شده است. همچنین، خوردن غذا های محلی به این معنیست که شما پول خود را به اقتصاد محلی وارد می کنید، نه جیب دلال ها و ثروتمندان. از طرفی دیگر، اگر می خواهید سفر اخلاقی داشته باشید، می بایست برای مسافت های کمتر، از وسایل نقلیه عمومی مانند قطار و اتوبوس استفاده نمایید. هر چقدر این وسیله نقلیه عمومی بزرگ تر باشد، بهتر است؛ بنابراین بین یک خودروی ون و یک اتوبوس، بهتر است اتوبوس را برای سفر انتخاب کنید. اگر مجبور به کرایه یک خودرو هستید، سعی کنید افراد دیگری را نیز سوار کنید و به مقصد برسانید. وبسایت هایی مانند Bla Bla car می توانند در انجام این کار به شما یاری کنند. وقتی در یک شهر یا منطقه می خواهید جابجا شوید، بهتر است این روش ها را که به ترتیب می شماریم برای جابجایی انتخاب کنید : پیاده روی، دوچرخه، اتوبوس/قطار، ون، همسفر شدن در یک خودروی شخصی و در نهایت، اجاره خودرو. همواره موقع تصمیم گیری، محیط زیست را در نظر بگیرید و سعی کنید تاثیر منفی خود را به کمترین حد ممکن برسانید.

چگونه گردشگری اخلاقی و حساسیت فرهنگی را در سفر مسئولانه به اجرا برسانیم ؟

در بیشتر بخش های این مطلب، روی کاهش دادن ردپای خود در محیط زیست تمرکز نموده ایم. اما این هم مهم است که در خصوص طریقه انجام دادن گردشگری اخلاقی و سفر کردن توام با احترام بحث کنیم. نکته اول این که می دانیم بیشتر افراد برای خوش گذرانی و جشن و پایکوبی در طول تعطیلات خود برنامه ریزی می کنند. تنها توصیه ای که می توانیم در این زمینه داشته باشیم این است که شما کننده کشور خود در مقصد گردشگری مورد نظرتان هستید و هیچ کس در هیچ نقطه ای از جهان، از یک شخص خوش گذران و نامحترم خوشش نمی آید. نکته دوم این است که، می بایست به تاریخ و فرهنگ اطرافتان احترام بگذارید. افراد نامتشخصی وجود دارند که در معبد ها و مسجد هایی که از آنها بازدید می کنند، لباس های نامناسب می پوشند یا نام خود را روی دیوار و بخش های دیگر آن مکان ها حک می کنند. بیایید به این مکان های فرهنگی احترام بگذاریم و از آنها حفاظت کنیم. آیا علت اصلی سفر کردن ما به این نقاط، تجربه کردن فرهنگ های متفاوت نیست !؟ پس بی احترامی کردن به این نقاط، کاری کاملا متضاد با قصد و هدف سفر ماست. در نهایت، به یاد داشته باشید که سفر اخلاقی می کنید تا در خصوص یک مکان و مردم آن یاد بگیرید. بسیاری از گردشگران فراموش می کنند که هیچ گونه فزونی بر مردم یک کشور یا منطقه خاص ندارند و این که پول بیشتری دارند نشانه فزونی آنها نیست. انسان ها انسان هستند. با مردمی که در طول مسیر سفر خود با آنها آشنا می شوید، همان گونه رفتار کنید که با دوستان و خانواده خود در کشور خودتان رفتار می کنید. به تعطیلات بروید و سعی کنید فزونین زمان زندگی تان را بگذرانید؛ کار هایی را انجام دهید که همواره آرزوی انجام دادنشان را داشته اید؛ اما در طول سفر مسئولانه، محترم باشید و به دیگران احترام بگذارید. شما این قدرت را دارید که روی انسان ها تاثیر مثبت بگذارید و تمامی افکار منفی یا زشتی که ممکن است در خصوص کشور شما یا مردم کشورتان وجود داشته باشد از بین ببرید. البته این قدرت را هم دارید که دقیقا برعکس عمل کنید. انتخاب شما چیست!؟

منبع: همگردی
انتشار: 17 دی 1401 بروزرسانی: 17 دی 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2059

به "راهنمای یک سفر مسئولانه و اخلاقی برای داشتن تاثیر مثبت در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای یک سفر مسئولانه و اخلاقی برای داشتن تاثیر مثبت در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید