ممنوعیت ایجاد پارک علم و فناوری توسط دانشگاه ها

به گزارش شهر وبلاگ، به گزارش خبرنگاران، مهدی کشمیری ظهر امروز در نشست مطبوعاتی که به صورت مجازی برگزار گشت، با اشاره به عملکرد پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در زمان روبروه با کرونا گفت: به محض روبرو با چالش ملی کرونا و بیماری کووید 19 دوستان ما در پارک های علم و فناوری از همان ابتدا با یک احساس وظیفه تمام به این موضوع ورود کردند.

ممنوعیت ایجاد پارک علم و فناوری توسط دانشگاه ها

وی ادامه داد: شرکت هایی بودند که محصولات آنها به این حوزه مرتبط نبود ولی به خاطر همان احساس مسئولیتی که داشتند در این حوزه ورود کرده و حتی در ایام تعطیلات عید نیز درگیر این موضوع بودند.

فعالیت 43 پارک علم و فناوری دارای مجوز تحت پوشش وزارت علوم

مدیرکل دفتر سیاست گذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم ادامه داد: در حال حاضروزارت علوم تحقیقات و فناوری داری 43 پارک علم و فناوری دارای مجوز است که از این تعداد 35 پارک وابسته به وزارت علوم، 3 پارک وابسته به جهاد دانشگاهی، یک پارک وابسته به معاونت علمی، یک پارک وابسته به وزارت آی سی تی، یک پارک وابسته به علوم پزشکی ایران، یک پارک وابسته به دانشگاه آزاد و یک پارک وابسته به علم و فناوری خصوصی است.

وی شرح داد: از مجموع 35 پارک وابسته به وزارت علوم 28 پارک منطقه ای و 7 پارک زیرمجموعه دانشگاههای تهران، شریف، تربیت مدرس، شهید بهشتی، سمنان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان و دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان قراردارند.

اجرای سیاست جوانگرایی در پارک های علم و فناوری

کشمیری ادامه داد: سیاستی که ما در بحث پارک های علم و فناوری دنبال می کنیم بحث جوانگرایی است به طوری که 15 رئیس پارک علم و فناوری که در سال های اخیر منصوب شده اند متوسط میانگین سنی آنها 17 سال پایین آمده است.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و فناوری وزارت علوم شرح داد: سیاست ما علیرغم استقبالی که وجود دارد توسعه پارک های علم و فناوری نیست و ما بیشتر دانشگاهها و دستگاهها را تشویق می کنیم که از ظرفیت پارک های علم و فناوری موجود استفاده کنند.

ممنوعیت ایجاد پارک علم و فناوری توسط دانشگاه ها

وی تاکید کرد: شورای گسترش آموزش عالی مصوبه ای دارد مبنی بر اینکه ایجاد پارک ها توسط دانشگاههای وزارت علوم ممنوع است.

فروش سالانه شرکت های مستقر در پارک های علم وفناوری

وی به دستاوردهای پارک های علم و فناوری در سال 98 اشاره کرد و گفت: فروش سالانه شرکت های مستقر دراین پارک ها 13 هزار میلیارد تومان بوده است و یک سوم شرکت های دانش بنیان کشور در مجموعه پارک های علم و فناوری مستقر هستند.

وی به فرایند رو به رشد تعداد شرکت های داخل پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: طی 5 سال گذشته تعداد این شرکت ها دو برابر شد.

کشمیری به بحث اشتغال در پارک های علم و فناوری اشاره کرد و گفت: بیش از 85 درصد افرادی که در این پارک ها شاغل هستند دارای مدارک کارشناسی به بالا، 8 درصد دارای مدرک دکتری و بیش از 20 درصد دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

شرایط تحصیلی افراد شاغل در پارک های علم فناوری

وی با اشاره به کرونا و عملکرد پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان در این زمینه گفت: در بحث کرونا تمام پارک های علم و فناوری ما درگیر شده اند. بیش از 450 شرکت در حوزه کرونا فعال شدند، بیش از یک میلیون ماسک در روز و بیش از 1.5 میلیون لیتر مواد ضدعفونی توسط این شرکت ها تولید شده و تمامی نیاز استان توسط شرکت های مستقر در این پارک ها پوشش داده می شد.

فعالیت 450 شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری

وی اضافه کرد: از 450 شرکت مستقر در پارک های علم و فناوری 150 شرکت در حوزه تجهیزات فعال بودند که می توان به کیت های تشخیص، مخازن اکسیژن، دماسنج های غیرتماسی، ونتیلاتور و ... اشاره کرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و فناوری وزارت علوم گفت: 8 هزار و 500 تخت آی سی یو که نیاز به ونتیلاتور داشت توسط شرکت های مستقر در پارک های علم و فناوری پوشش داده شد. این شرکت ها در زمان اوج کرونا حتی به اروپا نیز در تامین ونتیلاتور کمک کرده و صادرات داشتند.

وی اضافه کرد: آنچه که امروز اتفاق افتاده مرهون دو موضوع است. اول اینکه مشخصه این شرکت ها ریسک پذیری و چابکی آنها است که در زمینه های مختلف می توانند ورود و نیاز جامعه و کشور را به خوبی تامین کنند. مشخصه دوم سرمایه گذاری است که کشور در 20 سال گذشته در این حوزه داشتند. امروز یک شرکت ما می تواند در زمان کوتاه تا 10 برابر محصولات خود را ارتقا دهد.

نگاه به هزینه در بخش پژوهش و فناوری نگاه سرمایه گذاری باشد

کشمیری تاکی کرد: اگر در منابع و اعتبارات بحث پژوهش وفناوری و نوآوری هزینه می کنیم نگاه سرمایه گذاری داشته باشیم که امروز اثر این سرمایه گذاری را می توانیم ببینیم و آن را توجیه کنیم.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 488

به "ممنوعیت ایجاد پارک علم و فناوری توسط دانشگاه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممنوعیت ایجاد پارک علم و فناوری توسط دانشگاه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید