خانه حاج باشی اراک توسط شهرداری بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شد

به گزارش شهر وبلاگ، به نقل روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی، مصطفی مرزبان امروز 20 اردیبهشت ماه 1400 در مورد تخریب شبانه خانه حاج باشی اراک اظهار کرد: خانه حاج باشی در سال 1396 در فهرست آثار ملی کشور نهاده شد، اما متاسفانه به دلیل همراهی نکردن مالکان برای حفاظت و احیای بنا و تمایل آنان به خروج این اثر از فهرست آثار ملی، موضوع خروج از ثبت در دیوان عدالت اداری مطرح شد.

خانه حاج باشی اراک توسط شهرداری بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی اضافه نمود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی طی سال اخیر در چند نوبت به منظور بازسازی بنا نسبت به اعزام عوامل فنی و تجهیز کارگاه اقدام نموده که متاسفانه مالکین همکاری لازم را نداشته اند و هر روز بر وسعت تخریب این بنا اضافه نموده شده است.

او اضافه نمود: بنا دچار تخریب 80 درصدی شده بود و مالکان هم هیچ همکاری برای حفظ این بنا نداشتند و با پیگیری پرونده در دیوان عدالت اداری، در نهایت در خردادماه 1399 رای قطعی خروج خانه از فهرست آثار ملی صادر شد.

مرزبان توضیح داد: میراث فرهنگی استان درطول ماه های اخیر تمام مقاومت خود را برای حفظ این خانه انجام داد، اما در نهایت شب گذشته عملیات تخریب شروع شد و با وجود اعزام نیروهای یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی در محل، ممانعت های این اداره کل از تخریب بنا اثربخش نبود و تخریب توسط شهرداری اراک انجام شد.

خانه احمدقلی خان حاج باشی اراک مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول بود و به توسعه اراک در دوره پهلوی مربوط می گردد.

این بنا دارای تناسبات هندسی طلایی در معماری است، تزئینات خوبی دارد، بنایی متقارن قلمداد می گردد و سیستم آب رسانی از قنات شهر را داراست و جزو خانه هایی با معماری ایرانی در اراک به شمار می رفت که در آذرماه سال 1396 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود و در شامگاه 19 اردیبهشت ماه 1400 به صورت کامل تخریب شد.

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

زرین گراف

زرین گراف: عصر طلایی گرافیک
منبع: گردشبان
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1459

به "خانه حاج باشی اراک توسط شهرداری بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه حاج باشی اراک توسط شهرداری بدون اطلاع میراث فرهنگی تخریب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید