اشرف غنی: نیروهای دولتی آماده دفاع دائمی اند

به گزارش شهر وبلاگ، رییس جمهوری افغانستان در مورد تصمیم آمریکا برای خارج ساختن نیروهایش از افغانستان به اشپیگل گفت: آمریکا بر اساس منافع خود یک تصمیم استراتژیک گرفته است و من به آن احترام می گذارم چون ابراز خشم، کینه و ناامیدی در این مورد بی فایده است. او گفته وقت آن است که به آینده و مشارکت میان دو کشور با تغیر رویکرد اندیشید.

اشرف غنی: نیروهای دولتی آماده دفاع دائمی اند

به نقل از بی.بی.سی، اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در یک مصاحبهی تازه با نشریه آلمانی اشپیگل در مورد نگرانی های خود از تشدید بحران در این کشور و راه های جلوگیری از آن صحبت کرده است.

غنی گفته است: ما قبلا این سناریو را پیش بینی می کردیم اما در گذشته شرایط مبهم بود. اکنون که این فصل روشن شده است، دولت افغانستان برای دفاع دائمی از خود آماده است.

رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ به این سوال که آیا کشورش بعد از خروج نیروهای آمریکایی به وضع مشابه زمان خروج نیروهای شوروی سابق به جنگ های داخلی بر نخواهد گشت، گفته است که احتمال یک جنگ داخلی وجود دارد اما نه الزاما.

وی گفته است که چنین شبهات در سال 2014 هم وجود داشت اما تجربه نشان داده که دولت توانایی مبارزه مستقلانه را داراست.

غنی گفته است: تصمیم گیری در مورد صلح منوط به اجماع منطقه ای است و این مسئله قبل از هر چیز به همکاری پاکستان نیازمند است.

او اذعان کرده است در فرایند صلح افغانستان اکنون ایالات متحده فقط یک نقش جزئی دارد و مسئله صلح یا خصومت در افغانستان در دست پاکستان است.

وی گفته است که پاکستان یک سیستم پشتیبانی سازمان یافته را اجرا می کند. طالبان از این کشور تدارکات دریافت می کنند، منابع مالی آنها در آنجا است، استخدام در آنجا صورت می گیرد، نام ارگان های مختلف تصمیم گیری طالبان هم مانند شورای کویته، میرامشاه و شورای پیشاور است، نام شهرهای پاکستان که طالبان در آنجاها موقعیت دارند.

او در مورد نقش اروپا در شرایط کنونی برای افغانستان گفت: اروپا باید پاکستان را به اتخاذ تصمیم های مهم وادار کند و اگر این کشور سر باز زند آن را تحریم کنند.

اشرف غنی در پاسخ به این پرسش که اگر طالبان قدرت را به دست بگیرند، آیا کشورهای همسایه و اروپا مجبور خواهند شد که مانند دهه 1990 و سال 2015، خود را برای موج جدیدی از پناهجویان افغان آماده کنند، گفت: هرچه رسانه ها درباره این سناریوهای نابسامان و تاریک صحبت کنند، مردم را ترغیب به ترک بیشتر می کنند.

غنی در این مصاحبه طالبان را گروه جنایتکار خواند و گفت آنها مردم بیگناه را می کشند همانطور که چند روز پیش در حمله به یک مدرسه،مکتب دخترانه در دشت برچی کابل 85 نفر دانش آموز را کشتند.

وی گفت اگر گروه دیگری هم این کار را کرده باز هم طالبان مسئول اند چون روابط خود را با این گروه ها قطع نکرده اند.

او گفت غرب نباید اعتبار این جنایتکاران را به نام یک دولت سایه تأیید کند.

رئیس جمهوری افغانستان در پاسخ به رهایی هفت هزار تن دیگر از طالبان گفت: ما باید از رهایی 5 هزار زندانی قبلی درس گرفته باشیم ولی به رهایی هفت هزار دیگر تنها در صورتی که منجر به توافق صلح جامع شود اقدام خواهیم کرد.

اشرف غنی در مورد وجود فساد در دولت خود گفت: فساد در بحران عدم قطعیت به وجود می آید، وقتی مردم فکر می کنند فردا این سیستم دیگر وجود نخواهد داشت، اولین چیزی که به فکرشان می رسد این است که آنچه می توانند در این مدت برای خود به دست آورند.

غنی در همین حال در مورد جایگاه زنان افغان در یک حکومت مشارکتی با طالبان در این مصاحبه صحبت کرده و گفته است که زنان دیگر از حقوق خود دست نخواهند کشید و برای کنندگی آنها نیازی به مشاوران خارجی نخواهد بود.

او گفته است: در حال حاضر سی درصد دولت را زنان و 58 درصد مقامات دولتی را جوانان و افراد تحصیل کرده زیر 40 سال تشکیل می دهند و این آگاهی در جامعه برگشت ناپذیر است.

غنی در مورد احتمال سخت ترین شرایط که آیا کشور را پس از خروج آمریکایی ها در صورت فشار ترک خواهد کرد، گفت: من فقط یک گلوله با مرگ فاصله دارم. هیچ قدرتی در دنیا نمی تواند من را مجاب کند که حالا سوار هواپیما شوم و این کشور را ترک کنم.، ایسنا

بانیما

قدرت گرفته از سیستم مدیریت محتوای بانیما

زرین گراف

زرین گراف: عصر طلایی گرافیک
منبع: ایران آنلاین
انتشار: 11 مرداد 1400 بروزرسانی: 11 مرداد 1400 گردآورنده: shahreweblog.ir شناسه مطلب: 1554

به "اشرف غنی: نیروهای دولتی آماده دفاع دائمی اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشرف غنی: نیروهای دولتی آماده دفاع دائمی اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید