خبرنگاران بیماران سرپایی کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است

به گزارش شهر وبلاگ، بیرجند - خبرنگاران - مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای خیز جدید کرونا نباید منتظر عید نوروز باشیم و از همین الان میزان موارد سرپایی در خراسان جنوبی به شدت افزایش یافته است.

خبرنگاران بیماران سرپایی کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است

مسعود ضیایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: اضافه کرد: اگر این فرایند ادامه داشته باشد، شاهد خیز چهارم کرونا در استان خواهیم بود.

وی توضیح داد: طبق آنالیز های به عمل آمده موارد ابتلای فامیلی و خانوادگی به بیماری کووید 19 در خراسان جنوبی افزایش یافته که برگرفته از دورهمی ها است و با این فرایند به طور طبیعی موارد بستری هم برای 2 هفته آینده رو به افزایش خواهد بود.

متخصص بیماری های عفونی گفت: شروع تزریق واکسن کرونا بارقه ای از امید در کشور بود اما زمانی موثر است که بیش از 60 درصد مردم یعنی حدود 60 میلیون نفر از جمعیت ایران واکسینه شوند و در بهترین شرایط بعید است کمتر از یک سال دیگر این اتفاق بیفتد.

وی تاکید نمود: کسانی هم که واکسینه می شوند باید تمامی دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند زیرا احتمال مبتلا و ناقل بودن آنها وجود دارد.

دکتر ضیایی گفت: واکسن 100 درصد تاثیر ندارد و ممکن است با همان 10 درصد فرد مبتلا گردد و اگر جهشی هم در ویروس اتفاق بیفتد که به کلی شرایط متفاوت می گردد.

وی با تاکید بر اینکه واکسن زدن نباید منجر به عادی انگاری گردد اضافه کرد: جهش هایی در ویروس کرونا رخ داده که هنوز موردی در استان مشاهده نشده اما در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی باید برای ورود ویروس جهش یافته آماده باشیم.

مدیر گروه بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توضیح داد: بنابراین رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی، برگزاری دورهمی ها و مسافرت، احتمال ورود ویروس جهش یافته به استان را دوچندان می نماید و همه در این زمینه مسوولیت داریم.

وی گفت: ممکن است ابتلا به کرونا به وسیله سطوح کمتر اتفاق بیفتد اما به وسیله تنفسی، دهان و مخاط به شدت واگیر است و باید با ماسک زدن و رعایت فاصله در تمامی مکان ها از انتقال ویروس و گردش آن جلوگیری کرد.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید 19 در خراسان جنوبی اوایل اسفند 98 در پی همه گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر سال جاری، فرایند بیماری بار دیگر در مهر سال جاری صعودی شد که این فرایند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (24 ساعت) سه رقمی و فوتی های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه نماینده به بیمارستان ها، تست های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

براساس مصوبه ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که شرایط شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم گیری می گردد.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده اند و براساس شرایط شهرها به فعالیت خود ادامه می دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

گروه های شغلی سه و چهار در مناطق نارنجی (پرخطر) مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می تواند فعالیت کند.

براساس مصوبه ستاد استانی مدیریت کرونا تردد شبانه در تمامی شهرستان های خراسان جنوبی بدون در نظر دریافت رنگ آنها از ساعت 21 تا 3 صبح ممنوع است.

قاینات در حال حاضر تنها شهرستان نارنجی خراسان جنوبی است که از یک هفته قبل به دنبال افزایش موارد مثبت و بستری در این شهرستان از زرد به نارنجی تغییر شرایط داد.

همچنین پنج شهرستان استان شامل بیرجند، زیرکوه، فردوس، نهبندان و طبس در شرایط زرد (متوسط خطر) هستند و پنج شهرستان سربیشه، درمیان، بشرویه، خوسف و سرایان در شرایط آبی (کم خطر) باقی ماندند.

منبع: ایرنا
انتشار: 3 فروردین 1400 بروزرسانی: 3 فروردین 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1158

به "خبرنگاران بیماران سرپایی کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیماران سرپایی کرونا در خراسان جنوبی رو به افزایش است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید