ترانزیت شش برند خودروهای لوکس و آمریکایی در منطقه ها آزاد منتفی شد

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران : با وجود رایزنی هایی که پیش از این شورای عالی منطقه ها آزاد در رابطه با ترانزیت خودرو انجام داده و اختلاف نظرهایی در خصوص خودروهای لوکس و آمریکایی وجود داشت، در تازه ترین توافق بین شورای عالی منطقه ها آزاد و گمرک ایران، ترانزیت شش برند خودروی لوکس و بعلاوه هر نوع خودروی آمریکایی بین آنها منتفی اعلام شده است.

ترانزیت شش برند خودروهای لوکس و آمریکایی در منطقه ها آزاد منتفی شد

به گزارش به نقل از ایسنا، در نشست مشترکی که اخیرا بین دبیرخانه شورای عالی منطقه ها آزاد و ویژه مالی و گمرک ایران برگزار گردید، طرفین در چند مورد با یکدیگر به توافقاتی رسیدند که از جمله آن می توان به جریان ترانزیت خودروهای خارجی بین منطقه ها اشاره نمود که پیش از این بارها رایزنی هایی در این رابطه اجرا شده بود.

آنچه اکنون توافق شده به نوعی اجرای همان شروط مشخص شده از سوی گمرک ایران برای ترانزیت خارجی خودرو بین منطقه ها است؛ به طوری که بر اساس تفاهم نامه بین شورای عالی منطقه ها آزاد و پلیس راهور ناجا،ترانزیت خارجی خودروهای سواری دارای پلاک و شماره گذاری شده در منطقه ها آزاد پس از انجام ثبت آماری مورد تایید دبیرخانه شورای عالی مابین منطقه ها آزاد تجاری و صنعتی بلامانع است و گمرک ایران هم در این رابطه هماهنگی های لازم را انجام خواهد داد.

اما همچنان شرط مربوط به عدم ترانزیت خودروهای ساخت یا برند آمریکایی و خودروهای لوکس پابرجاست و توافق شده که خودروهای ساخت یا برند امریکایی و هم خودروهای با برندهای لامبورگینی، فراری، پورشه، هامر، مازراتی، بوگاتی امکان ترانزیت بین منطقه ها آزاد را نخواهند داشت.

این در حالی است که ترانزیت خودروهای آمریکایی بین منطقه ها در دو سال اخیر ماجرای خاص خود را داشته است؛ به گونه ای که از سال 1397 و همزمان با ممنوعیت ثبت سفارش و به کشور این ممنوعیت شامل منطقه ها آزاد هم شد، اما براساس تفاهم نامه آبان ماه 1398 بین شورای عالی منطقه ها آزاد و پلیس راهور ناجا ترانزیت خودرو بین منطقه ها آزاد در صورت موافقت سازمان های متبوعه با رعایت شرایط و ضوابط مرتبط با شماره گذاری بلامانع اعلام شد.

براین اساس، از شهریورماه سال گذشته منطقه ها آزاد در مکاتبه با گمرک ایران و مستند به تفاهم نامه بین دبیرخانه و پلیس راهور ناجا خواهان جابه جایی خودرو بین منطقه ها شده بود که گمرک ایران هم با اعلام شرایط ترانزیت خودروها را بلامانع می دانست که در بین آن تاکید بر ممنوعیت ترانزیت خودروهای لوکس و آمریکایی بود و این از محل اختلاف نظر بین منطقه ها آزاد و گمرک ایران بود.

در آن موقع مرتضی بانک که ریاست شورای عالی منطقه ها آزاد تجاری و صنعتی و ویژه مالی را بر عهده داشت، حتی در مکاتبه ای با معاون حقوقی رئیس جمهور با اشاره به این که گمرک ایران با صدور بخشنامه ای ترانزیت خودرو فی مابین منطقه ها را با محدودیت روبرو ساخته است خواهان رسیدگی به موضوع شده بود.

بانک، در مکاتبات خود اعلام نموده بود که توجیه گمرک در ایجاد محدودیت برای ترانزیت خودروهای لوکس و آمریکایی، محدودیت اعلامی معاونت حقوقی رئیس جمهور درباره ممنوعیت واردات برند خودروهای آمریکایی ساخت آمریکا یا مبدا این کشور است در حالی که شورای عالی منطقه ها آزاد خواهان ترانزیت این خودروها بوده و صرفا از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می شوند و وارداتی صورت نمی گیرد.

اما در هر صورت گمرک موافقتی در رابطه با این خودروها نداشته و تاکید بر این بود که ترانزیت خودروهای لوکس و آمریکایی در منطقه ها آزاد تبعاتی را با خود به همراه خواهد داشت.

در این رابطه ارونقی- معاون فنی گمرک ایران - گفته بود که با توجه به اینکه اغلب این در خواست ها از منطقه ها فاقد شعاع تردد مانند کیش و قشم به سمت منطقه های با شعاع محدود از جمله ارس و انزلی بوده و موجب ورود آنها به شهرهای پرجمعیت اطراف خواهد شد و در شرایط کنونی تبعات اجتماعی به همراه دارد، گمرک ایران با ترانزیت خودروهای لوکس و آمریکایی بین منطقه ها مخالف است، در این بین ممنوعیت های مربوط به خودروهای آمریکایی هم مورد توجه قرار گرفته است.

به هر صورت با توافقی که اکنون بین شورای عالی منطقه ها آزاد و در زمان مومنی به اسم دبیر این شورا با گمرک ایران اجرا شده، مانند گذشته ترانزیت خودرو بین منطقه ها با رعایت شرایط مشخص شده امکان پذیر است ولی امکان جابجایی و آمریکایی وجود ندارد.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 5 مرداد 1400 بروزرسانی: 5 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1574

به "ترانزیت شش برند خودروهای لوکس و آمریکایی در منطقه ها آزاد منتفی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترانزیت شش برند خودروهای لوکس و آمریکایی در منطقه ها آزاد منتفی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید