آیا مکالمه طولانی با تلفن همراه خطرناک است؟

به گزارش شهر وبلاگ، با افزایش روز افزون تلفن های همراه، هشدارها نیز در خصوص تاثیرات زیان آور آنها بر سلامتی افراد افزایش یافته است. بسیاری از مسائل از جمله افزایش ریسک تومورهای مغزی و افزایش فشار خون به تلفن های همراه نسبت داده شده است.

آیا مکالمه طولانی با تلفن همراه خطرناک است؟

علت اصلی این هشدارها، تابش اشعه های رادیویی ناشی از تلفن های همراه است. تلفن های همراه نوعی اشعه از خود ساطع مینمایند که غیر یونیزه است. تشعشعات غیر یونیزه شامل محدوده ای از تشعشات با فرکانس بسیار پایین و طول موج بالا است و شامل امواج صوتی قابل شنیدن، مایکروویو و بخش قابل تماشا طیف ماورای بنفش است.

این اشعه ها با اشعه هایی ماند اشعه ایکس و گاما که به دی ان ای فرد آسیب می رسانند، فرق دارد. با این حال، فرکانس رادیویی که به وسیله تلفن های همراه فراوری می گردد، می توانند باعث ایجاد گرما شوند و قرار گرفتن در معرض این گرما ممکن است در طولانی مدت موجب آسیب گردد.

هنوز تشخیص اینکه تلفن های همراه برای سلامتی ضرر دارند یا خیر کمی سخت است، زیرا این دستگاه و این تکنولوژی هنوز نو است و تحقیقات زیاد و معتبری در این مورد انجام نگرفته است. علاوه بر این شرایط بخصوصی مانند تومور مغز بسیار نادر است و معمولا به علت رشد بسیار آهسته تومور مغز، تشخیص و علت بوجود آمدن آن کمی سخت است و نمی توان با دلایل غیر قانع نماینده تقصیر را به گردن گوشی های همراه بیاندازیم.

با اینحال تلفن های همراه ممکن است به طور مستقیم باعث افزایش فشار خون شوند. این مساله نمی تواند به علت فرکانس رادیویی باشد. به نظر می رسد استرس هایی که هنگام مکالمه انجام می گردد ممکن است باعث افزایش فشار خون گردد.

بعلاوه طبق آزمایشی بر روی 200 نفر معین شد افرادی که قصد دارند به تلفن همراه خود جواب دهند یا تماس برقرار نمایند فشار خون آنها به علت اظطراب از 77/121 به 82/129 افزایش یافته است.

در واقع تخمین زده شده است که تقریبا یک سوم افراد دچار فشار خون بالا هستند و شاید تلفن همراه نقشی در این مورد داشته باشند.

بعلاوه محققان دریافتند افرادی که در روز بیش از 30 تماس یا بیشتر داشته اند به نوعی از مصونیت در برابر فشار خون برخوردار شده اند.

از طرفی آوردن کار در خانه و مکالمه های کاری با تلفن همراه در خانه موجب افزایش اضطرب می گردد و فرد دیگر نمی تواند به راحتی کار و زندگی روزمره خود را از هم جدا کند. هر فردی که تلفن همراه دارد و با گوشی خود در خانه مکالمه های کاری می نماید این واقعیت را تایید می نماید.

افزایش هشدارها در خصوص استفاده از تلفن های همراه، کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) را مجبور نموده تا نرخ جذب خاص یا SAR (معیاری برای مقدار گیری اندازه جذب انرژی فرکانس رادیویی به وسیله بدن انسان) گوشی های همراه را محدودتر کند. با اینحال اندازه نرخ SAR مجاز برای محافظت از خطرات احتمالی دراز مدت، هنوز معین نیست و جای بحث دارد.

امروزه هیچ شواهد قطعی وجود ندارد که ثابت کند تلفن های همراه می توانند باعث افزایش فشار خون یا هر گونه عوارض جانبی دیگر بر سلامتی شوند.  

موسسه غذا و داروی آمریکا (FDA) و بعلاوه موسسه ملی سرطان هر دو معتقدند که هیچ شواهدی مبنی بر اینکه تلفن های همراه با هر گونه مسائل سلامتی در ارتباط هستند، وجود ندارد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 17 مرداد 1401 بروزرسانی: 17 مرداد 1401 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1985

به "آیا مکالمه طولانی با تلفن همراه خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا مکالمه طولانی با تلفن همراه خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید