عمارت های باشکوه و زیبای تهران

به گزارش شهر وبلاگ، در این مطلب 4 عمارت از عمارت های زیبا و باشکوه تهران را به شما معرفی می کنیم که جزو بناهای تاریخی و قدیمی هستند.

عمارت های باشکوه و زیبای تهران

4 عمارت تهران که معماری زیبایی دارند

تابستان وقت مناسبی است که شما همراه فرزندانتان از بناها، کاخ ها و عمارت هایی که هر کدام تاریخ زنده معماری و سرگذشت ما هستند، دیدن کنید. بازدید از بعضی از عمارت ها و کاخ های تهران، برای عموم آزاد است و بعضی دیگر نه.

در این مطلب، 4 عمارت از عمارت های زیبا و باشکوه تهران را که امکان بازدید از آنها فراهم است به شما معرفی می کنیم. معماری این عمارت ها و مطالعه سرگذشت آدم هایی که با هزاران آرزو و سلیقه های زیبایی شناسانه در این عمارت ها زندگی می کردند، می تواند برای شما و خانواده تان سرگرم نماینده و آموزنده باشد.

عمارت ارباب هرمز

عمارت ارباب هرمز، یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است

این عمارت که یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است، از سال 1393 به عنوان موزه گرافیک ایران مورد استفاده قرار گرفته است. بیشتر بناهای تاریخی به جا مانده از حکومت دوره قاجار در تهران در مرکز و شمال تهران قرار دارند، اما عمارت ارباب هرمز یکی از معدود بناهای تاریخی شرق تهران است که در منطقه تهرانپارس واقع شده است.

هرمز آرش معروف به ارباب هرمز یکی از زرتشتیان زاده شده در محله خیرآباد یزد بود که در سال 1327 خورشیدی، تهرانپارس فعلی را که حدود 36 میلیون مترمربع مشتمل بر 3 قریه مجیدآباد، مهدی آباد و حسین آباد بود از بیوه ابوالقاسم خان بختیار، بی بی عظیمه خانم بختیار، 3 دانگ به نام خود و 3 دانگ به نام همسرش، پری آگاهی آرش، خریداری کرد. عمارت فعلی معروف به ارباب هرمز با مساحت تقریبی 900 مترمربع به سبک ترکیبی از معماری سنتی با معماری غربی در 2 طبقه همراه زیرزمینی کوچک ابتدا در باغی به وسعت 1 میلیون مترمربع بنا شده بود که در حال حاضر 42 هزار مترمربع از آن باقی مانده است.

بازدید از موزه گرافیک ایران و عمارت ارباب هرمز از روز های یکشنبه تا پنجشنبه و ایام غیرتعطیل از ساعت 10 صبح تا 18 امکان پذیر و مبلغ بلیت ورودی آن هم 1000 تومان است.

نشانی:خیابان تهرانپارس، فلکه چهارم تهرانپارس، پارک پلیس، عمارت ارباب هرمز

عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از تهران قدیم و دوره قاجار است

عمارت مسعودیه یکی از بناهای تاریخی به جا مانده از تهران قدیم و دوره قاجار است که از لحاظ معماری و همچنین رویدادهای تاریخی که در آن اتفاق افتاده، بسیار بااهمیت و باارزش است. همه روزه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی به این عمارت می آیند تا از معماری زیبای آن دیدن نمایند.

باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعودمیرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در سال 1295 قمری، در زمینی به وسعت حدود 4 هزار مترمربع، مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده است. نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعودمیرزا به مسعودیه شهرت یافته و معمار این بنا استاد شعبان معمارباشی است. مجموعه عمارت مسعودیه شامل 5 عمارت دیوانخانه، سفره خانه، حوضخانه، عمارت سیدجوادی، عمارت مشیرالملکی و عمارت سردر، مملو از گچبری، کاشی کاری، خطاطی، نقاشی دیواری و به طور کلی تزئینات نفیس، تقسیم بندی های فضایی و عملکردهای متنوع است.

این مجموعه تاریخی دارای 7 کتیبه است که دو کتیبه در سردر اصلی، یک کتیبه در سردر کالسکه رو، دو کتیبه در عمارت دیوانخانه و دو کتیبه نیز در عمارت مشیریه واقع شده است. نخستین کتابخانه و موزه ملی ایران در گوشه ای از این عمارت برپا شدند.

نشانی:میدان بهارستان، ضلع جنوب غربی، خیابان اکباتان

عمارت عین الدوله

عمارت عین الدوله یکی از بناهای تاریخی تهران است

عمارت عین الدوله یکی از بناهای تاریخی تهران است که شاید کمتر نامی از آن شنیده باشید. این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی اول است و معماری آن هم به سبک معماری دوران قاجار صورت گرفته است.

مهم ترین واقعه ای که در این عمارت اتفاق افتاده، برگزاری کنفرانس تهران در زمان جنگ جهانی دوم بوده است. بازدید از فضای بیرونی عمارت همه روزه به جز آدینه ها و ایام تعطیل از ساعت 8 صبح تا 4 بعدازظهر امکان پذیر است.

ساختمان اولیه که متعلق به عین الدوله، وزیر قاجار بوده، یک عمارت اعیانی، ولی ساده ییلاقی در دو طبقه بوده که در طبقه همکف یک شاه نشین با سقف آینه کاری شده و تزئینات و دو راهرو در 2 طرف آن قرارداشته است.

محوطه باغ 11 هزار و 900 مترمربع است که به شکل مستطیلی شمالی- جنوبی معین شده است. باغ 4 در دارد؛ دو ورودی اصلی در سمت شمال و جنوب و دو ورودی فرعی در دو جهت شرق و غرب. در شمالی در اصلی و تشریفاتی مجموعه محسوب می گردد. در حال حاضر نگارخانه برگ در عمارت عین الدوله دایر است.

نشانی:پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، شماره 17

عمارت کوشک

عمارت کوشک یا خانه شقاقی متعلق به حسین شقاقی است

عمارت کوشک یا خانه شقاقی متعلق به حسین شقاقی بوده که حدود 80 سال پیش و پس از بازگشت او از آلمان به ایران ساخته شده است. این بنا شامل زیرزمین، همکف، طبقه اول و کلاه فرنگی است که به صورت مورب میان زمینی به ابعاد تقریبی 33×49 متر ایجاد شده است. این بنا متعلق به دوره پهلوی اول و مساحت آن حدود 1550 مترمربع است. عمارت کوشک تقریبا پلان بیضی شکل دارد و نمای آن را 4 ایوان زیبا زینت بخشیده است. این بنا دارای تزئینات ارزشمندی مانند نقاشی دیواری، آینه کاری، گچبری و نمای کاشی کاری فوق العاده زیبا و دیدنی است.

عمارت کوشک در 3 طبقه و به شکل کلاه فرنگی بنا شده و دارای 6 اتاق خواب، یک اتاق مطالعه یا دفتر کار، 5 تالار و چند زیرزمین با لوازم و وسایل بهداشتی است.

در حال حاضر در این بنای تاریخی، جدای از قدمت و زیبایی منحصربه فرد معماری، فعالیت های دیگری هم انجام می گیرد. طبقه اول و زیرزمین این عمارت زیر نظر معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی است. زیرزمین این عمارت به دفاتر تشکل های صنفی و تشکل های مردم نهاد سازمان که به شکل ملی فعالیت می نمایند، اختصاص داده شده و طبقه اول به کارگروه های آموزشی برای آشنا کردن علاقه مندان با رشته های مختلف صنایع دستی تعلق گرفته است.

نشانی:خیابان فردوسی، خیابان کوشک

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: نمناک
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 145

به "عمارت های باشکوه و زیبای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت های باشکوه و زیبای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید