امارت اسلامی طالبان و چالش نو منطقه

به گزارش شهر وبلاگ، تهران (پانا) - هانی زاده، تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه می گوید افغانستان در آینده شاهد یک بحران داخلی خواهد بود، بحرانی که به گفته وی قطعا به مرزهای افغانستان محدود نخواهد شد و کشورهای اطراف را هم درگیر خواهد ساخت.

امارت اسلامی طالبان و چالش نو منطقه

حسن هانی زاده در گفت وگو با پانا درباره تحولات، تنش ها و ناآرامی های افغانستان و پیشروی های طالبان در خاک این کشور، گفت: خروج نیروهای امریکا و ناتو از افغانستان پس از 20 سال حضور هزینه دار در این کشور راه را برای تشکیل یک امارت اسلامی به سرکردگی مجموعه طالبان هموار ساخت.

وی ادامه داد: طالبان که برایند اشغال متوالی و دو سویه اتحاد جماهیر شوروی سابق و سپس ایالات متحده امریکا و ناتو در سال 2001 است به اسم یک جریان فکری سیاسی خشونت طلب در اذهان عمومی شکل گرفته است.

این تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه اضافه نمود: به لحاظ سیاسی، طالبان هم با اتحاد جماهیر شوروی سابق جنگید و هم با نیروهای امریکا و ناتو در طول 20 سال اخیر در تقابل بود و چهره کاملا دهشت افکن از خود ترسیم کرد. رفتار خشونت گرایانه طالبان با شیعیان هزاره افغانستان، محدودیت شدید و غیر قابل توجیه نسبت به زنان، قتل دیپلمات های جمهوری اسلامی در مزار شریف و مخالفت با هرگونه پدیده های تمدن آفرین بخشی از رفتارهای این مجموعه در طول 20 سال اخیر بوده است.

هانی زاده ادامه داد: اما ظاهرا تجربه سیاسی طالبان نشان می دهد که این مجموعه از گذشته خود عدول نموده و درصدد ترمیم رفتارهای اشتباه آمیز خود برآمده است. مذاکرات طالبان با آمریکا در دوحه مرکز قطر و چند دور مذاکره با مقامات جمهوری اسلامی ثابت می نماید که طالبان درصدد تشکیل یک امارت اسلامی در افغانستان است اما این امارت به مفهوم نفی سایر قومیت ها و مذاهب نیست. اگر چه طالبان به لحاظ عقیدتی به وهابی های عربستان و از لحاظ سیاسی به پاکستان نزدیک است اما ادبیات سیاسی و رسانه ای رهبران این جریان کاملا تفاوت نموده است.

وی گفت: بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این عقیده هستند که تغییر رفتار طالبان یک حرکت تاکتیکی است و اگر این مجموعه که اکنون بیش از 80 درصد از اراضی و شهرهای افغانستان را در تصرف خود دارد، امارت خود را تشکیل دهد همان رفتار خشونت آمیز خود را شروع خواهد نمود. اما از آنجایی که طالبان بخشی از ساختار اجتماعی افغانستان را تشکیل می دهد راهی جز تعامل با این مجموعه وجود ندارد؛ به ویژه اینکه جمهوری اسلامی مرز مشترک طولانی با افغانستان دارد.

این تحلیلگر ارشد مسائل منطقه گفت: طالبان در مذاکرات اخیر خود با مقامات ایران در تهران نسبت به رفتار گذشته خود ابراز پشیمانی کرد و تشکیل امارت اسلامی را مغایر با منافع ملی جمهوری اسلامی ندانست. لذا وجود طالبان در افغانستان در این شرایط که نیروهای آمریکا و ناتو عجولانه و بدون توجه به خطرات ناشی از خلاء سیاسی به وجود آمده خاک افغانستان را ترک کردند یک چالش جدی نه تنها برای ایران بلکه برای منطقه تلقی می گردد.

حسن هانی زاده اضافه نمود: ایران چاره ای جز تعدیل رفتار طالبان ندارد؛ زیرا این مجموعه اگر وارد فرایند دولت سازی افغانستان نگردد در تقابل با دولت اشرف غنی خواهد بود و این امر به یک جنگ داخلی در این کشور منجر خواهد شد و ایران نمی تواند تا ابد ناظر بی طرف باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: افغانستان در آینده شاهد یک بحران داخلی خواهد بود که این بحران قطعا به مرزهای داخلی افغانستان محدود نخواهد شد و بسیاری از کشورهای اطراف افغانستان را در خود درگیر خواهد ساخت.

وی هشدار داد: اگر چه طالبان مدعی است که با داعش در تعارض است اما این احتمال وجود دارد که داعش از عراق و سوریه به سمت افغانستان نقل مکان کند و این خطری است که امنیت ملی بعضی کشورهای منطقه از جمله ایران را تهدید می نماید.

بیست آمار

بیست آمار | آشنایی با علم آمار و ریاضیات

مجله عکسها

مجله عکسها | مجله تفریحی و سرگرمی عکسها
منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1603

به "امارت اسلامی طالبان و چالش نو منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امارت اسلامی طالبان و چالش نو منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید