این تمدید همیشگی نیست

به گزارش شهر وبلاگ، تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده ها حداکثر به مدت یک ماه دیگر به اطلاع آژانس رسید.

این تمدید همیشگی نیست

این مطلب را کاظم غریب آبادی سفیر ونماینده دائم کشورمان در سازمان های بین المللی در ژنو اظهار داشت. آن گونه که مقامات رسمی بیان نموده اند، قرار است به روال سه ماه گذشته تا یک ماه آینده نیز موارد ضبط شده دوربین ها در اختیار سازمان انرژی اتمی باقی بماند تا حسب توافق با آژانس در این مورد تصمیم گیری شود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در پاسخ به سوال خبرنگاران تکلیف ماهیت این تمدید یک ماهه را این گونه بیان نمود این توافق دسترسی فراپادمانی به آژانس را نمی دهد، یک تصمیم بین ایران و آژانس است که فیلم برداری ها در چارچوب پروتکل الحاقی انجام شود ولی دسترسی به بازرسان آژانس داده نشود، بعد از این هم دسترسی فراپادمانی به بازرسان داده نمی شود.

درباره این تمدید یک ماهه و کیفیت آن و نیز موارد مترتب بر مهلت یک ماهه می توان موارد ذیل را قلمی نمود:

اول، تمدید برای تمدید نیست: فرصت یک ماهه جمهوری اسلامی ایران تنها جهت ادامه مذاکرات برای احیا برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و برطرف اجحاف و احقاق حقوق حقه ایران است. پیش از این بارها از زبان مقامات ارشد کشور بیان شده که تهران هرگز مذاکره برای مذاکره را نمی پذیرد و اعتقادی به آن ندارد.این تمدید یک ماهه که به بیان سخنگوی دستگاه دیپلماسی هیچ دسترسی فراپادمانی هم در آن وجود ندارد، مهلتی است که با حل موارد فنی، زمینه بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام فراهم شود و طرفین اروپایی هم با اراده در عمل به تعهدات برزمین مانده خود به نقض عهد و بی عملی چهار سال گذشته خاتمه دهند. صبر جمهوری اسلامی ایران در این مورد طولانی نخواهد بود. تطویل مذاکرات و انتظار تمدید دسترسی ها غیرممکن می کند. لذا این مهلت یک ماهه را باید نقطه عطف طرفهای برجامی برای حرکت در راستا درست ارزیابی کرد.

دوم،اراده ای که وجود دارد: در سال های اخیر محافل مختلف با انگیزه های گوناگون این بحث را به میان کشیده اند که تهران اراده لازم برای توافق را ندارد و تنها به دنبال کشدار کردن مذاکرات وخرید زمان است. بی اساس بودن این ادعا در موارد مختلف در میدان محک تجربه با شکست و عدم اثبات روبرو گشته است. در مذاکرات منجر به برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) تهران اراده خود برای توافق را به صورت تمام قد به منصه ظهور رسانید و در ادامه علیرغم بدعهدی و خروج ایالات متحده از برجام، این ایران بود که بر تعهدات خود باقی ماند و امروز نیز صحنه همان گونه است. با تمدید یک ماهه مهلت(البته با رعایت معذورات کشور) جمهوری اسلامی ایران نشان داد که اراده لازم برای توافق و احیای برجام را دارد و این طرفین مقابل هستند که اختیار یا توان لازم برای عمل در این خصوص را ندارند. در این جنگ اراده ها، زمان عمل پنج بعلاوه یک فرارسیده است.

سوم:این تمدید همیشگی نیست: سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و رئیس تیم مذاکره کننده ایرانی در وین در تبادل نظر با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه گفت: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده ها حداکثر به مدت یک ماه دیگر به آژانس، مخالف مصوبه مجلس نیست. سخنان آقای عراقچی نکات کلیدی را شامل می شود. اول این که ضبط داده ها بصورت دوربین های آفلاین حداکثر برای مدت یک ماه دیگر ادامه خواهد یافت و هیچ بهانه جویی پس از آن مسموع نخواهد بود. صبر ایران در این مورد معین، بی پایان نخواهد بود. سیاست صبر استراتژیک و تاب آوری تهران در مقابل نقض برجام توسط ایالات متحده و سیاست فشار حداکثری، این امکان وظرفیت را به دیپلماسی کشور داده که به دنبال احقاق حقوق ملت از موضع برابر و نه مضطر باشد. نکته دیگر در کلام آقای عراقچی اشاره به عدم تخالف این تمدید یک ماهه با مصوبه مجلس شورای اسلامی است. طرفین مقابل باید بدانند که ساختار تصمیم سازی در ایران معین و برپایه قانون مصرح است. گره افکنی و تردید و تعلل در بازگشت به تعهدات و پاسخ ندادن به اراده و حسن نیت تهران، می تواند با واکنش های متقابل در قالب قانون های جدید باشد پس این تمدید همیشگی نیست.

کارشناس روابط بین الملل

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1404

به "این تمدید همیشگی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این تمدید همیشگی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید