خرید زمین در کدام شهرهای مازندران به صرفه تر است؟

به گزارش شهر وبلاگ، مازندران یکی از استان هایی است که اخیرا عده زیادی ترجیح می دهند در آن زمین بخرند. افراد با انگیزه های مختلف نسبت به خرید زمین در شمال ایران و از جمله استان مازندران اقدام می کنند. برخی از این افراد با انگیزه کشت و کار و کشاورزی در شهرهای مختلف مازندران زمین می خرند. اگر شما هم به خرید زمین کشاورزی در استان مازندران علاقه دارید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

خرید زمین در کدام شهرهای مازندران به صرفه تر است؟

بهترین شهرهای مازندران برای خرید زمین کشاورزی

مازندران رتبه اول تا سوم را در تولید 15 نوع محصول کشاورزی در کشور دارد. ضریب کشت در مازندران 35/1 و در کشور 7/0 درصد است. به عبارت دیگر، سطح زیر کشت سالانه استان بیش از 670 هزار هکتار و 2 برابر میانگین کشوری است. این استان 5/10 درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی را به خود اختصاص داده است و رتبه نخست کشور را دارد. همچنین 72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15 نوع از آن ها از جمله برنج، مرکبات، کیوی، گل و گیاه، دام و طیور و شیلات رتبه اول تا سوم کشور را به خود اختصاص داده است. به طور کلی، مزیت مازندران برای کشاورزی شرایط اقلیمی مناسب و منابع آبی آن است. زمین های کشاورزی در مازندران به صورتی است که می توان تا سه بار از آن برداشت محصول داشت. این شرایط باعث شده است که عده زیادی به دنبال خرید زمین کشاورزی در این استان باشند. شهرهای مازندران به لحاظ خرید زمین کشاورزی به دو دسته تقسیم می شوند. اول، شهرهای توریستی و ساحلی هستند. دومین دسته شامل شهرهای تجاری و بزرگ تر استان می شود که دسترسی به امکانات شهری در آن ها راحت تر است.

گفتنی است، بیشتر مردم به دنبال خرید زمین هایی با متراژ بالا و کاربری کشاورزی و باغداری در مازندران هستند. معمولا چنین زمین هایی در مناطق توریستی و غرب استان به نسبت شرق کمتر هستند. اگر بتوانید زمین های کشاورزی را در مناطق توریستی مازندران پیدا کنید، احتمالا قیمت بالایی خواهند داشت و برای خرید به صرفه نیستند. البته اگر بتوانید زمین های کشاورزی را در اطراف شهرهای قایم شهر، ساری و بابل و روستاهای اطراف آن ها پیدا کنید و بخرید، احتمالا سود خواهید کرد. قیمت زمین در شهرستان های مختلف استان مازندران با یکدیگر تفاوت زیادی دارند. این تفاوت قیمت به عوامل متعددی از جمله کاربری زمین، متراژ، موقعیت جغرافیایی، داشتن یا نداشتن جواز ساخت و… بستگی دارد.

در ادامه به چند نمونه زمین کشاورزی فروشی در مازندران اشاره می کنیم:

زمین کشاورزی، 500 متر، متری 200 هزار تومان، ساری آزادگله، مبلغ کل: 100 میلیون تومان.

زمین کشاورزی، 4 هزار متر، متری 180 هزار تومان، نور، مبلغ کل: 720 میلیون تومان.

زمین کشاورزی، 5 هزار و 350 متر مربع، متری 60 هزار تومان، آمل، قمت کل: 321 میلیون تومان.

زمین کشاورزی، 2 هزار متر، متری 140 هزار تومان، بابلسر، 280 میلیون تومان.

شرایط کشاورزی در مازندران

متاسفانه با وجود اهمیت حفظ و حراست از اراضی کشاورزی و وجود قوانین صریح در زمینه عدم تغییر کاربری این اراضی، همچنان شاهد قانون شکنی توسط برخی از افراد حقیقی و حقوقی هستیم. گفتنی است، بحث الحاق برخی از اراضی کشاورزی که در بافت روستایی قرار دارند، در واقع به معنای نابود شدن اراضی کشاورزی است. به نظر می رسد، الآن برای اقدام در این زمینه دیر است و بسکمک از اراضی کشاورزی در حال نابود شدن هستند.

چرا مردم بومی مازندران زمین های کشاورزی شان را می فروشند؟

کشاورزی یکی از اصلی ترین شغل ها در میان مردم مازندران است. امّا این سوال همواره مطرح است که آیا کشاورزی در مازندران مقرون به صرفه است یا خیر. یکی از دلایل رغبت کشاورزان به تفکیک و فروش مزارع و باغات کشاورزی، شایع شدن یک موضوع بی اساس در میان مردم است. آن موضوع این است که کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد. متأسفانه این موضوع بارها و بارها توسط مسوولان نیز مطرح شده است.

یکی از مسائل کشاورزان، نبود زیرساخت های لازم در بخش کشاورزی است که رغبت و توان فعالیت را از آنان گرفته است. واقعیت این است که یکپارچه سازی اراضی کمک خوبی برای کم کردن هزینه های دولت در بخش زیرساختی و استفاده بهینه از منابع آبی و خاکی است. از سوی دیگر، برخی از کشاورزان، پرسنل و مدیران جهاد کشاورزی از فرصت هایی که دولت در بخش اعطای تسهیلات و کلاس های آموزشی در نظر گرفته است، استفاده نمی کنند و این امور خسارت پنهان بخش کشاورزی محسوب می شوند. واقعیت این است که بر اثر فروش زمین، پول هنگفتی به دست کشاورزان می رسد. اما زمین کشاورزی یک منبع پویا برای درآمدزایی است که می تواند منبع درآمد چندین خانواده باشد.

آیا کشاورزی در مازندران مقرون به صرفه است؟

برخی از مسوولان جهاد کشاورزی در مازندران عقیده دارند که بر اثر اقداماتی که اجرا شده است، امروزه کشاورزی در این استان مقرون به صرفه شده است و نگاه زمین را بفروشیم و تغییر کاربری نیز تا حدود زیادی از بین رفته است. اما شواهد نشان می دهد که سرانه زمین های کشاورزی در مازندران کم است، با این حال کشاورزی در این استان مقرون به صرفه است و بازدهی سرمایه در فعالیت های کشاورزی مازندران در کمترین زمان صورت می گیرد.

واقعیت این است که کشاورزی حتی در زمین های خرد مازندران نیز توجیه اقتصادی دارد. امروز با گسترش فرهنگ مالکیت مشاعی و گروهی زمین های کشاورزی و تشکیل تعاونی و اتحادیه ها، تولید محصولات کشاورزی فرایند افزایشی دارد. رئیس وقت سازمان جهاد کشاورزی مازندران در سال 95 خاطرنشان کرد که سرانه زمین کشاورزی در استان مازندران 6/0 هکتار است.

چرا حراست از اراضی کشاورزی در مازندران اهمیت دارد؟

واقعیت این است که کشاورزی در استان هایی مانند مازندران برای امنیت غذایی و اشتغال کشور اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل، تمهیدات لازم برای جلوگیری از تغییر کاربری غیرقانونی اراضی کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است. در این زمینه، مردم و به ویژه کشاورزان مازندرانی نقش مهمی در جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی مورد بحث ایفا کرده اند.

گلایه های کشاورزان و مقرون به صرفه نبودن آن، دلیل بر به خطر انداختن آینده انسان ها نمی شود. دولت باید حمایت از محصولات کشاورزی و کشاورزان را در دستور کار خود قرار دهد. به گفته برخی از مسئولان، قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی مشخص شده است و قیمت برخی از اقلام کشاورزی مانند گندم از میانگین جهانی نیز بالاتر است.

جمع بندی

در پایان می توان این طور جمع بندی کرد که در حال حاضر استقبال از خرید زمین های کشاورزی در شمال ایران و از جمله در استان مازندران زیاد است. به نظر برخی از مسوولان کشاورزی در شمال ایران، صرفه اقتصادی نیز دارد. از سوی دیگر، باید از اراضی کشاورزی و کشت و زرع در این منطقه، حراست کرد. کشاورزی در مازندران به لحاظ امنیت غذایی برای ایرانیان اهمیت دارد.

منبع: هومینگ
انتشار: 21 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 296

به "خرید زمین در کدام شهرهای مازندران به صرفه تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خرید زمین در کدام شهرهای مازندران به صرفه تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید