وقتی رامسفلد آشوب در عراق را مصداق آزادی دانست

به گزارش شهر وبلاگ، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا که شامگاه چهارشنبه فوت کرد معمار جنگ عراق و یکی از جنجالی ترین چهره های سیاسی آمریکا بود.

وقتی رامسفلد آشوب در عراق را مصداق آزادی دانست

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا که شامگاه چهارشنبه فوت کرد معمار جنگ عراق و یکی از جنجالی ترین چهره های سیاسی آمریکا بود.

رامسفلد به گفتن جملات نامفهوم و جنجالی و یا جملاتی که قساوت قلب او را نشان می داد معروف بود، اما یکی از فراموش نشدنی ترین جملات او در روز 11 آوریل 2003 بیان شد.

او در آن تاریخ، در حالی که رسانه ها تصاویری از هرج و مرج و آشوب در عراق و غارتگری ها در این کشور منتشر می کردند در پاسخ به این سوال که چرا نیروهای آمریکایی کاری برای جلوگیری از این اتفاقات انجام نداده اند گفت: [عراقی ها] خودشان می دانند دارند چکار می نمایند. دارند کار وحشتناکی انجام می دهند. همه چیز به هم ریخته است و در آزادی، به هم ریختگی وجود دارد. ملت آزاد، آزادی دارند مرتکب اشتباه شوند، مرتکب جرم شوند و کارهای بد انجام دهند. البته، آزاد هم هستند که زندگی شان را بنمایند و کارهای شگفت آوری انجام دهند.

راشا القیدی، یک شهروند عراقی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی در نیویورک تایمز نوشته که این جملات رامسفلد را هنوز به خاطر دارد. او از وزیر دفاع اسبق آمریکا به اسم سیاستمداری یاد نموده که کشورش را از هم گسسته و آواره نموده است.

القیدی می نویسد: آقای رامسفلد که سه شنبه درگذشت هرج و مرج و آشوب را مصداق آزادی توصیف کرد. این جملات او علامتی از راستا پیش روی عراق بود و برای من، نخستین مواجهه با آن چیزی بود که قرار بود از خط مشی رامسفلد (و ایالات متحده) درباره عراق تجربه کنم: یعنی بی تفاوتی ها و توجیه گری های آشکار در برابر واقعیت های میدانی که در ناتوانی ارتش اشغالگر برای محافظت از این کشور ناپایدار تازه به اشغال درآمده، خودش را نمایان می کرد.

خانواده دونالد رامسفلد بامداد پنجشنبه (به وقت تهران) در بیانیه ای از مرگ وی در سن 88 سالگی خبر دادند.

رامسفلد در زمان تصمیم گیری دولت های پیشین آمریکا برای حمله و شروع جنگ های تجاوزکارانه علیه کشورهای افغانستان و عراق، سکان پنتاگون را در دست داشت.

وی یک دوره در سال های 1975 تا 1977 در دولت جرالد فورد و یک دوره در سال های 2001 تا 2006 در دولت جورج دبلیو بوش سمت وزارت دفاع آمریکا را عهده دار بود. او در سال 2006 و بعد از به قدرت رسیدن دموکرات ها در کنگره آمریکا، ریاست پنتاگون را از دست داد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1615

به "وقتی رامسفلد آشوب در عراق را مصداق آزادی دانست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی رامسفلد آشوب در عراق را مصداق آزادی دانست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید