نابودی در کمین حیدر تکیه سی تبریز ، آخرین باقی مانده های بافت قاجاری تبریز نفس های آخر را می کشند

به گزارش شهر وبلاگ، حیدر تکیه سی، از محلات قدیمی تبریز با داستان هایی شنیدنی است که ظرفیت های لازم برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری را دارد اما این روزها حال چندان خوبی نداشته و نفس های آخر خود را می کشد.

نابودی در کمین حیدر تکیه سی تبریز ، آخرین باقی مانده های بافت قاجاری تبریز نفس های آخر را می کشند

آلبرت اینشتین در یکی از نظریه هایش از سیاهچاله های فضایی صحبت کرده که انسان را می تواند به دنیا های موازی در زمان های گوناگون ببرد. او اگر فقط یک بار گذرش به تبریز افتاده بود، حتماً نظریه ای مشابه درمورد محلات این شهر ارائه می کرد.

تبریز اگرچه بارها از سوی نهادهای مختلف به عنوان مدرن ترین شهر ایران یا دارنده بیش ترین ساختمان های بلندمرتبه انتخاب شده، اما محلاتی دارد که هریک ازدیوارهای خسته اش، به اندازه یک کتاب از تاریخ این سرزمین داستان دارد. با این حال سال هاست این کتاب ها در قفسه ها خاک می خورند و کسی سراغ شان را نمی گیرد.

حیدر تکیه سی، یکی از همین محلات تبریز است که در تاریخی ترین بافت شهر یعنی نزدیکی مقبره الشعرا و درب تاریخی سرخاب به عنوان هشت دروازه تاریخی شهر قرار گرفته است.

ضیافت رنگ برپاست

از خیابان ثقه الاسلام که وارد این محله می شوی، چند مغازه غذاخوری و جگرپزی قدیمی، اشتهایت را برای گذرکردن از اولین پیچ کوچه باز می کند. اگر بتوانی از دست ماشین هایی که از عرض چند متری این کوچه با فاصله کم و با شتاب فراوان عبور می کنند جان سالم به در ببری، به ضیافت رنگ ها می رسی.

مهم ترین صنف اهالی حیدر تکیه سی، رنگرزی خامه فرش است. بهروز خاماچی که نویسنده کتب متعدد در باب تاریخ تبریز است در مصاحبه با مهر، می گوید که بعد از اینکه در دوران قاجار حیدر تکیه سی به محله ای بدنام تبدیل شده بود، افرادی از شهرستان هریس و مهربان به این محل آمدند تا با کسب و کارشان، رونقی دوباره به این محله ببخشند.

خاماچی توضیح می دهد: هرچند این مغازه ها با حجره هایی که در تاریخ این محله می توان بررسی کرد سنخیتی ندارند، اما به عقیده من اگر متولیان امر به سر و روی همین مغازه ها دستی بکشند، می تواند جاذبه جهانگردی خوبی به حساب بیاید.

در محله حیدر تکیه سی همانطور که پیش می روی، کم کم حجره هایی با درب های قدیمی و خانه های تاریخی جلوه خود را نمایان می کند. خانه هایی به وسعت هزاران متر با حیاط های اصلی و خلوت، با اتاق هایی تو در تو، با درخت هایی که ریشه در تاریخ دارند. همین ها بساط یک داستان تاریخی را فراهم می کنند.

از نکات قابل توجه در تاریخچه حیدر تکیه سی، این است که میرحیدر تونی یکی از عارفان سده های 6 و 7 هجری برای ترویج تشیع و به خاطر عشق و علاقه ای که به شهر تبریز داشت، به این شهر سفر کرد و این سفر زمینه های احداث این محله و مراکز مذهبی آن را فراهم کرد.

بعدها توسط کارگزار حکومت، کوشک یا همان قصر قائم مقامی در همین محله بنا شد که منشأ اتفاقات خوب بسیاری بود.

البته این محله تنها یکی از چندین محله منطقه تاریخی سرخاب تبریز است. سُرخابْ یکی از محله های بزرگ و قدیمی است که در شمال شهر واقع شده است. این محله در نزدیکی های بقعه سید حمزه، مقبره الشعرا، درب تاریخی سرخاب و بسیاری دیگر از آثار تاریخی قرار گرفته که غنای این مجموعه را دوچندان کرده است.

کریم میمینت نژاد، پژوهشگر تاریخ تبریز در این باره حرف های شنیدنی بیش تری دارد. او در مصاحبه با خبرنگار مهر می گوید: تبریز در طول تاریخ یکی از قطب های مذهبی و اقتصادی منطقه به شمار می آمد و در واقع بسیاری از عارفان از سراسر دنیا آرزو داشتند در خاک سرخاب که حالا مقبره الشعرا نام گرفته، به خاک سپرده شوند.

این محله و محلات اطراف آن، آخرین باقی مانده از بافت قاجاری در تبریز هستند که متأسفانه می توان گفت نفس های آخر خود را می کشند.

او معتقد است که حیدر تکیه سی یکی از محلات پراهمیت تبریز در تاریخ و در عصر حاضر به شمار می آید: این محله و محلات اطراف آن، آخرین باقی مانده از بافت قاجاری در تبریز هستند که متأسفانه می توان گفت نفس های آخر خود را می کشند.

او می گوید: اصناف و کسبه در محله حیدر تکیه سی، تقریباً همان بافت قاجاری را دارند که به نوعی هویت تاریخی ما به شمار می آید و اگر متولیان قدمی برای حفظ و بازسازی این بافت و این محله برندارند، روزی خواهد آمد که از شهر و تاریخ ما چیزی برای آیندگان باقی نمی ماند.

این پژوهشگر تاریخ تبریز پیشنهادهایی هم برای مسئولان میراث فرهنگی یا شهرداری تبریز که در حیات این محله تأثیرگذار هستند، دارد.

چند پیشنهاد برای احیا حیدر تکیه سی

میمنت نژاد می گوید که باید در مرحله اول کتیبه هایی در جای جای حیدر تکیه سی و پیش چشمان اصناف و کسبه در باب تاریخچه این محله نصب شود چراکه ممکن است عدم آگاهی به اهمیت و ارزش این بافت، می تواند خساراتی جبران ناپذیر از سوی خود صاحبان حجره ها و مغازه ها متوجه محله کند.

او معتقد است این اقدام همچنین برای عابران و شهروندان بسیار مفید است و باعث می شود علاوه بر افتخار به گذشته خود، در شیوه برخورد خود با این محلات هم تجدیدنظر کنند.

این پژوهشگر تاریخ تبریز مرحله دوم را ورود ادارات متولی همچون میراث فرهنگی می داند که با در نظر دریافت بودجه و استراتژی های هدفمندشان، زمینه بازسازی و رونق حیدر تکیه سی را فراهم می کند.

میمنت نژاد محله حیدر تکیه سی را زمینه خوبی برای ترویج جهانگردی مذهبی و تاریخی می داند: برخی افراد در سراسر دنیا عاشق این هستند که در چنین محلاتی حضور پیدا کنند و در هوای چنین شهری که انسان های بزرگی در آن زیسته و به خاک سپرده شده اند، نفس بکشند. این ها برای ما فرصت جهانگرد پذیری هستند.

حیدر تکیه سی، تنها یکی از هزاران محله تاریخی تبریز است که در دل خود قصه فاخری برای تعریف کردن به دنیا دارد. اگر از سوی ادارات متولی دستی به سر و روی این محلات کشیده شود، این منطقه تاریخی احیا خواهد شد و از نابودی حتمی نجات خواهد یافت.

منبع: مهر

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: چمدان
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 298

به "نابودی در کمین حیدر تکیه سی تبریز ، آخرین باقی مانده های بافت قاجاری تبریز نفس های آخر را می کشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی در کمین حیدر تکیه سی تبریز ، آخرین باقی مانده های بافت قاجاری تبریز نفس های آخر را می کشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید