آلرژی فصلی را چگونه کنترل کنیم؟

به گزارش شهر وبلاگ، درباره آلرژی های شایع فصل بهار، اظهار کرد: یکی از چیز هایی که در فصل بهار در اغلب افراد مشاهده می گردد، آلرژی های بینی است که هم به صورت فصلی و هم به صورت دائمی رواج دارند. بیماری های آلرژی زا بیشتر در کشور های پیشرفته شناسایی می شوند، به این دلیل که هرچقدر مقدار عفونت در یک کشور کمتر گردد مقدار بروز آلرژی ها بیشتر خواهد شد.

آلرژی فصلی را چگونه کنترل کنیم؟

وی با یبان اینکه در کشور های اروپایی اندازه شیوع آلرژی بسیار زیاد و در کشور های آفریقایی اندازه شیوع آلرژی بسیار پایین است، اضافه نمود: در ایران باتوجه به اینکه واکسیناسیون کامل انجام می گردد و بیماری های عفونی کنترل شده هستند، اندازه آلرژی بالا رفته است. باتوجه به مطالعات مختلف اجرا شده، آلرژی به ویژه در سنین دبستان بین 9 تا 14 درصد دیده شده است.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی درباره نحوه بروز این آلرژی ها، شرح داد: آلرژی های بینی اغلب به صورت عطسه، گرفتگی بینی و احتقان است و این اتفاق بیشتر در صبح زود و شب ها رخ می دهد و علت بروز این آلرژی ها بیشتر گرده افشانی درخت ها، چمن ها و علف ها است.

وی اضافه نمود: بیشتر گرده افشانی معمولاً صبح زود که هوا خنک تر است و نسیم می وزد و یا در شب ها رخ می دهد، به همین دلیل این آلرژی ها به مواد غذایی ربط چندانی ندارد و بیشتر به علت وجود گرده ها به صورت فصلی اتفاق می افتد.

توسلی ادامه داد: اغلب زمان گرده افشانی درخت ها در اسفندماه و فروردین ماه، زمان گرده افشانی چمن ها معمولاً اواخر فروردین، اردیبهشت ماه، خردادماه و تا اوایل تیر و زمان گرده افشانی علف ها در شهریورماه، مهرماه تا اوایل آبان ماه است که در این زمان ها گرده افشانی ها باعث بروز علائم در افرادی که حساسیت دارند می گردد.

وی توضیح داد: التهابی که به علت این گرده افشانی ها در سیستم تنفسی فوقانی رخ می دهد، باعث بروز سینوزیت حاد و افزایش سینوزیت مزمن خواهد شد. این عامل حدود 30 درصد بروز سینوزیت حاد و تا 70 درصد سینوزیت مزمن را افزایش خواهد داد.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی با تأکید بر اینکه آلرژی های فصلی می توانند با آسم همراه شوند و به مرور تبدیل به آسم شوند، اضافه نمود: باتوجه به مطالعات مختلف اجرا شده، بین 38 تا 40 درصد افرادی که آلرژی بینی دارند، آلرژی آن ها با آسم همراه می گردد، بعلاوه افرادی که آسم دارند 78 تا 80 درصد امکان همراه شدن آسم آن ها با آلرژی بینی وجود دارد.

وی آلرژی های تنفسی را بیشتر ارثی دانست و گفت: اگر یکی از والدین آلرژی تنفسی داشته باشد، حدود 50 درصد امکان دارد که کودک آن شخص هم دارای آلرژی باشد.

توسلی درباره علائم بروز این بیماری، شرح داد: یکی از شایع ترین عواملی که می تواند باعث افزایش بروز آلرژی گردد، آلودگی ها هستند. علاوه برآن سیگار کشیدن برای مادری که باردار است، اندازه بروز آلرژی را افزایش می دهد، البته همانگونه که اشاره شد اندازه ارثی بودن آلرژی زیاد است، پس اگر بتوان مادر را حساسیت زدایی کرد، احتمال بروز الرژی های تنفسی در بچه ها کمتر خواهد بود.

وی درخصوص پیشگیری از بروز آلرژی، توضیح داد: در مواردی که آلرژی تنفسی شدید است و به درمان های دارویی معمول مانند سیتریزین و لورتادین پاسخ گو نیست، حساسیت زدایی انجام می دهیم، با انجام تست خراش معین می گردد که بیمار به چه چیزی حساسیت دارد و بر آن اساس گردی که به آن حساسیت پیدا نموده را حساسیت زدایی می کنیم و عصاره ها را به صورت آرام آرام وارد بدن می کنیم تا وقتی این گرده ها وارد بدن شدند، حساسیت زدایی انجام گردد. البته در زمانی که گرده افشانی زیاد است بیماران نباید زیاد بیرون بروند و در معرض باد و طوفان قرار بگیرند.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنی شناسی بالینی در توصیه به افراد دارای حساسیت، یادآور شد: موضوعی که در آلرژی ها اهمیت زیادی دارد قرار نگرفتن در معرض آلایندگی ها به ویژه دود سیگار است. به این شکل که وقتی یک پدر در خانواده سیگار می کشد، می تواند افرادی که از خانواده دارای آلرژی هستند و حساسیت دارند را در معرض آسم قرار دهد، همان طور که به افرادی که در معرض دود سیگار دیگران هستند، سیگاری های ثانویه می گویند.

وی ادامه داد: کسی که همسر فرد سیگاری است، سیگاری ثانویه خواهد بود و بیشتر از فرد سیگاری در خطر است. باید توجه داشته باشیم که امکان برخی از پیشگیری ها کمتر است، اما با جلوگیری از مصرف سیگار می توانیم در حفظ سلامتی خود و خانواده کوشش کنیم. بعلاوه باید توجه داشته باشیم که سموم سیگار تا سه ساعت بعد از کشیدن آن در هوا وجود دارد و بیرون و در بالکن سیگارکشیدن تأثیر چندانی در کم شدن این آلودگی سیگار ندارد.

منبع: فرارو
انتشار: 18 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1402 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 2111

به "آلرژی فصلی را چگونه کنترل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آلرژی فصلی را چگونه کنترل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید