روغن موتور مورانو Z50 و Z51

مقدمه:

نیسان مورانو بعد از پاترول و ماکسیما جزو خودروهای پرطرفدار کارخانه نیسان ژاپن محسوب می‌شود. مورانو به عنوان یک شاسی بلند ژاپنی در ایران جایگاه خوبی را دارد و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. مورانو از سال ۲۰۰۸ میلادی ۱۳۸۷ شمسی وارد بازار خودرویی ایران شد و توانست پس از مدتی تجربه رانندگی با این خودرو را به اکثر خودروسواران هدیه دهد. در این مقاله ما به بررسی مشخصات نیسان مورانو با مدل های مختلف می‌پردازیم و روغن موتور مورانو Z50 و Z51 را معرفی خواهیم داد.

نیسان مورانو-مقدمه و معرفی

نیسان مورانو-مقدمه و معرفی

 خواندن مطالب زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

نیسان مورانو Z50:

اولین نسل مورانو وارد شده با ایران Z50 بود که با ظاهری جذاب و منحصر به فرد در سال ۲۰۰۸ توانست طرفداران خودروهای شاسی بلند را مجذوب خود کند. چراغ های عقب با ظاهری  عالی و کشیده ، جلو پنجره کرومیک و فوق العاده و نیز طراحی بدنه جسور از ویژگی های این خودروی کراس اوور در آن زمان بود.

نیسان مورانو-بررسی مشخصات فنی Z50

نیسان مورانو-بررسی مشخصات فنی Z50

این خودرو با بهره گیری از موتور ۶ سیلندر ۳۵۰۰ سی سی ۲۴ سوپاپه توانسته  قدرت خوبی را زیر پای راننده فراهم کند و به کمک گیربکس ۶ دنده اتوماتیک این نیرو به دو دیفرانسیل تعبیه شده در جلو و عقب انتقال داده می‌شود.

یکی از مزایا و ویژگی های این خودرو طراحی بدنه شیک و منحصر به فرد است که نسبت به خودروهای شاسی بلند هم خانواده خود زیباتر به نظر می‌رسد.

نیسان مورانو Z51:

نسل بعدی و به روز شده ی مورانو Z51 است که از لحاظ موتوری و امکانات تغییر خاصی نکرده و فقط چراغ ها و درب عقب آن تغییر داشته و نیز در قسمت جلو شاهد تغییراتی در ظاهر این خودرو  هستیم. یکی از تفاوت های Z50 با Z51 در استاندارد آلایندگی است که برای Z51 یورو ۴ و برای Z50 یورو ۳ می‌باشد.

نیسان مورانو-بررسی مشخصات فنی Z51

نیسان مورانو-بررسی مشخصات فنی Z51

به اعتقاد خیلی از کارشناسان و همچنین مصرف کنندگان ظاهر Z50 بسیار بهتر و جذب کننده تر از Z51 است و نیسان می‌توانست به جای تغییر ظاهر روی موتور و پیشرانه آن کار می‌کرد.

جدول مشخصات فنی مورانو:

خودرو

مورانو Z50

مورانو Z51

نوع موتور VQ35DE-V6.DOHC VQ35DE-V6.DOHC
نوع کلاس بدنه شاسی بلند شاسی بلند
تعداد سیلندر ۶ ۶
تعداد سوپاپ ۲۴ ۲۴
حجم موتور(cc) ۳۴۹۸ ۳۴۹۸
جعبه دنده Xtronic CVT(انتقال قدرت متغير پيوسته قابل تبديل به دستي) Xtronic CVT(انتقال قدرت متغير پيوسته قابل تبديل به دستي)
حداکثر قدرت (اسب بخار) ۲۵۶ ۲۵۶
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) ۳۳۶ ۳۳۶
سیستم CVVT دارد دارد
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۲۱۰ ۲۱۰
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) ۱۰٫۹ ۱۰٫۹
حجم باک بنزین (لیتر) ۸۲ ۸۲
استاندارد آلایندگی یورو ۳ یورو ۴
سیستم ترمز ABS+EBD ABS+EBD
سیستم ترمز جلو دیسکی تهویه شونده دیسکی تهویه شونده
سیستم ترمز عقب دیسکی تهویه شونده دیسکی تهویه شونده
کیسه هوا جلو، جانبي و پرده اي ۶ عدد جلو، جانبي و پرده اي ۶ عدد
تهویه مطبوع کنترل اتوماتیک کنترل اتوماتیک
سیستم صوتی  سیستم صوتی Bose با قابلیت پخش MP3، چنجر ۶ تایی  سیستم صوتی Bose با قابلیت پخش MP3، چنجر ۶ تایی
نویگیشن  دارد دارد
مانیتور رنگی هفت اینچی دارد دارد
صندلی جلو تنظیم برقی دارای حافظه و گرمکن تنظیم برقی دارای حافظه و گرمکن
سانروف برقی دارد دارد
چراغ مه شكن جلو و عقب دارد دارد
درب صندوق عقب برقی برقی
سنسور دنده عقب دارد دارد
سیستم کنترل هرزگردی TRC دارد دارد
سیستم کنترل دینامیک خودرو VDC دارد دارد
سنسور باران برف پاك كن جلو دارد دارد
چراغ جلو(روشن و خاموش شدن اتوماتيک) ندارد دارد
آينه هاي جانبي با قابليت تنظيم و باز و بسته شدن برقي دارد دارد
سيستم كنترل سرعت دارد دارد
سيستم تعليق جلو مستقل مك فرسون به همراه ميل موجگير مستقل مك فرسون به همراه ميل موجگير
سيستم تعليق عقب مستقل چند محوره به همراه ميل موجگير مستقل چند محوره به همراه ميل موجگير

معرفی روغن موتور مورانو Z50 و Z51 طبق دفترچه خودرو:

روغن موتور مناسب مورانو Z50 و Z51 طبق دفترچه راهنمای خودرو ۱۰W-40 SM سینتتیک می‌باشد.

حجم روغن موتور قابل تعویض برای مورانو Z50 و Z51 با فیلتر روغن: ۴٫۶ لیتر

لازم به ذکر است به منظور بهبود فرآیند تعویض روغن و نیز افزایش طول عمر موتور و سایر قطعات روان کنندگی به هنگام تعویض روغن حتما فیلتر روغن و فیلتر هوا را نیز تعویض کنید.

فاکتورهای مهم در خرید روغن موتور مورانو Z50 و Z51:

    ۱٫شاخص API:

این شاخص بر اساس حروف الفبای انگلیسی SJ/SL/SM/SN می باشد که نشان از سطح کیفیت و تکنولوژی ساخت روغن می باشد که توسط انجمن اعطا می شود و هر چه حروف صعودی تر باشد نشان از تکنولوژی بالای ساخت روغن موتور دارد آخرین تکنولوژی موجود SN می باشد که از سال ۲۰۱۱ به بعد تدوین شده و مورد استفاده قرار می گیرد . لذا خودرو سازها بر اساس ویژگی های خودرو یکی از این سطوح تکنولوژی ها را بعنوان روغن مناسب ذکر میکنند که معمولا آخرین تکنولوژی موجود تهیه شده می باشد.

شاخص های API

شاخص های API

اما با گذر زمان و بروز شدن تکنولوژی های تولید روغن میتوان جهت افزایش پایداری کیفیت روغن و بهبود مصرف سوخت از تکنولوژی های بالاتر استفاده نمود. که منجر به افزایش قابلیت های فنی و کیفی روغن موتور و بهبود عملکرد موتور می شود. توصیه می‌کنیم با توجه به اهمیت فرآیند روانکاری در موتور به هیچ عنوان از روغن های با شاخص API کم تر استفاده نکنید زیرا باعث کاهش عملکرد مطلوب موتور شده و به مرور زمان به قطعات مهم داخل موتور آسیب وارد می‌کند.

    ۲٫شاخص SAE:

این شاخص بیانگر گرانروی روغن موتور در بازهای دمایی مختلف می باشد که با توجه به شرایط روانکاری موتور خودرو توسط خودرو ساز تعیین می گردد رعایت این استاندارد منجر به کارکرد نرم تر موتور خودرو می شود که در دفترچه خودرو ذکر شده است اما با توجه به شرایط آب و هوایی محل استفاده خودرو و همچنین شرایط رانندگی می توان از روغن هایی با شاخص محدوده دمایی بالاتر استفاده نمایید. این محدوده برای عدد اول باید کوچکتر باشد و برای عدد دوم بزرگ تر می باشد. برای روغن موتور مورانو Z50 و Z51 این شاخص ۰۵W-30 می باشد که مناسب برای آب و هوای اکثر مناطق ایران می باشد. در مناطق خیلی گرم می توان از روغن موتور با شاخص ۰۵W-40 نیز استفاده نمود.

شاخص SAE

شاخص SAE

     ۳٫شاخص پایه روغن:

این شاخص در سه مدل مینرال ، نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک می باشد. روغن موتور مینرال در اصل روغنی است که به طور مستقیم از نفت خام به دست می‌آید. و در قدیم از این روغن استفاده می‌شد. به مرور زمان و با پیشرفت در فناوری تبدیل نفت خام به روغن ، فرآیند تولید روغن موتور دچار تغییر و تحول شد و روغن های با تکنولوژی نیمه سنتتیک و تمام سنتتیک تولید گردید.

فرق این روغن ها در میزان تصفیه شدن روغن موتور و عملکرد آن ها در بازه های دمایی مختلف می‌باشد. روغن‌های سينتتيك الزاما به‌طور مستقیم از نفت خام حاصل نمی‌شوند بلکه ممکن است از سایر انواع هیدروکربن‌ها برای ساخت آن‌ها استفاده شود و پروسه فرآوری آن‌ها نیز به‌طور کامل متفاوت است.

روغن نیمه سنتتیک از مواد افزودنی و ناخالصی کم تری نسبت به روغن مینرال برخوردار است و عملکرد خوبی در داخل موتور دارد اما روغن موتورتمام سنتتیک به صورت کامل تصفیه شده و از هیچ گونه ناخالصی در تهیه آن ها استفاده نشده است. امتیاز اصلی روغن موتورهای سنتتیک روانکاری خوب آنها می باشد که سایش موتور را در زمان های طولانی کاهش می دهند.

روغن موتور مورانو Z50 و Z51 بر اساس شاخص پایه روغن، تمام سنتتیک می‌باشد که بالاترین درجه استاندارد برای این شاخص روغن محسوب می‌شود.

مقایسه محصولات منتخب روغن موتور مورانو Z50 و Z51:

جدول مقایسه ای روغن موتور مورانو Z50 و Z51:

تولید کننده

ادینول 

ادینول 

تاپ وان

تاپ وان

توتال

کاسترول

بهران

بهران

مدل EXTRA POWER PREMIUM C3-DX EVOLUTION  HP PLUS QUARTZ INEO MC3 Magnatec Fuel Saver سوپر رانا  رانا
پایه روغن تمام سنتتیک تمام سنتتیک تمام سنتتیک نیمه سنتتیک تمام سنتتیک تمام سنتتیک تمام سنتتیک تمام سنتتیک
شاخص API SN SN SN SN SN SM SN SM
شاخص SAE ۵W-30 ۵W-30 ۵W-30 ۵W-30 ۵W-30 ۵W-30 ۵W-30 ۵W-30
حجم ۵لیتر ۵لیتر ۱ و ۴لیتری ۱ و ۴لیتری ۵لیتر ۱ و ۴لیتری ۱ و ۴لیتری ۱ و ۴لیتری
شکل ظاهری گالن پلاستیکی گالن پلاستیکی گالن پلاستیکی گالن پلاستیکی گالن پلاستیکی گالن پلاستیکی گالن فلزی گالن فلزی
کشور سازنده آلمان آلمان آمریکا آمریکا امارات فرانسه ایران ایران

از روغن موتورهای مناسب مورانو Z50 و Z51 دیدن نمایید

مطالب مشابه


تمامی حقوق مادی و معنوی قالب برای شهر وبلاگ بوده و کپی برداری از آن پیگرد قانونی دارد.