ماهواره زمینشناسی گائوفن 14 چین به فضا پرتاب شد

به گزارش شهر وبلاگ، چین صبح امروز در یک مأموریت تازه ماهواره زمین شناسی گائوفن 14 (Gaofen-14) را به فضا پرتاب کرد تا اندکی بعد در مدار قرار بگیرد.

ماهواره زمینشناسی گائوفن 14 چین به فضا پرتاب شد

با ما همراه باشید و با تور چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

این ماهواره زمین شناسی و نقشه برداری امروز ساعت 11:58 به وقت پکن (07:28 به وقت تهران) از مجتمع پرتاب LC3 در مرکز پرتاب ماهواره شیچانگ (Xichang) به فضا فرستاده شد و در این پرتاب برای نخستین بار از نسخه G5 موشک لانگ مارچ 3بی (Long March-3B) استفاده شد که دارای برد بیشتری است.

درباره ماهواره گائوفن 14 (Gaofen-14) اطلاعات زیادی در دست نیست. اگرچه پیش از این ماهواره های دیگری هم از مجموعه گائوفن به فضا پرتاب شده، اما اغلب این ماهواره ها در مدار پایین زمین (LEO) فعالیت داشتند. گفته شده است که ماهواره تازه گائوفن نسل بعدی ماهواره گائوفن-7 است که در 2 نوامبر 2019 (11 آبان 1398) برای آنالیز زمین و نقشه برداری در پروژه ویژه گائوفن در مدار نهاده شد.

همچنین اشاره شده است که این سیستم سنجش از راه دور نوری توسط بلاروس ساخته شده و احتمالا ساخت سازه ماهواره را CAST برعهده داشته است. ماهواره گائوفن-14 در مدار خورشیدآهنگ (SSO) و ارتفاع 500 کیلومتری زمین فعالیت خواهد داشت.

این نخستین بار است که از موشک Long March-3B برای پرتاب به مدار خورشیدآهنگ استفاده می گردد. این موشک قادر است یک ماهواره 11200 کیلوگرمی را به مدار پایین زمین یا یک محموله 5100 کیلوگرمی را به مدار زمین ثابت انتقال پرتاب کند. در پرتاب امروز همچنین برای نخستین بار از مرحله افزایش دهنده مأموریت G5 استفاده شد

با پرتاب امروز مأموریت 354 خانواده موشک های گائوفن با موفقیت انجام شد. چین با انجام مأموریت های گسترده می کوشد سهمی قابل توجه در برنامه های فضایی داشته باشد. از جمله هم اکنون فضاپیمای چانگ ای 5 این کشور در راستا آوردن نمونه های خاک ماه به زمین واقع شده است و سطح نشین این مأموریت هم پرچم چین را در ماه برافراشته است.

عکس کاور: پرتاب ماهواره گائوفن 14 چین توسط موشک Long March 3B

منابع: NASA Space Flight, Xinhua

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 دی 1399 بروزرسانی: 27 دی 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 942

به "ماهواره زمینشناسی گائوفن 14 چین به فضا پرتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماهواره زمینشناسی گائوفن 14 چین به فضا پرتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید