سواحل مکران ؛ بهشت گمشده ایران را کشف کنید

به گزارش شهر وبلاگ، فصل بهار تا کمتر از یک ماه دیگر از راه می رسد و بازار مسافرت های نوروزی داغ خواهد شد. اهل سفر رفتن هستید؟ چه مقصدی را برای مسافرت نوروزی تان انتخاب نموده اید؟ پیشنهاد ما سفر به سواحل گرم و بی نظیر مکران در استان سیستان و بلوچستان است. چرا؟ با ما در خبرنگاران همراه باشید تا با سواحل مکران بیشتر آشنا شوید.

سواحل مکران ؛ بهشت گمشده ایران را کشف کنید

مکران، گنجینه تاریخ غنی ایران

ساحل مکران به خط ساحلی ایران در محدوده دریای عمان اطلاق می گردد. بیشتر خط ساحلی مکران در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. از اهمیت ساحل مکران همین بس که تنها بندر اقیانوسی ایران، یعنی چابهار، در آن قرار گرفته است. نام این خط ساحلی در کتابهای تاریخی بسیار قدیمی هم آمده است و نام آن با تجارت و دریانوردی ایران گره خورده است.

جدا از اهمیت استراتژیک این منطقه در ایران، طبیعت شگفت انگیز سواحل مکران چشم ها را خیره می نماید. خط ساحلی مکران با صخره های بلند مرتبه اش شناخته می گردد. ساحل بکر و دست نخورده و عاری از زباله های انسانی یکی دیگر از ویژگی های مهم سواحل مکران است.

برترین جای بازدید در مکران کجاست؟ برترین گزینه برای بازدید در ساحل مکران، بندر چابهار است. این بندر قطب گردشگری و تجارت استان سیستان و بلوچستان به شمار میرود و سفر به آن یکی از تجربه های بی نظیر گردشگری شما را خواهد ساخت.

چطور به چابهار برسیم؟ برای رسیدن به چابهار می توانید از هواپیما، اتوبوس و یا خودروی شخصی بهره ببرید. فاصله تهران تا چابهار، 1815 کیلومتر است که طی کردن آن با خودروی شخصی تقریبا بین19 تا 20 ساعت زمان خواهد برد.

چه فصلی برای سفر به چابهار بهتر است؟ اواخر پاییز، زمستان و اوایل بهار، برترین زمان برای سفر به استان سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است.

تماشای های سواحل مکران

سفر به جنوب شرق ایران و تماشا سواحل مکران، طیف وسیعی از تماشای ها و شگفتی های طبیعت را پیش روی شما خواهد گذاشت.جاذبه هایی که شاید در کمتر نقطه ای از دنیا وجود داشته باشد. در ادامه برخی از مجذوب کننده ترین و زیباترین جاذبه های گردشگری بندر چابهار را معرفی خواهیم کرد.

دریاچه صورتی لیپار

یکی از مجذوب کننده ترین تماشای های سواحل مکران، دریاچه صورتی لیپار است. فعالیت پلانکتون های بستر دریاچه باعث رنگی شدن آب آن شده اند. دریاچه لیپار، بستر زیست گونه های متنوع جانوری است. همین مساله اهمیت دریاچه لیپار را چندبرابر نموده است. نکته جالب اینکه که دریاچه دیگری مشابه دریاچه صورتی لیپار در دنیا وجود دارد که در انگلستان واقع شده است. دریاچه صورتی گیبسون انگلستان خواهر دوقلوی دریاچه صورتی لیپار در ایران است.

چطور به دریاچه صورتی لیپار برسیم؟

دریاچه صورتی لیپار در روستای رامین، در 15 کیلوتری جاده چابهار به بندر گواتر واقع شده است.

ساحل درک

ساحل درک، یکی از بکرترین و بی نظیرترین چشم انداز ها طبیعی ایران است. فکرش را بکنید! کویری که انتهایش به دریا برسد. زیبا نیست؟ ساحل درک معجون زیبایی از ترکیب کویر و دریا است. این ساحل کویری چابهار تمیزترین ساحل ایران هم لقب گرفته است.

چطور به درک برسیم؟

برای رسیدن به درک باید از 170 کیلومتر از غرب چابهار به سمت کنارک حرکت کنید. 120 کیلوکتر مانده به کنارک، می توانید ساحل درک را ببینید.

ساحل صخره ای بریس

فکر کنم تا اینجای کار فهمیده باشید که سواحل مکران، بستر بی نظیرترین ها و شگفت انگیزترین ها است. یکی دیگر از بی نظیرترین جاذبه های گردشگری این منطقه، ساحل صخره ای بریس است. کمتر جایی در خطوط ساحلی ایران پیدا می گردد که صخره ای باشد. یکی از این سواحل صخره ای، ساحل صخره ای بریس است. ساحلی که چشم انداز ای اقیانوسی به گردشگران می دهد.

محلی ها به ساحل صخره ای بریس، ساحل دریابزرگ هم می گویند. ساحل صخره ای بریس، با موج های خروشان و پرقدرتش شناخته می گردد. موج هایی که گاه ارتفاع آنها به 15 متر هم می رسد.

چطور به ساحل صخره ای بریس برویم؟

برای رسیدن به ساحل صخره ای بریس از چابهار به سمت روستای رمین حرکت کنید. در امتداد خیابان کارگر به مجموعه ساحل صخره ای بریس خواهید رسید.

کوه های مریخی

یکی از عوارض طبیعی و زمین شناختی زیبای سواحل مکران، کوه های مریخی چابهار هستند. کوههای مریخی اصطلاحا به چین خوردگی هایی گفته می گردد که در اثر خشکی بیش از مقدار زمین به وجود آمده اند. کوه های مریخی که در ای منطقه واقع شده اند، چشم انداز ای بسیار جالب و زیبا را پدید آورده اند که برای گردشگران مجذوب کننده است. جالب است بدانید که کوه های مریخی چابهار، یک قل دیگر در گوشه ای دیگر از زمین دارند. کوه های مریخی آتاکاما در شیلی خواهر دوقلوی کوه های مریخی چابهار به حساب می آیند.

چطور به کوه های مریخی چابهار برسیم؟

بازهم چابهار و بازهم جهت چابهار به بندر گواتر. از چابهار به سمت بندر گواتر حرکت کنید. در کیلومتر 50 جاده، می توانید چشم انداز کوه های مریخی را ببینید.

روستای تیس

یکی دیگر از تماشای های سواحل مکران که اتفاقا بازهم در محدوده چابهار واقع شده است، روستای تیس است. روستای تیس با قدمتی در حدود 2500 سال، در زمان هخامنشیان احداث شد.

این روستا در گذشته محل دادوستد و پلی میان تجار هند و آسیای شرقی و ایران به حساب می آمده است. چشم انداز ها صخره ای این روستا، بقایای باستانی آن، گورستان جن ها، قلعه پرتغالی ها و مسجد جامع تیس از تماشای های این روستا به حساب می آیند.

اگر به مکران سفر کردید، حتما از این روستا تماشا کنید تا عظمت تاریخ دیار سیستان وبلوچستان را از نزدیک ببینید.

چطور به روستای تیس برسیم؟

روستای تیس در جهت جاده چابهار به کنارک واقع شده است. کافیست 5 کیلوکتر در جاده چابهار-کنارک برانید تا به این روستا برسید.

تپه های گِل افشان

یکی از پدیده های کم نظیر طبیعی، پدیده گل افشان نام دارد. این پدیده زمانی اتفاق می افتد که اندازه زیادی از گِل از سطح زمین می جوشد و مانند چشمه بیرون می زند. بله! درست حدس زدید. بازهم سیستان و بلوچستان و بازهم یک پدیده طبیعی دیگر.

پدیده گل افشان یکی از موردتوجه ترین پدیده های طبیعی سیستان وبلوچستان است که در کناره سواحل مکران واقع شده است. برای تماشا تپه های گل افشان باید از تپه هایی که طول حدودا 100 متری دارند بالا بروید و وارد چاله ای به عمق دومتر شوید.

چطور به تپه های گل افشان برسیم؟

تپه های گل افشان در 100 کیلومتری چابهار و در جاده چابهار-کنارک، در روستای تنگ واقع شده اند.

جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر

جاده ساحلی چابهار-گواتر، یکی از زیباترین و منحصربه فردترین جاده های ساحلی ایران است. در یک طرف این جاده صخره های مرتفع و بلند قرار دارند و در طرف دیگر، سواحل مکران قرار گرفته است. این کنارهم قرارگیری صخره ها و دریا در طول جاده، چشم انداز بسیار زیبایی را خلق نموده است. بسیاری اعتقاد دارند که جاده ساحلی چابهار به گواتر مشابه جاده معروف گریت اوشن در استرالیا است.

چطور به جاده ساحلی برسیم؟

از چابهار به سمت شرق حرکت کنید. پس از مدتی جهت چابهار-بندرگواتر شروع خواهد شد.

ساحل شب تابی بندر تنگ

یکی دیگر از مجذوب کنندهیت های مکران، سواحل شب تابی آن است. سواحل شب تابی در بندر تنگ قرار گرفته اند و در شب ها درخشش زیبایی دارند. این درخشش نتیجه فعالیت نوعی از فیتوپلانکتون ها است. چشم انداز سواحل شب تابی بندر تنگ در شب ها بسیار خیره کننده و رویایی است.

در ایران به غیر از سواحل شب تابی بندر تنگ، در جزیره هنگام هم می توان سواحل شب تابی را مشاهده کرد. توصیه می کنم حتما در سفرتان به سواحل مکران، یک شب در سواحل بندر تنگ کمپ بزنید و از تماشای چشم انداز زیبای آبهای درخشان لذت ببرید.

چطور به سواحل شب تابی بندر تنگ برسیم؟

روستای تنگ در کیلومتر 80 جاده چابهار به کنارک واقع شده است. سواحل شب تابی در همین منطقه واقع شده اند.

چند نکته درمورد سفر به سواحل مکران

سواحل مکران جدا از اهمیت استراتژیک و اهمیت مالی، آنقدر مجذوب کنندهیت طبیعی دارد که اگر کمی به آن توجه گردد، تبدیل به یکی از قطب های اکوتوریسم ایران خواهد شد. این منطقه با ویژگی های بی نظیر طبیعی اش یکی از متفاوت ترین منطقه ها ایران است. به شما قول می دهم که سفر به منطقه سیستان وبلوچستان شما را شگفت زده خواهد نمود. مردم خونگرم و مهمان نواز سیستان وبلوچستان با فرهنگ غنی خودشان شیرینی این سفر را برای شما چند برابر خواهند کرد. اما خوب است که قبل از سفر به نکات ریز اما مهمی توجه کنیم:

  • برای سفر به سیستان و بلوچستان لباس های نخی، راحت و خنک همراه خودتان داشته باشید. تماشا چشم انداز ها طبیعی این منطقه احتیاج به پیاده روی های طولانی دارد و باتوجه به دمای هوا احتمالا احتیاج به تعویض لباس پیدا خواهید کرد.
  • به خاطر فاصله طولانی بین منطقه ها تماشای سواحل مکران، اگر با ماشین شخصی تردد می کنید حتما از پر بودن باک بنزین تان اطمینان حاصل کنید تا در جاده نمانید. آب آشامیدنی و مواد غذایی خشک هم با خودتان داشته باشید.
  • حتما همراه خودتان کیسه زباله داشته باشید تا زباله ها را با خودتان به منطقه ها شهری ببرید. به هیچ وجه زباله هایتان را در طبیعت رها نکنید. طبیعت منطقه ها خشک و حاره ای، علی رغم سخت بودن، بسیار شکننده و آسیب پذیر است. درصورت روشن کردن آتش حتما از خاموش شدن آن اطمینان پیدا کنید.
  • به فرهنگ و رسوم مردم مهربان و خونگرم منطقه احترام بگذارید. سعی کنید تا جایی که می توانید خودتان را همرنگ و نزدیک به بافت فرهنگی منطقه کنید.

آیا شما هم تجربه سفر به منطقه مکران را داشته اید؟ مسرور می شویم اگر از تجربه سفرتان به این منطقه با ما حرف بزنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 12 مرداد 1401 بروزرسانی: 12 مرداد 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1981

به "سواحل مکران ؛ بهشت گمشده ایران را کشف کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سواحل مکران ؛ بهشت گمشده ایران را کشف کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید