حرف های خودمانی و تجربیات بیماری که کرونا را شکست داد

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران/سمنان یک مبتلای به کووید19 در شاهرود، تجربه های خود از جدال با کروناویروس و آنچه در این دوره بر وی گذاشته را با مخاطبان در میان گذاشته است.

حرف های خودمانی و تجربیات بیماری که کرونا را شکست داد

کمیته آموزش ستاد مبارزه با کرونا شهرستان شاهرود با یکی مبتلایان به کروناویروس گفت وگویی انجام داده که متن آن به خبرنگاران ارسال شده است.

به گزارش خبرنگاران- این مبتلای به کووید 19که علاوه بر ابتلای خود و مادرش به کرونا، دایی خود را نیز به دلیل ابتلا به این بیماری نوپدید از دست داده،تجربه های خود از این بیماری را با مخاطبان در میان گذاشته که متن آن عینا از نظر می گذرد:

این نوشته ها رو به عنوان کسی که کرونا گرفت و خوب شد نمیگم بلکه فقط به این دلیل که احتمالا ممکنه تجربیات من به کسی در راه شناسایی و مقابله با کرونا یاری کنه مینویسم.

اینم بگم که مادرم بخاطر کرونا چند روز بستری شد و داییم بخاطرش فوت شدن پس این بیماری رو شوخی نگیرید!

روز اول ضعف خیلی شدید و سرگیجه بود و من این حالت رو با ضعف ناشی از بی خوابی اشتباه گرفته بودم. کم کم تبدیل به سردرد شدید شد. شب اول نیم درجه تب و لرز داشتم . فرداش ظاهرا حالم بهتر بود و تا شب فقط یکم بی حال بودم ولی فردا صبحش یه حالت ضعف خیلی شدید داشته و دیگه از جام نمی تونستم بلند شم.

بعدش دو سه روز تو حالت ضعف بودم و گوش درد خیلی شدید اضافه شد. یه طرف سرم یکسره درد شبیه درد میگرن داشت. کم کم حس بویایی و چشاییم رو از دست دادم. کم کم قفسه سینه م سنگین می شد حس می کردم تو اتاق هوا کمه و نمی تونم نفس بکشم. درد قفسه سینه شدیدتر می شد.

سرفه خشک و تیر کشیدن قفسه سینه مراحل آخرش بود و تنگی نفس شدید. من دکتر نرفتم و تو خونه درمان شدم ولی مادرم به مرحله تنگی نفس شدید که رسید مجبور شدیم ببریمش بیمارستان چون نمی تونست خودش خوب نفس بکشه. داییم دیر رفت بیمارستان و بیمارستان ها دو روز پر بودن

وقتی رسید به بیمارستان اکسیژن خونش خیلی پایین بود و به خاطر همین هوشیاریش ضعیف بود و بعد از ده روز فوت کردن.

حالا من تو خونه از چه درمانی استفاده کردم؟ غذا فقط سوپ می خوردم چون این بیماری تمام انرژی بدن رو می گیره و ما بخش زیادی از انرژیمون صرف هضم غذا میشه. پس من حداقل غذای ممکن رو اون هم به صورت مایعات می خوردم. به جاش مقادیر زیادی آبمیوه طبیعی. چیزی که خیلی نجاتم داد گریپ فروت بود

روزی یک کیلو آبمیوه طبیعی گریپ فروت میخوردم! سیب، آناناس، موز،پرتقال، لیموشیرین، چای سبز، دمنوش بابونه+گل ختمی+شیرین بیان+زنجبیل با عسل یا شیره افرا خیلی یاری کننده بود. شلغم و لبوی پخته به شدت تو بهبودم تاثیر داشت. هر روز 2 لیتر آب می خوردم و خیلی به فرایند بهبود بیماری یاری کرد.

من دو هفته استراحت مطلق بودم. یعنی هیچگونه فعالیتی نداشتم و فقط برای دستشویی رفتن از رختخواب بیرون رفتم. حتی تلفنامو جواب نمیدادم و انرژیمو نگه می داشتم. البته یک روز در میان دوش آب گرم می گرفتم و رختخوابمو عوض می کردم. این بیماری به ریه حمله می کنه و نهایتا منجر به خونریزی ریه و خفگی یا از دست دادن هوشیاری می شه. ممکنه باعث حمله قلبی بشه. خلاصه شوخی نگیریدش. نکته کلیدی حفظ انرژی بدن هست . دایی من دو روز قبل از ابتلا یه برنامه کوهنوردی سنگین رفته بود و بخاطر همین انرژی بدنش پایین بود. در آخر خواهش می کنم ازتون قرنطینه رو جدی بگیرید و درخانه بمانید .

جایی که من زندگی می کنم تقریبا خانواده ای رو نمیشناسم که عزیزی از دست نداده باشن. پروتکل های خرید و شستشوی دست رو جدی بگیرید. از منزل تا حد امکان خارج نشید. خریدها رو بگید پیک بیاره و بعد خارج از خونه ضدعفونی کنید. دستگیره در خونه رو مرتب ضدعفونی کنید و سطوح خونه رو.

کرونا دو نوع شدید و خفیف داره.اگه سابقه بیماری داشته باشین حتی نوع خفیفش میتونه خطرناک باشه.2 تا 6 هفته بعد از درمان کامل ممکنه هنوز ناقل باشید. اگر مبتلا شدید و خوب شدید باز هم احتمال ابتلا هست پس باز هم موارد بهداشتی رو جدی بگیرید.ممکنه تا 28 روز بدون هیچ علائمی ناقل باشید

دو تا نکته که یادم رفته بود، اول اگه درد قفسه سینه آغاز شد برید سی تی اسکن بدین ممکنه احتیاج به بستری داشته باشید.دوم اینکه در هر مرحله ای از بیماری بودین به هیچ وجه نترسین و قوی باشین.ترس و اضطراب باعث میشه بیماری بهتون غلبه کنه.حتی اگه خیلی حالتون بد شد بدونین از پسش بر میاین

عکس العمل افراد مختلف در خصوص بیماری متفاوته. من پزشک نیستم پس اگه علائمتون شدید و آزاردهنده شد به پزشک مراجعه کنید. گریپ فروت ممکنه تداخل دارویی داشته باشه پس اگه دارو مصرف می کنید در خصوصش با پزشک مشورت کنید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 116

به "حرف های خودمانی و تجربیات بیماری که کرونا را شکست داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرف های خودمانی و تجربیات بیماری که کرونا را شکست داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید