ویروس کرونا تهدید یا فرصتی برای حیات وحش

به گزارش شهر وبلاگ، پس از شیوع بیماری کرونا در جهان موجودات زندگی به شکل های گوناگون با آن درگیر شده و حالا دانشمندان می خواهند تاثیر این ویروس روی حیات وحش را بررسی کنند.

ویروس کرونا تهدید یا فرصتی برای حیات وحش

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، پدیدار شدن اپیدمی همه گیر کرونا در نقاط مختلف دنیا سبب شده علاوه بر انسان ها سایر موجودات در حیات وحش نیز تا حدودی رفتار خود را تغییر داده و نسبت به شرایط پیش آمده واکنش نشان دهند.

مردم در کشورهای مختلف دنیا گزارش ها و تصاویری از حضور حیوانات وحشی در خیابان های شهر را در فضای مجازی منتشر کردند. به نظر می رسد قرنطینه و الزام به حضور انسان ها در خانه موجب شده حیوانات از قلمرو طبیعی خود خارج شوند و برای یافتن غذا به مناطق شهری بیایند.

نگرانی از بابت ابتلای حیوانات به بیماری کرونا

در واقع می توان چنین رفتاری از سوی حیوانات را تاثیر مسقیم یا غیرمستقیم ویروس کووید-19 بر زندگی آن ها دانست. نزدیک شدن حیوانات به محل های زندگی انسان ها با وجود خلق صحنه هایی زیبا نگرانی از بابت انتقال این ویروس بین همه موجودات زنده را افزایش داده است.

پس از شیوع بیماری کرونا دانشمندان به سرعت در خصوص چگونگی رفتار این ویروس در بدن حیوانات تحقیقاتی را انجام دادند. مطالعات اولیه دانشمندان نشان می دهد ویروس کرونا می تواند به بدن حیوانات نیز منتقل شده و آن ها را آلوده سازد ولی بدن این موجودات در مقایسه با ساختار فیزیولوژیکی بدن انسان مقاومت بسیار بیشتری در برابر ویروس ها داشته و کمتر دچار آسیب می شود.

دیگر موضوع مطرح در خصوص بیماری کرونا احتمال انتقال آن از حیوانات به خصوص حیوانات خانگی به انسان ها است. متخصصان ویروس شناسی در حال حاضر مشغول بررسی این موضوع هستند و تا کنون به پاسخی قطعی دست پیدا نکرده اند.

کرونا نفسی تازه به حیات وحش بخشیده است

اگر کمی از اپیدمی کرونا و راه های انتقال آن به انسان ها فاصله بگیریم می توان زیبایی های به وجود آمده در اثر تردد کمتر انسان ها در طبیعت را به وضوح دید. در برخی از مناطق دنیا در پارک ها و بوستان های شهری گیاهانی شروع به رویش کردند که تا سال ها محققان تصور مشاهده این گیاهان را نمی کردند.

هم چنین بیرون نیامدن شهروندان از خانه های خود و استفاده نکردن از خودروها باعث کاهش شدید آلودگی هوا شده و در شهرهایی که سال ها افق دید بسیار محدودی داشتند آلودگی هوا به طور کلی از بین رفته و کوه ها از صدها کیلومتر دورتر دیده می شوند. پس به نظر می رسد طبیعت در حال بازگشت به زندگی انسان ها و جایگاه حقیقی خود است.

متاسفانه کشورهای پیشرفته با وجود ادعای خود برای حفظ محیط زیست بیشترین آسیب را به حیات وحش زده و حیوانات را بیش از هرنقطه ای در دنیا در انزوا قرار می دهد. کشورهای صنعتی علاوه بر تاثیر مستقیم روی جانوران ساکن در مناطق تحت سلطه خود با تولید حجم عظیمی از گازهای گلخانه ای هوای کل دنیا را آلوده کرده و زندگی همه موجودات را در خطر قرار می دهند.

انسان عامل اصلی ایجاد محدودیت برای حیات وحش

حیوانات در شرایطی که انسان ها تقریبا در همه مناطق زندگی آن ها نفوذ کرده و روز به روز قلمرو طبیعی آن ها را کوچک تر می کنند چاره ای جز فرار و پناه بردن به نواحی دوردست ندارند. پس از شیوع ویروس کرونا نیز این موجودات تنها به دلیل یافتن مواد غذایی از محدوده زندگی خود خارج شده و با احتیاط به سمت مناطق مسکونی آمدند.

یکی از عواملی که چه در شرایط کنونی دنیا و چه پیش از این و حتی در آینده محیط زیست و حیات وحش را مورد تهدید قرار داده برداشت بیش از حد انسان ها از منابع طبیعی دنیا است. بدون شک سرمایه ای که قرن ها روی زمین وجود داشته تنها متعلق به نسل حاضر در دنیا نیست و باید آن را برای آیندگان حفظ کرد.

امید به آینده ای روشن پس از شکست کرونا

بعد از وقوع آتش فشان و فوران مواد مذاب زمین های اطراف کوه آتش فشان به شدت حاصلخیز شده و جانی دوباره می یابد. کشاورزان در این مناطق انواع گیاهان و بذرهای را کاشته و محصولات مغذی را برداشت می کنند. این شرایط تا حدودی شبیه به شرایط حال دنیا است. کرونا را می توان آتش فشانی دانست که بر سر انسان ها فرود آمده و با وجود سخت های طاقت فرسا امید به آینده ای بهتر را برای همه موجودات ترسیم کرده است.

در نهایت می توان نتیجه گرفته ویروس همه گیر کرونا با توجه به زاویه دید انسان ها می تواند فرصت و یا تنها تهدیدی برای سلامتی باشد. حیات وحش تا این لحظه ظرفیت های نهفته در همه گیر شدن بیماری کرونا را بیشتر از انسان ها شناخته و اگر بار دیگر انسان با دخالت های خود زندگی را برای انواع جانوران سخت نکند آن ها با آرامش به حیات خود ادامه می دهند.

4144/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 22 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 203

به "ویروس کرونا تهدید یا فرصتی برای حیات وحش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس کرونا تهدید یا فرصتی برای حیات وحش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید