فراوری انگور در میاندوآب 60 درصد افزایش یافت

به گزارش شهر وبلاگ، مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: فراوری انگور در تاکستان های این شهرستان در سال زراعی 1401 - 1400 به 16 هزار تُن رسید که در مقایسه با سال قبل از آن 60 درصد بیشتر است.

فراوری انگور در میاندوآب 60 درصد افزایش یافت

علی دیانتی مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با مطلوب ارزیابی کردن عملکرد و کیفیت محصول فراوریی در سال زراعی گذشته از تاکستان های میاندوآب اظهار کرد: با وجود خسارت سرمای دیررس بهار به باغات انگور، با 60 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، 16 هزار تن انگور از تاکستان های این شهرستان برداشت شد.

وی افزود: انگور جزء محصولات کم توقع با فرآوری مناسب است و باغدار می تواند با فرآوری آن، محصول فراوریی خود را مدیریت کند و با توجه به کاهش نزولات جوی در سال های اخیر و اجرای برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه یکی از محصولات با احتیاج آبی کم به نسبت سایر محصولات باغی است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه یک هزار و 600 هکتار از باغات شهرستان به محصول انگور اختصاص دارد، افزود: از این مقدار 70 هکتار از تاکستان های میاندوآب بصورت ایستاده از نوع فلزی و بتونی و بقیه بصورت سنتی کشت شده است.

وی در مورد ارقام انگور کشت شده در شهرستان گفت: باغداران میاندوآبی ارقام انگور یاقوتی، عسگری، بی دانه، بی دانه قرمز، شانی، ریش بابا، کشمشی، صاحبی، فخری، نباتی، شاهانی، خلیلی، لعل حسینی، رازقی شیرازی، شست عروسان و ارقام نو و زود رس مانند فلیم سیدلس، کندری و ترکمن در تاکستان های خود کشت کردند.

دیانتی ادامه داد: انگور به صورت تازه خوری، فراوری سرکه، دوشاب (شیره انگور) و یا با تبدیل به انواع مختلف کشمش (تیزآبی و آفتاب خشک) مصرف می گردد که هر سال حدود 10 درصد محصول انگور فراوریی در شهرستان به صورت تازه خوری مصرف و مابقی به صورت کشمش و سایر فرآورده ها به بازار عرضه می گردد که سال جاری حدود چهار هزار تُن کشمش نیز فراوری شد.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب یادآور شد: در شهرستان میاندوآب پنج واحد فراوری کشمش و میوه خشک کنی در مجموع به ظرفیت چهار هزار تُن و یک کارگاه خانگی جهت فراوری کشمش و فرآوری محصولات باغی فعال است.

شهرستان میاندوآب بعد از تفکیک اراضی کشاورزی شهرستان های نوالتأسیس چهاربرج و باروق، دارای 45 هزار هکتار اراضی کشاورزی قابل کشت، (شامل: 44 هزار و 500 هکتار اراضی آبی و 500 هکتار اراضی دیم) است و بیش از 50 نوع محصول زراعی و باغی به مقدار 864 هزار تُن از این مقدار اراضی فراوری می گردد.

میاندوآب دارای هفت هزار و 690 هکتار باغ، با فراوری سالیانه بیش از 125 هزار تُن انواع محصولات باغی است.

خبرنگاران مهاباد مهاباد

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 29 آبان 1401 بروزرسانی: 29 آبان 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2037

به "فراوری انگور در میاندوآب 60 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

1 کاربر به "فراوری انگور در میاندوآب 60 درصد افزایش یافت" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری انگور در میاندوآب 60 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید