افزایش فقر مطلق در سال های98 و99، حدود60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند

به گزارش شهر وبلاگ، خبرنگاران: کاهش قابل توجه درآمد سرانه منجر به رشد نرخ فقر در این سالها شده است و شواهد موجود نشان از فرایند فرایند این متغیر در سال های 1398 و 1399 دارد.

افزایش فقر مطلق در سال های98 و99، حدود60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند

به گزارش خبرنگاران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گزارشی از شرایط مالی کشور، چالش های پیش رو در اتخاذ سیاست های مالی مناسب و همچنین راهکارهای بهبود شرایط مالی منتشر نموده است.

بر اساس این گزارش، در حالی که نرخ رشد مالی هدف برنامه های پنجم و ششم توسعه 8 درصد معین شده است، متوسط رشد مالی کشور از سال 1391 تا 1398 نزدیک به صفر درصد بوده است؛ علاوه بر این رشد مالی با نوسانات بسیاری روبرو بوده و رشد مالی در کشور بین منفی 8.3 تا مثبت 14 درصد در نوسان بوده است.

بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول، در سال 99 میزان رشد مالی بدون نفت و بر پایه صادرات غیرنفتی بیش از منفی 5 درصد خواهد بود اما در سال 1400 با فرایندی مثبت، رشدی 4 درصدی خواهدداشت.

از سال 99 به بعد حداقل شش سال زمان احتیاج داریم تا به سطح درآمد سرانه سال 90 بازگردیم

بر اساس این گزارش متوسط نرخ تورم بلندمدت اقتصاد ایران 20 درصد بوده درحالی که متوسط نرخ تورم در 2018 در دنیا، 2.4 درصد بوده است و ایران پس از سه کشور ونزوئلا، آرژانتین و زیمبابوه در رتبه چهارم دنیا قرار گرفته است. درامد سرانه کشور نیز از سال 1390تا 1398 با شیب تندی روبرو بوده و کاهشی 34 درصدی را تجربه نموده است. این گزارش همچنین تصریح نموده است که درصورت تحقق رشد مالی 8 درصدی از سال 99 به بعد حداقل 6 سال زمان احتیاج خواهد بود تا به سطح درامد سرانه سال 1390 بازگردیم.

با توجه به سهم بالاتر خوراکی ها در سبد هزینه خانوارهای فقیرتر، نرخ تورم بالاتر خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال های اخیر بیانگر بدترشدن شرایط معیشتی خانوارهای با درآمد پایین تر نسبت به سایر خانوارها است. طبق نمودار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، تورم 60.7 درصدی در سال 92 به 85.3 درصد در انتها سال 1398 رسیده است و علی رغم افزایش درآمد اسمی خانوارها قدرت خرید هر فرد ایرانی نسبت به سال 90 حدود یک سوم کاهش یافته است.

حدود60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند

البته مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش به شرایط شاغلین نیز اشاره و تصریح نموده است که در مشاغل رسمی رابطه کاری شاغل و بنگاه در چارچوب یک قرارداد با کارفرما تعریف می گردد که غالباً افراد تحت پوشش بیمه قرار می گیرند. این رابطه کاری به دلایل مختلف، پایدارتر از مشاغلی است که قرارداد و پوشش بیمه برای نیروی کار وجود ندارد.

در همین خصوص مرکز پژوهش ها اعلام نموده است که به طور متوسط نزدیک به 60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند.

فرایند فزاینده فقر مطلق در سال های98 و99

براساس این گزارش، فرایند صعودی ضریب جینی و نسبت 10 درصد ثروتمندترین به 10 درصد فقیرترین جمعیت از سال 1392 نشان دهنده افزایش قابل توجه نابرابری و شکاف اجتماعی در نتیجه رشد مالی منفی و تورم بالای مالی طی این سال ها بوده است.

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است که نرخ تورم بالا در سال های اخیر منجر به رشد قابل توجه خط فقر در شهر تهران و سایر نقاط کشور شده است. این موضوع در کنار کاهش قابل توجه درآمد سرانه منجر به رشد نرخ فقر در این سالها شده است و شواهد موجود نشان از فرایند فرایند این متغیر در سال های 1398 و 1399 دارد.

گروه ساختمانی آبان

گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.
منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 372

به "افزایش فقر مطلق در سال های98 و99، حدود60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش فقر مطلق در سال های98 و99، حدود60 درصد از شاغلان تحت پوشش بیمه نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید