رازهای رسیدن به زیبایی بیشتر در دکوراسیون داخلی

به گزارش شهر وبلاگ، اگر شما هم به این نتیجه در چیدمان رسیده اید که دکورتان احتیاج به تغییراتی دارد ولی ترکیب وسایل را نمی دانید یا این کار برایتان گیج کننده است با این مقاله همراه باشید.

رازهای رسیدن به زیبایی بیشتر در دکوراسیون داخلی

جهت دریافت خدمات پتینه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

1 - استفاده کردن از مصالح براق برای کف اتاقها بخصوص اتاق های کوچک را نباید فراموش کنید چرا که باعث می شوند فضا عظیمتر به نظر بیاید.

2 - اگر اتاقی را به عنوان اتاق مهمان در نظر گرفته اید و تختی را برای آنجا لحاظ نموده اید بهتر است آنرا از کوسن های متفاوت و رنگی بپوشانید چرا که این کار علاوه بر اینکه در مهمانی ها اتاق را دو منظوره می نماید یعنی هم برای نشیمن از تخت به عنوان کاناپه و هم برای خواب استفاده می کنید خودتان هم می توانید در طول روز از آن برای مطالعه یا استراحت بهره ببرید.

3 - در چیدمان مبل های پذیرایی حتما از دوجفت بالش بهره ببرید چرا که یک جفت بالش چشم را نمی گیرد و بینده با نگاه به آن احساس کمبود را در فضا را می نماید.بالش های با رنگ متضاد زیبایی را د چندان می نماید.

4 - اگر در اتاق خوابتان فضا دارید از تخت های عظیمتر با تاج بلندتر بهره ببرید چرا که وسایل کوچکتر باعث می شوند اتاق کوچکتر به نظر بیاید.

5 - اگر در بخشی از اتاق ها احساس احتیاج به نور بیشتری کردید می توانید در درها اتاق ها از شیشه بهره ببرید.

6 - در آشپزخانه سعی کنید از قفسه بهره ببرید و یا در های کابینت ها را باز بگذارید و جذابیت آشپزخانه تان را با این کار بالاببرید.

7 - کاغذ دیواری یکی از بهترین دیوار پوشها محسوب می گردد.می توانید با کاغذ دیواری درب کمد ها را بپوشانید و این گونه است که اتاق خواب به عنوان اتاق کار هم قابل استفاده می گردد.

8 - در صورتی که در بخشی از اتاق فضای خالی دارید این فضا را باگلدان پر کنید و به استفاده از گیاهان زیبایی فضا را دو چندان کنید.

9 - اگر در دکوراسیون داخلی تان زیبایی و دوام را باهم میخواهید از مبلمان چرمی بهره ببرید.

10 - در اتاق غذاخوری منزلتان برای جایگاه های فقط یک نوع از آنها را انتخاب نکنید برای ایجاد تنوع و زیبایی می توانید از صدل های یک نفره و چند نفره کنار هم بهره ببرید.

11 - کمدهایتان را دوست بدارید و سعی کنید در آنها چراغی بیاویزید برای ایجاد روشنایی و برای زیباکردن آنها ،رنگشان کنید ، رویشان کاغذ بزنید و …

12 - برای جلوه مثبت تر و زیباتر دادن به اتاقتان از مبل های بدون پایه بهره ببرید.تعدد پایه ها خودش دید بدی را ایجاد می نماید. مبل های پایه دار در کنار مبل هایی که کفشان به زمین چسبیده باشد زیبایی بیشتری دارد.

13 - رنگ سفید را هرگز نباید فراموش کنید و از آن زیاد بهره ببرید. این رنگ هیچ وقت خسته نماینده نمی گردد.

14 - این سلیقه شماست که تصمیم میگیرد که در اتاق نشیمن مبل عظیم در کنار چندین مبل کوچک وجود داشته باشد یا اینکه چند مبل کوچک برای فضایتان احتیاجتان را برآورده می سازد.هیچ اجباری در آن نیست و در کل بستگی به احتیاج شما دارد.

15 - از ترکیب سبک های مختلف نترسید.حتما نباید محیط شما یک سبک را دنبال کند. می توانید کلاسیک و مدرن را یکجا داشته باشید و از این ترکیب لذت ببرید.

16 - از آینه های بلند در شاه نشین برای بر گرداندن نور و عظیمتر نشان دادن اتاق کار بهره ببرید و در حمام هم استفاده از آنها باعث روشنی و نورگیری می گردد.

17 - مبلمانتان را طوری بچینید که میز و جایگاه ها جلوی رفت و آمد را نگیرد چرا که این موضوع به مرور آرامش را سلب می نماید.

18 - فضای اتاق ها را عظیم و باز نگذارید و کاناپه و مبلمانتان را وسط بچینید و همه چیز را به دیوار تکیه ندهید.

19 - در خصوص پرده ها برای تاقچه های داخل پنجره ها سعی کنید از پرده های کرکره ای جم شدنی مدر روز بهره ببرید و پارچه های سبک را در پرده های بلند در برابر کنید با وصل کردن آنها به هم و اجازه برای آمدن چین ملایمشان تا بخشی از کف اتاق به فضا جلوه بیشتری دهید.

20 - در تزیینات میل پرده سلیقه به خرج دهید تا نمای زیباتری به اتاقتان دهید به این گونه که از بستهای زیبا بهره ببرید یا میل پرده های دارای تزییناتی که د ربازار موجود است را بخرید.

21 - در نظر دریافت نور مناسب برای هر فضا را نباید فراموش کنید، برای مثال آشپزخانه و اتاق مطالعه نور زیاد احتیاج دارد و اتاق خواب و اتاق غذا خور احتیاجمند نور کمتر است.

22 - از لامپهای سقفی و رومیزی غافل نشوید چرا که نور مطبوع و ملایمی ایجاد می نمایند.

نکات کلیدی که می توانیم در دکوراسیون داخلی به کار گیریم

ما انسانها به طور ذاتی در پی آرامش هستیم که این موضوع حداقل در محل زندگی هر فرد باید تحقق پیدا کند وگرنه توقعی برای دستیابی به این مقوله در خارج از این محیط نه اینکه غیر ممکن باشد اما نابجاست.در منزل انسانها خستگی ها را می کاهند و انرژی هایی که در روز صرف نموده اند به خود بر می گردانند.دور همی های خانوادگی و مصاحبه در کنار آنها باعث می گردد انژی بگیریم و برای روزی جدید آماده شویم.لازمه این موضوع توجه به به نکات ظریفی است که نتیجه های عظیمی در پی خواهد داشت.

در دنیا امروز توجه به فضای مناسب برای منزل و محیط کاری و ساختن فضایی توام با آرامش و آسایش لازمه زندگی است.البته هنوز هم از میلگرد و رابیتس و بعد از آن کچ و سیمان استفاده میگردد و در معماری بخصوص در کشور ما کاربردشان را نمی توان ندید گرفت اما شیوه طراحی داخلی بخصوص طراحی سقف تغییراتی چشم گیری داشته است.

در طراحی های قدیمی معمولا طراحان از اشکال هندسی منظم و قرینه برای طرح و دکور استفاده می کردند ودر الگوی طراحی آنها قرینه سازی حکم فرما بود ولی این اواخر شاهد خلق طرح هایی هستیم که قرینه سازی را کنار گذاشته اند و به عبارتی سبک کلاسیک را منسوخ نموده و سبک مدرن را جایگزین آن نموده اند.

یکی از ارکان ساختار معماری در یک بنا ،اهمیت قائل شدن به فضای داخلی و نحوه تقسیم بندی در پلانهایی است که در طراحی آن لحاظ شده است.به طوریکه این طراحی باید به گونه ای باشد که دست را برای انعطاف و تغییر در چیدمان باز بگذارد و در پی آن مخاطب احساس رضایت و آرامش کامل را داشته باشد.استفاده از مصالح و جدانماینده ها و رنگ های مناسب جزو بخش هایی هستند که در یک پلان باید به آنها دقت کرد به طوریکه در دقت در این موارد د گامهای اولیه حلال بسیاری از مسائل در آینده بنا خواهد بود.

پر رنگ ترین نقش را در کیفیت فضا در ساختمان معماری داخلی دارد.چگونگی چیدمان و تقسیم بندی کردن فضا و انتخاب رنگ مناسب و نور پردازی ،مبلمان متناسب با فضا و…از عوامل تاثیر گذار در زیبایی و کار آمد بودن فضای داخلی بنا هستند که باید در دکوراسیون داخلی به آنها توجه خاصی داشت، به طوریکه این موضوعات بیشترین تاثیر را در دنیا امروز بر راندمان کارایی در فضاهای اداری و ایجاد آرامش در فضاهای خانگی دارد.

در بحث روانشناسی معماری داخلی تاثیر بسزایی در ایجاد احساس امنیت و شور و هیجان و آرامش در محیطی که مخاطب در آن حضور دارد داراست به طوریکه می توان با یک سری راه چاره این عوامل را در مخاطب کم و زیاد کرد.باید این موضوع را در نظر گرفت که انسانها با علایق و روحیات متفاوت احتیاجمند محیط زندگی خاصی متقارن با خصوصیات اخلاقیشان هستند که این هماهنگ سازی از وظایف یک طراح داخلی است.

طراح داخلی باید توانایی این را داشته باشد که پروژه را برنامه ریزی نموده و به مرحله اجرا برساند و پیمانکار و کار فرما را در جهت پیشبرد پروژه به همکاری گیرد.برای رسیدن هرچه زودتر به هدف باید سلیقه خود و کار فرما را در یک راستا قرار دهد و بیشترین توجه را معطوف به سلیقه کار فرما کند.در ابتدای امر شاید این موضوع کمی آزار دهنده باشد چون طراح توقع دارد طرح خودش را پیاده کند.اما به مرور متوجه هماهنگ سازی بین طراحی اولیه و پردازش و زمانبندی دقیق با همکاری کارفرما خواهند شد.

دید یک طراح باید این کونه باشد که هر فضایی از قبیل خانه ، محل کار و… قابلیت این را دارند که زیبا شوند و فقط این طراح است که با استفاده از ذوق و سلیقه قدم در راستای این زیبا سازی بر می دارد تا جایی که فضایی ایجاد گردد که مطابق با ذوق و سلیقه مخاطب باشد و در طراح نیز احساس رضایت ایجاد کند.این موضوع باید بدون رویا بافی لحاظ گردد و طرح را در دنیای واقعی پیگیری کند نه در رویا.ساخت خانه و دکور سازی آن در رویا کاری سهل و در واقعیت مشکل است اما دست نیافتنی نیست اگر طبق اصول و قوائد پیش رفته باشیم.

بازی رنگها با حال و هوای ما در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ در اتاقی که در آن هستید شخصیت شما را نمایان خواهد نمود.البته بیشتر ما برای انتخاب و چیدمان اتاقمان براساس رنگ وقت زیادی نمی گذاریم اما رنگ ها در اتاقمان هر روز ما و خلقیاتمان را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

رنگ ها بر اساس سن و جنسیت و قومیت و آب و هوای منطقه تاثیرات متفاوتی بر افراد می گذارند در عین حال بر خی از رنگ ها و تغیرات تناژشان تاثیر مشابه روی افراد با خصوصیات متفاوت دارد و دقت و به کار گیری فکر در انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی هم به هین سبب است.افراد ساکن یک خانه با توجه به سلیقه خود رنگی را انتخاب می نمایند و آن را برای محیط مختص خود بر می گزینند و هنر در این است که از هارمونی رنگ استفاده گردد و تیره روشن بودن رنگ های انتخابی لحاظ گردد تا زیبایی محل مورد نظر دو چندان گردد.

دقت و ذکاوت در انتخاب رنگ

در انتخاب رنگ باید این نکته را در نظر بگیریم که هر رنگی دارای یک بازتاب روانی بر افراد است و میتواند حالات درونی مثل آرامش و خشم و … را تحت تاثیر قرار دهد.باید سعی کنیم از رنگ هایی استفاده کنیم که حس آرامش و امنیت را در ما و عزیزانمان ایجاد می نماید و این موضوع را فراموش نکنیم که استفاده زیاد از یک رنگ امکان دارد باعث گردد به نتیجه عکس برسیم.

انتخاب رنگ برای رسیدن به حالت روحی مناسب

برای دریافت ایده در این انتخاب می توانیم از مجلات و کتابها و دنیای اینترنت یاری بگیریم .در مرحله اول انتخاب رنگ باید رنگ چیزهایی را در اولویت قرار دهیم که محدودیت دارند مانند فرش و پرده و مبل و کاشی و…، سپس به راحتی میتوانیم در اتاق ها مانور دهیم چرا که اکنون دستمان باز است .سعی کنید تنوع رنگ هایتان بیشتر از سه الی چهار مورد نگردد چرا ازدیاد رنگ وقتی از حد معمول بگذردحس شلوغی و بهم ریختگی را القا می نماید.رنگ کردن اتاق ها روش مقرون به صرفه است که با کمی دقت و پشتکار خودمان هم از پسش بر میاییم.

در دسته بندی رنگ ها می توان سه دسته را لحاظ کرد : فعال، غیر فعال، خنثی.رنگ هایی روشن را می توان برای فضاهای کوچک برای دریافت نور و گستردگی انتخاب کرد در حالی که رنگهای تیره با پیچیدگی و گرمایشان فضاهای عظیم را صمیمی مینمایند.

قرمز و عاشقانه هایش

این رنگ انرژی اتاق و می گویند ضربان قلب و فشار خون و سرعت تنفس افراد را بالا می برد و بر بالا بردن آدرنالین هم از همه رنگها بیشتر تاثیر می گذارد.بهترین انتخاب برای هیجانات اتاق خواب در شب است و در صورت احتیاج به خواب و تاریکی نیز اگر با یک نور ملایم تلفیق گردد نمایی با شکوه و رویایی به اتاق م دهد و در اتاق نشیمن و ناهار خوری هم میتوان از این رنگ برای ایجاد صمیمیت بین افراد استفاده کرد.

زرد و لذت خورشید

شادی در معاشرت و لذت ملاقات خورشید در رنگ زرد موج میزند.زرد را به عنوان بهترین انتخاب برای آشپزخانه ، اتاق غذا خوری و حمام میتوان در نظر گرفت.در راههروها و جاهای تنگ خانه و جاهایی که ورودی در نظر گرفته شده میتوان رنگ زرد را برای ایجاد کستردگی و فضای باز تر انتخاب کرد.رنگ زرد در زمره رنگ های شاد قرار می گیرد ولی برای رنگ اصلی در دکوراسیون انتخاب مناسبی نیست.چرا که روانشناسان معتقدند زرد در مقیاسهای عظیم ایجاد حالات خشم و نا امیدی میکند و احتمال عصبانت را افزایش می دهد.

آبی همچون آسمان

رنگ آبی آرامش بخش است و ایجاد حس صلح طلبی می نماید چرا که گفته می گردد رنگ آبی پایین آورنده فشار خون و تنفس و ضربان قلب است و این است دلیل انتخاب این رنگ برای اتاق خوابها و حمام.

به همین دلیل است که توصیه می گردد از رنگ آبی به تنهایی در رنگ دکوراسیون داخلی اصلی استفاده نگردد چرا که ایجاد دلسردی و نومیدی می نماید .این رنگ باید با کرم ترکیب گردد که هم جلوه بیشتری پیدا کند و هم تاثیرات روانی منفی اش کاهش یابد.البته در اتاق های نشیمن ترکیب آبی تیره با روشن یا نیلگون نیز فضای آرامبخشی ایجاد خواهد نمود.

سبز به زیبایی بهار

رنگ سبز در طراحی دکوراسیون داخلی جزو آرام ترین رنگ ها برای چشم است. این رنگ را در هر جای خانه که استفاده کنیم آرام بخش و زیباست و تاثیرات مثبت خواهد داشت.گرمای رنگ سبز روح را نوازش می دهد و آسودگی را بعپه ارمغان میاورد.این رنگ اگر به عنوان رنگ اصلی انتخاب گردد آرامش را به همراه دارد و استرس را کاهش می دهد و تاثیر مثبت روی اعصاب و باروری دارد.

ادامه دارد…

بازی رنگها با حال و هوای ما در دکوراسیون داخلی 2

بنفش و ارغوانی هایش

بنفش هارمونی های تیره اش مثلا رنگ بادمجانی رنگی ارزشمند و گرانبهاست و تجمل و خلاقیت را تجلی می بخشد و باعث ایجاد عمق در طراحی دکوراسیون ما خواهد شد و در نمونه های روشن این رنگ مانند یاسی آرامش بخشی همراه است به طوری که اگر در اتاق خواب استفاده گردد ماهیت رنگ آب را خواهد داشت بدون اینکه ما را از سد بودن و بی روحی بترساندو تحقیقات نشان داده است با استفاده از این رنگ میتوانیم شرایط روحی و جسمی خود را بهبود بخشیم

نارنجی و نارنگی هایش

برای استفاده از رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی مان باید این موضوع را لحاظ کنیم که این رنگ به دلیل ایجاد انگیزه و اشتیاق و هیجان گزینه مناسیب برای اتاق نشیمن و خواب نیست.بهترین مکانی که می گردد این رنگ را در آن به کار برد سالن ورزشی است چرا که این رنگ یاری شایان توجهی به آزاد شدن انرژی شما خواهد نمود تا حدی که در فرهنگ باستان بر این باور بوده اند که رنگ نارنجی بیماری شش ها را بهبود می بخشد و انرژی را زیاد می نماید.

خنثی ها

یک دکوراتیو بهترین رنگ ها برایش رنگ های خنثی محسوب می شوند چرا که در وهله اول بدون در نظر دریافت مد انعطاف پذیر هستند و در آنها می توان برای زنده کردن دکوراسیون چیزی را به راحتی اضافه و یا بالعکس برای آرام کردن چیزی را کم کرد.در طراحی دکوراسیون داخلی دارکوب باید سعی کنیم کمترین میزان از رنگ سیاه و سفید را استفاده کنیم .برخی از کارشناسان این عرصه ادعای این موضوع را دارند که برای ایجاد عمق در اتاقها احتیاجمند مقدار کمی از رنگ سیاه و سفید هستیم .و این مستلزم اعتماد به چرخه رنگ است.

زرشکی و تحریک نمایندگیش

تحریک پذیری در رنگ زرشکی یکی از خصصیصه های این رنگ است به طوری که این رنگ در مستندات احساس خشم و خصومت در افراد ایجاد می نماید.این رنگ اصلا مناسب اتاق اصلی نیست چرا که باعث بروز هیجانات می گردد و اگر در اتاقی به رنگ زرشکی به مدت زیادی بنشینیم به احتمال زیاد شاهد به هم ریخته شدن صلح و آرامشی خواهیم بود که مدتها برای به دست آوردن آن کوشش نموده ایم.

سرخابی و آرامشش

در کاربرد رنگ سرخابی در دکوراسیون داخلی می توان از هارمونی این رنگ برای آرامش عضلات بدن و بر طرف کردن گرفتگی آنها و برطرف خستگی نام برد.

صورتی و تناسب اندام

این رنگ در دکوراسیون داخلی در مواقعی استفاده می گردد که فرد در درمانهای رژیمی باشد چرا که این رنگ باز دارنده است.

سقف آسمان اتاق

بخشی از اتاق که یک ششم از فضا را به خود اختصاص داده است اغلب موارد رنگی جز سفید به خود نمیگید چرا که در چند دهه اخیر نیز سفید به عنوان بهترین رنگ برای سقف اتاق ها در نظر گرفته شده است.این موضوع در دکوراسیون داخلی باب شده است که رنگ سفید و حتی رنگ های روشن این حس را ایجاد می نماید که سقف بلند تر از حد معمول اندازه اش به چشم بیاید در صورتی که همین موضوع در سقف های تیره کاملا برعکس است و احساس مس کنیم سقف پایین تر است.این هدایت ها تنها یک الگو برای انتخاب شما هستند اما در نهایت این شما هستید که تصمیم نهایی را می گیرید زیرا انتخاب رنگ کاملا سلیقه ای است و چارچوب خاصی ندارد و در نهایت شما می خواهید در این محیط زندگی کنید پس باید رنگی را انتخاب کنید که با سلیقه و روحیات شما مطابقت دارد.

رابطه رنگ و فرم در معماری داخلی بنا

مقصود همه کارهای هنری در آوردن و رسیدن به ماهیت معنوی اثر و رها کردن آنها از بعد مادیات می باشد.دنیا امروز متاسفانه یا خوشبختانه به دنیا گذشتگان شبیه نیست چرا که در دنیا ما خلاقیت و نبوغ در وحله اول قرار می گیرد. ما بناهایی را ساخت و ساز می کنیم که در نهایت تبلور عملکرد ماست و رسیدن به هدف یعنی تحقق افکار درونی ما .

باید بدانیم که رنگها هم مانند انسانها زنده اند و روح دارند و با ما سخن می گویند .از جاهای پنهانی جنگل و آبی ژرف دریاها و آسمانها، از زلالی باران و پاکی و درخشندگی سفید برف.درست است رنگ ها هم مانند ما سخن می گویند و کلمات را ادا می نمایند و رنگهای انتخابی هر انسان بیانگر روح و درون آن انسان است و حقیقت وجودش را آشکار می سازد.اگر رنگه نباشند دنیای مرده خواهیم داشت چرا که این رنگها هستند که روح را در عالم هستی می دمند و آن را زنده می نمایند و این موضوع را خاطر نشان می نماید که زندگی زیباست.

منبع: اتاق
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 687

به "رازهای رسیدن به زیبایی بیشتر در دکوراسیون داخلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رازهای رسیدن به زیبایی بیشتر در دکوراسیون داخلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید