ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکان پذیر نیست
به گزارش شهر وبلاگ، معاونت دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی در اطلاعیه ای اعلام نمود: ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکان پذیر نخواهد بود.
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، معاونت های آموزشی و دانشجویی دانشگاه علامه با صدور اطلاعیه مشترک ضمن قدردانی از کوشش اعضای هیات علمی و مشارکت دانشجویان در پیشبرد فرایند آموزش مجازی به تشریح بعضی مسائل پیش رو پرداخته و تک تک عزیزان را به تشریک مساعی و تداوم همراهی در این جهت تا نیل به اهداف غایی آموزش فراخواندند. که در این اطلاعیه آمده است:
1. آموزش مجازی برای همه ما پدیده نوینی بود که تجربه کافی و لازم برای استفاده بهینه از آن وجود نداشت. اما خوشبختانه با کسب تجربه بیشتر و برطرف تدریجی مسائل، دغدغه ها نسبت به روز های خاتمهی سال قبل کاهش پیدا کرده و با همکاری دانشجویان عزیز و استادان گرامی گام به گام مسائل مرتفع شده و فرایند ارایه خدمات مجازی بهبود می یابد. به طوریکه اینک بیش از 90 درصد کلاس ها به صورت مجازی با رضایت نسبی استادان و دانشجویان برگزار می گردد (برای سنجش کیفیت و میزان دقیق رضایتمندی استادان و دانشجویان به شیوه ای روشمند، طراحی لازم انجام شده و طی روز های آینده اجرایی می گردد و نتایج آن در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.) همچنین از هفته آینده نظارت بر تشکیل مجازی کلاس ها به صورت نظام مند توسط معاونت آموزشی انجام شده و گزارش روزانه برای پیگیری های بعدی به دانشکده ها ارسال خواهد شد.
2. در این سیستم نقش استادان در همه زمینه ها پررنگ تر از گذشته است و زمان کلاس و حضور و غیاب دانشجویان به استادان واگذار شده است. شایان ذکر است که در کلاس های مجازی محتوای ارایه شده گاه متنوع تر از کلاس های حضوری است به طوری که بعضی از استادان به استفاده از ابزار های یاری آموزشی مثل فیلم، موشن گرافی، نمودار، عکس و اسلاید رو آورده و کمتر متکلم وحده هستند، لذا نه تنها از کیفیت آموزش کاسته نشده بلکه در مواردی ارتقا نیز یافته است.
3. به رغم توفیقات طرح، نمی توان از مسائل موجود نیز چشم پوشید. دشواری یا فقدان آموزش مجازی در خصوص دروس عملی یا احتیاج به برگزاری کلاس های تکمیلی در خصوص بعضی دروس نظری در کنار مسائل ساختاری، چون شرایط اینترنت کشور از جمله این مسائل است که با عادی شدن شرایط تا آغاز نیمسال بعدی نسبت به جبران خلا های مربوط به دانشگاه اقدام های بایسته انجام خواهد شد. حتی اگر به علت تداوم بحران کرونا امکان تشکیل کلاس عملی میسر نباشد، این دروس به صورت ناتمام به نیمسال بعد منتقل شده و نمره آن در نیمسال جاری ثبت می گردد.
4. نیمسال دوم سال تحصیلی 99-98 فعلا به مدت سه هفته برای کلاس های عملی و جبران خلاء های موجود در بعضی دروس نظری تمدید می گردد. بدیهی است استادانی که تعداد سقف مصوب کلاس هایشان را مطابق برنامه اعلامی ترم برگزار کرده باشند احتیاجی به ادامه کلاس ها ندارند و زمان تمدید شده صرف آمادگی برای امتحانات خواهد شد. (نحوه برگزاری امتحانات خاتمه ترم متعاقبا اعلام خواهد شد.) همچنین در صورتی که با توجه به شرایط پیش آمده، فراغت از تحصیل دانشجویان دوره کارشناسی با تاخیر روبرو گردد، این گروه از دانشجویان با معرفی به استاد به جای دو درس می توانند حداکثر 4 درس را در تابستان 99 مشروط به اینکه درس باقی مانده دیگری نداشته باشند، به صورت معرفی به استاد اخذ کرده و در صورت موفقیت، فارغ التحصیل شوند.
5. حذف درس و حذف ترم برای دانشجویانی که دسترسی به امکانات اینترنتی نداشته باشند، درگیر بیماری خود یا خانواده باشند، در فراوری و توزیع اقلام بهداشتی و یا مراکز درمانی اشتغال داشته باشند، با ارایه مدارک و مستندات مجاز شمرده شده و لذا مستندات مذکور را حداکثر تا 25 اردیبهشت به اداره آموزش دانشکده ارسال کنند. در صورت موافقت با حذف، شهریه دانشجویان شهریه پرداز برای نیمسال بعد ذخیره می گردد.
6. ارزیابی جامع خرداد ماه برای دانشجویان مقطع دکتری به اواخر شهریور ماه با شرایط و ضوابط جاری آن موکول می گردد. در ضمن آزمون زبان دانشگاه نیز در دو نوبت تا پیش از ارزیابی جامع برگزار خواهد شد.
7. ارائه خدمات رفاهی دانشجویی تا زمان اعلام ستاد مبارزه با کرونا امکان پذیر نخواهد بود. مبالغ پرداختی برای خوابگاه برای ترم های آینده ذخیره می گردد و برای دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند عودت داده می گردد.
8. دانشگاه امکان برگزاری جلسات مجازی گروه ها و شورا های آموزشی را برای تصویب طرح نامه ها، معین داور و سایر مسائل آموزشی دانشجویان فراهم کرده است. همچنین دانشجویانی که خواستار دفاع از خاتمه نامه و رساله تحصیلی خود به صورت مجازی هستند، می توانند براساس اطلاعیه شماره 2 معاونت آموزشی دانشگاه هماهنگی های لازم را برای دفاع آنلاین انجام دهند.
9. در خصوص نگرانی دانشجویان برای منابع مورد احتیاج پژوهش ها، خوشبختانه زیر ساخت لازم در قالب سامانه مجازی کتابخانه مرکزی دانشگاه و سامانه به پژوه فراهم شده است و معاونت پژوهشی دانشگاه در حال تهیه منابع درخواستی استادان و دانشجویان و هماهنگی با انتشارات مختلف برای استفاده از منابع الکترونیکی است. البته امکان استفاده از منابع بین المللی نیز در سامانه کتابخانه مرکزی فراهم و برای استادان و دانشجویان قابل دسترسی است.
10. در خصوص تخفیف یا تقسیط شهریه ها، پیشنهاد هایی به هیات امنای محترم دانشگاه داده شده که پس از تصویب به اطلاع دانشجویان گرامی خواهد رسید.
11- معاونت های آموزشی و دانشجویی پیوسته پذیرای نظرات و پیشنهاد های دانشجویان، استادان و همه ذینفعان دانشگاه هستند. ازاین رو، از دانشجویان و استادان گرامی دعوت می گردد سوالات، نظرات، پیشنهادات، انتقادها، مسائل و مسائل نیمسال جاری تحصیلی در حوزه های آموزشی و دانشجویی را به وسیله پست الکترونیکی به نشانی های ذیل ارسال فرمایند تا به نحو مقتضی پیگیری گردد.
منبع: خبرگزاری دانشجو