راه نفت عربستان به هند دوباره باز شد

به گزارش شهر وبلاگ، در حالی که اختلافات نفتی هند و عربستان سبب شده بود تا خرید دهلی نو از ریاض تا یک سوم کاهش یابد و این کشور به نفت ایران متمایل گردد، اما یاری های پزشکی عربستان به هند سبب شد تا این کشور بار دیگر روال قبلی خرید نفت از ریاض را ازسربگیرد.

راه نفت عربستان به هند دوباره باز شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، کشور های فراوریکننده نفت خام، اوپک با هم پیمانانش شان با هدف تقویت قیمت نفت، فراوری خود را کاهش دادند و چندین بار در راستا بازگرداندن فراوری به سطح قبل، از این تصمیم منصرف و باز هم به کاهش فراوری ادامه دادند.

در این میان، عربستان، بیش از همه کشورها، فراوری خود را پایین آورد و این اقدام عصبانیت دهلی نو که سومین واردکننده و مصرف کننده نفت دنیا هست را به دنبال داشت.

وزیر نفت هند در این رابطه گفته بود: تصمیم فراوریکنندگان عظیم نفت برای ادامه کاهش فراوری درحالی که قیمت ها افزایش یافته است، می تواند بهبود ناشی از مصرف در بعضی از کشور ها را تهدید کند. (جزئیات بیشتر)

شروع دعوای هند و عربستان

وزیر نفت هند بار ها از اوپک پلاس خواست تا فراوریش را افزایش دهد و از عربستان انتقاد کرد. این فرایند به دعوا های لفظی میان وزیر نفت دو کشور کشیده شد.

ریاض هم دهلی نو را به استفاده از ذخایر نفتی که در زمان قیمت نفت پر نموده بود ارجاع داد.

در نهایت هند تصمیم گرفت تا واردات نفت از عربستان را تا یک سوم کاهش دهد و از وابستگی خود به نفت غرب آسیا بکاهد.

هند از پالایشگاه های خود خواست تا منابع تامین نفت خود را متنوع سازند تا از وابستگی به نفت غرب آسیا کاسته گردد و واردات نفت از عربستان کم گردد. این پالایشگاه ها در ماه می، خرید نفت خود را بیش از یک سوم کم کردند.

ایران و ونزوئلا جایگزین نفت عربستان

راه چاره دهلی نو، روی آوردن به نفت ایران و ونزوئلا بود و این را مقامات نفتی این کشور تکرار کردند. (جزئیات بیشتر)

حتی دهلی نو تا جایی پیش رفت که قصد داشت کوشش دیپلماتیک برای متحد کردن کشور های مصرف کننده نفت علیه اوپک پلاس که با کاهش عرضه، قیمت نفت را بالا نگه داشته است، صورت دهد.

شروع روز های مرگبار هند

اما به ناگهان ورق برگشت، موجی از شیوع کرونا هند را فرا گرفت که تبدیل به روز های مرگبار برای این کشور شد.

آخرین آمار و در ادامه جولان مرگبار کرونا در هند، دومین کشور پرجمعیت دنیا

چهارمین روز متوالی در شبانه روز گذشته بیش از 400 هزار مبتلا و همچنین 4 هزار قربانی را ثبت کرد.

حال، دهلی نو بیش از هر زمان دیگری به یاری پزشکی احتیاج دارد و روزنامه نیویورک تایمز در این باره نوشت: سردخانه ها پر از اجساد است، گویی یک جنگ فقط رخ داده است. اجساد مردگان شبانه روز سوزانده می گردد. در بسیاری از مکان ها، هر بار ده ها بار و حتی در شب در مناطقی خاص از دهلی نو مراسم خاکسپاری برگزار می گردد. هند اکنون بیش از هر کشور دیگری از زمان ابتلا به بیماری کرونا در روز، عفونت ها را ثبت می نماید.

ابتلا به کرونا به سرعت گسترش یافته و بیمارستان ها کاملاً پر شده اند. دارو رو به اتمام و شرایط اکسیژن نیز همینطور است. بیماران در دروازه های بیمارستان یا در خانه گرفتار مانده و به معنای واقعی کلمه به سختی نفس می کشند.

افزایش واردات نفت برای قدردانی از یاری پزشکی

در این میان، خبر های افزایش واردات نفت هند از عربستان پخش شد. البته گفته می گردد عربستان هم قیمت نفت خود را کاهش داده است.

روز بعد دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند از عربستان سعودی و سایر کشور های فراوریکننده نفت غرب آسیا برای تامین اکسیژن پزشکی مایع (LMO) به منظور مقابله با بحران شیوع کرونا در این کشور قدردانی کرد.

وی در توئیتی نوشت: عمیقا از حسن نیت کشور هایی که برای ما اکسیژن مایع فرستادند به ویژه امارات، بحرین و عربستان سعودی تشکر می کنم.

این اظهارنظر پرادهان یک روز پس از آن صورت گرفت که پالایشگاه های دولتی هند رویه کاهش شدید واردات نفت از عربستان را که از ماه می شروع نموده بودند، به دستور وزارت نفت این کشور متوقف کردند و سفارش های ماه ژوئن را به روال قبل انجام دادند.

پالایشگاه های دولتی هند ماهانه حدود 15 میلیون بشکه نفت از شرکت آرامکو عربستان نفت می خرند. هند، سومین واردکننده و مصرف کننده نفت در دنیا است و بیش از 80 درصد احتیاج نفتی خود را از واردات تامین می نماید و به شدت به نفت غرب آسیا وابسته است.

به گفته یک منبع مطلع در صنعت نفت هند، وزارت نفت این کشور، پس از یاری پزشکی عربستان به هند و ارسال اکسیژن پزشکی مایه به این کشور، دستور کاهش واردات نفت از عربستان را لغو نموده است.

در اوایل امسال میلادی، پس از انتقاد پرادهان از کاهش فراوری عربستان و سایر فراوریکنندگان نفت به منظور تقویت قیمت نفت، روابط ریاض و دهلی نو، تیره و تار شده بود، اما اکنون این روابط به گرمی گراییده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 خرداد 1400 بروزرسانی: 12 خرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1354

به "راه نفت عربستان به هند دوباره باز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه نفت عربستان به هند دوباره باز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید