نگاهی به بازار پژو پارس ، شیر پیر و محبوب ایران خودرو

پژو پارس یا پژو پرشیا حاصل یک فیس لیفت موفق بر روی محصول پر فروش ایرانخودرو و پژو ، یعنی ۴۰۵ می باشد که پس از مدت های مدید که کمبود یک خودروی لوکس در کشور مشهود بود ، توانست این خلا را در بازار خودروی ایران پر کند.

در این سالها مدل های مختلفی از پژو پارس با موتورهای گوناگون و سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی مختلف به بازار عرضه گشته اند و دیگر نمی توان پژو پارس را خودرویی لوکس دانست ، چرا که هم اکنون این خودرو در کنار خانواده پراید و خانواده پژو ۲۰۶ جز پر فروش ترین و پر تیراژ ترین خودروهای کشور است و به واسطه کابین بزرگ ، ظاهر زیبا وسواری نرم ، انتخاب بسیاری از خانواده های ایرانی چه به صورت نو و چه به صورت کارکرده می باشد.

 

در این مطلب به بررسی بازار پژو پارس هایی که در طی این سالها به بازار خودرو عرضه شده اند می پردازیم و با مزایا و معایب هر کدام آشنا خواهیم شد. پیش از این مطالب بسیاری در مورد پژو پارس در سایت شهر وبلاگ  منتشر شده است که در صورت تمایل می توانید از طریق لینک های زیر به این مطالب دسترسی داشته باشید. در انتهای مطلب نیز می توانید دفترچه راهنما و کاتالوگ پژو پارس را دریافت کنید.

 

 

پژو پارس ساده یا پژو پارس سال

نخستین نمونه از پژو پارس ، مدل ساده یا سال آن می باشد که در زمینه قوای فنی هیچ تفاوتی با پژو ۴۰۵ ندارد و تنها تفاوت های محدود ظاهری موجب شده اند که چهره آن شبیه به مدل ۴۰۶ باشد. این مدل از موتور قدیمی و شناخته شده XU7 استفاده می کند که ۱۸۰۰ سی سی حجم داشته و ۱۰۰ اسب بخار قدرت تولید می کند.

 

نگاهی به مشخصات فنی پژو پارس سال :

حجم موتور ۱۷۶۱ سی سی
قدرت موتور ۱۰۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتون متر
جعبه دنده پنج سرعته دستی
مصرف سوخت ترکیبی ۹٫۱
طول ، عرض ، ارتفاع ۴۴۹۸ ، ۱۷۰۴ ، ۱۴۱۰ میلی متر
فاصله بین دو محور ۲۶۶۹ میلی متر
حجم فضای صندوق عقب ۴۷۰ لیتر
گنجایش مخزن سوخت ۶۶ لیتر

 

 

مزایا و معایب

موتور XU7 در سالهای اخیر دچار تغییرات بسیاری شده و بسیاری از قطعات اصلی آن با نمونه های کپی شده جایگزین شده اند که حاصل آن عملکرد ضعیف تر موتور ، استهلاک بالاتر و مصرف بیشتر است. از سوی دیگر به واسطه تیراژ بالای پژو پارس سال ، این خودرو یکی از بی کیفیت ترین ها در بین محصولات ساخت داخل است و به خصوص در مورد قطعات بدنه و تزیینات داخلی وضعیتی نا مطلوب دارد. مدل های قدیمی تر که از داشبوردی شبیه به داشبورد پژو ۴۰۵ بهره می بردند ، کیفیت بهتری نسبت به نمونه های داشبورد جدید و دو ایربگ دارند .

 

 

یکی از مهم ترین مسایل در مورد پژو پارس سال ، استهلاک بالای موتور است که به خصوص در نمونه های جدید به واسطه کیفیت پایین تر ، تشدید شده و به خصوص مشکلات این موتور در قسمت واشر سر سیلندر معروف است. از سوی دیگر به واسطه عایق بندی ضعیف و قدیمی بودن تکنولوژی موتور ، ورود صدا به کابین بسیار زیاد و آزار دهنده است. همانطور که در جدول بالا ذکر شده ، مصرف سوخت این موتور بسیار بالاست و اصلا نمی توان روی عملکرد اقتصادی آن حساب باز کرد.

در سوی مقابل ، فضای بزرگ کابین و صندوق عقب ، شتاب نسبتا مناسب آن هم در میان چینی هایی که اکثرا کند هستند ، رانندگی نرم و مناسب و پایداری در جاده از مزایای این خودرو هستند. علاوه بر این ، به دلیل حضور بلند مدت پژو پارس سال در بازار داخلی ، مشکلی از بابت قطعات و خدمات نخواهید داشت.

 

 

پیشنهاد خرید

اگر قصد خرید مدل صفر کیلومتر پژو پارس را دارید ، باید بدانید که قیمت کارخانه این خودرو حدود چهل میلیون تومان است و در بازار تا ۴۵ میلیون تومان نیز قیمت گذاری می شود. با توجه به اینکه مدتهاست ایران خودرو فروش فوری محصولاتش را از دستور کار خارج کرده ، برای خرید این مدل باید به بازار و نمایشگاه های خودرو یا نمایندگی های فروش مراجعه کنید. هم چنین به دلیل کسادی بازار ، برخی نمایشگاه ها اقدام به عرضه پژو پارس سال به صورت فروش اقساطی کرده اند.

در این آگهی ، پژو پارس ساده صفر کیلومتر با پیش پرداخت بیست میلیون تومانی و اقساط ۲۴ ماهه ۱ میلیون و ۶۲۵ هزار تومانی قابل خریداری است و آگهی های مشابهی را در این مورد می توانید ببینید.

اگر قصد دارید که نمونه های دست دوم را تهیه کنید که ممکن است نسبت به نسخه های جدید تر کیفیت قطعات بهتری داشته باشند ، پیشنهاد ما به شما تهیه نمونه های بین سال های ۸۷ تا ۸۹ است ، هرچند که این خودروهای سن بالایی دارند و ممکن است در کوتاه مدت هزینه زیادی را صرف تهیه لوازم یدکی بکنید. نگاهی به چند اگهی می اندازیم :

پژو پارس ساده ، مدل ۱۳۸۷ ، رنگ سفید و بدنه دارای چند لکه رنگ ، کارکرد ۱۴۴۵۵۸ کیلومتر ، قیمت ۱۹ میلیون و هشتصد هزار تومان

پژو پارس ساده ، مدل ۱۳۸۸ ، رنگ خاکستری ، کاپوت دارای رنگ ، کارکرد ۱۵۹۰۰۰ کیلومتر ، قیمت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

 

پژو پارس اتوماتیک

ایران خودرو در تلاشی برای کسب سهمی از بازار خودروهای اتوماتیک که در جامعه ایرانی روز به روز محبوب تر می شدند ، در میانه های دهه هشتاد خورشیدی اقدام به عرضه نسخه اتوماتیک این خودرو کرد که به واسطه رانندگی راحت در مسیر های درون شهری ، گزینه ای مناسب به خصوص برای کسانی بود که کلاچ گرفتن های مکرر در ترافیک ، پای آنها را فرسوده کرده بود. این مدل نسبت به نمونه های سال از امکانات بهتری بهره می برد و البته قیمت گران تری نیز داشت.

در دوران تحریم های سخت علیه شهر وبلاگ ، تولید این مدل متوقف شد. سال گذشته بود که پس از دورانی وقفه ، ایران خودرو باز هم پژو پارس اتوماتیک را به سبد محصولات خود برگرداند و این بار از موتور TU5 ، مشترک با پژو پارس LX برای آن استفاده کرد که نتیجه این ترکیب مصرف سوخت کمتر و البته شتاب کمتر بود. لازم به ذکر است که جعبه دنده این مدل مشترک با ۲۰۶ های اتوماتیک ، از نوع AL4 است که نسبت به جعبه دنده های چهار سرعته دیگر خودروهای امروز بازار نظیر خانواده تندر نود و رنو ساندرو ، خانواده برلیانس و دانگ فنگ H30 کراس عملکرد ضعیف تری دارد .

 

 

پیشنهاد خرید:

اگر قصد خرید نسخه های کارکرده پژو پارس اتوماتیک را دارید ، بهتر است علاوه بر مسایلی مانند استهلاک قطعات فنی ، داشبورد و تزیینات داخلی ، به مصرف سوخت نسبتا بالای این مدل نیز توجه داشته باشید که به واسطه بهره گیری از جعبه دنده چهار سرعته نه چندان پیشرفته و وزن بالاتر نسبت به مدل دنده ای ، پر اشتها تر است.هم چنین نمونه های مجهز به موتور TU5 در بین خودروهای کارکرده مرسوم تر هستند. نگاهی به دو آگهی از این خودرو می اندازیم :

پژو پارس اتوماتیک مدل ۱۳۸۹ ، موتور TU5 ، کارکرد ۱۴۹۰۰۰ کیلومتر ، رنگ سفید و بدنه بدون رنگ ، قیمت ۳۴ میلیون تومان.

پژو پارس اتوماتیک مدل ۱۳۹۱ ، کارکرد ۱۵۰۰۰۰ کیلومتر ، رنگ مشکی و بدنه دارای دو لکه رنگ ، قیمت ۳۶ میلیون تومان

پژو پارس اتوماتیک با موتور TU5 مدت زمان زیادی نیست که بازار ارایه شده و از آنجایی که تب خرید خودروهای اتوماتیک در این روزها بسیار بالاست و از سوی دیگر ایرانخودرو نیز از ارایه خودروهای خود به بازار خودداری می کند ، قیمت این نسخه بسیار فراتر از ارزش واقعی آن است و پیشنهاد میکنیم اگر قصد خرید خودرویی اتوماتیک دارید ، گزینه های بهتر دیگری نظیر تندر نود اتوماتیک ، برلیانس H330 و بسترن B30 برای شما مناسب تر خواهند بود.

پژو پارس اتوماتیک ، صفر کیلومتر ، سفید رنگ ، قیمت نسخه های موجود بین ۶۱ الی ۷۰ میلیون تومان. هم چنین قادر به تهیه این مدل با پیش پرداختی در حدود ۲۴ میلیون تومان و اقساط دو ساله دو میلیون تومانی خواهید بود.

 

پژو پارس LX

همانطور که گفتیم ، یکی از بزرگترین معایب پژو پارس ، موتور آن است که راندمانی پایین و مصرف سوختی بالا دارد. ایران خودرو در تلاش برای رفع این مشکل ، اقدام به عرضه مدل LX نمود که از موتور کم حجم تر و پرتوان تر TU5 بهره می برد که نخستین بار با پژو ۲۰۶ تیپ پنج وارد ایران شد و در این سالها شاهد نصب آن روی سمند ، رانا و پارس بوده ایم.

 

 

این موتور مشخصا توانست مصرف سوخت خودرو را تا قدری کاهش دهد ، اما به واسطه گشتاور پایین تر ، قابلیت کشش خودرو دچار ضعف شد و از سوی دیگر وزن بالاتر پژو پارس نسبت به پژو ۲۰۶ مزید بر علت شد تا این مدل شتاب پایین تری از مدل سال داشته باشد. پژو پارس LX نسبت به پژو پارس سال از امکانات بیشتری نظیر رینگ های آلومینیومی ، ترمز های دیسکی عقب ، آینه های تاشونده برقی ، صندلی های برقی و فرمان چرمی بهره می برد و به راحتی میتوان امکاناتی نظیر دوربین دنده عقب و مانیتور را به آن افزود.

 

 

پیشنهاد خرید :

پژو پارس LX عضو نسبتا جوانی در این خانواده است و مدت زمان زیادی نیست که در بازار حضور دارد. این نسخه نیز محبوبیت فوق العاده زیادی بین خریداران دارد و همین موضوع در کنار عرضه آرام به بازار ، موجب شده تا فاصله قیمتی بازار و کارخانه در این مدل بسیار زیاد باشد. اگر قصد خرید این خودرو به صورت کارکرده را دارید ، پیشنهاد ما اندکی هزینه بیشتر و خرید نسخه های جوان تر است. با هم نگاهی به چند آگهی می اندازیم.

پژو پارس LX ، مدل ۱۳۹۴ ، کارکرد ۷۰ هزار کیلومتر ، بدنه سفید و بدون رنگ ، قیمت چهل میلیون تومان

پژو پارس LX ، مدل ۱۳۹۷ ، صفر کیلومتر ، رنگ خاکستری ، قیمت ۵۰ میلیون تومان

 

پژو پارس ELX

این مدل قوی ترین و لوکس ترین عضو خانواده پژو پارس است که در این سالها با موتورهایی حجیم که گشتاور فوق العاده ای تولید می کردند به بازار عرضه شد. نمونه های اولیه این خودرو موتور زانتیایی نامیده می شدند و آخرین نمونه ها نیز با موتور XUM که نسخه ای بروز رسانی شده از موتور XU7 بود به بازار عرضه گردید. در نهایت به دلیل عدم کسب استاندارد های آلایندگی لازم از سوی استاندارد ، تولید این مدل متوقف شد. پژو پارس ELX خودروی نسبتا کمیابی است و به خصوص در مورد قطعات نیز مشکلات فراوانی گریبانگیر مالکان ، به خصوص مالکان شهرستانی است و به نظر می رسد با توقف تولید این مدل ، این مشکلات تشدید شود.

 

 

پیشنهاد خرید :

اگر به این مدل علاقمند هستید و مشکلات آن به خصوص در زمینه قطعات یدکی را به جان می خرید ، بهتر است به خرید نمونه های قدیمی تر روی بیاورید که البته ریسک استهلاک بالا را نیز به همراه دارد. اگر قصد دارید با بودجه ای نه چندان زیاد ، خودرویی سریع و پر شتاب تهیه کنید ، رقبای دیگر پژو پارس ELX به خصوص سیتروئن زانتیا نیز گزینه های مطرح دیگری در این بازه هستند. نگاهی به چند آگهی در این زمینه می اندازیم :

پژو پارس ELX ، مدل ۱۳۸۹ ، بدنه سفید و بدون رنگ ، کارکرد ۷۰ هزار کیلومتر ، قیمت ۴۳ میلیون تومان

پژو پارس ELX با موتور XUM ، مدل ۱۳۹۵ ، بدنه سفید و بدون رنگ ، کارکرد ۱۴ هزار کیلومتر ، قیمت ۵۵ میلیون تومان

 

 

دانلود کاتالوگ پژو پارس :

پژو پارس Cataloge

دانلود دفترچه راهنمای پژو پارس :

پژو پارس Manual

مطالب مشابه