بحران پیش روی صنعت ریلی کشور

بحران پیش روی صنعت ریلی کشور

۱ رای – میانگین ۱

امروزه واژه بحران تنها توصیف وضعیت مسافرکشی ریلی کشور است بطوری که مدیرعامل راه آهن از ضرر ۸۰۰میلیارد تومانی راه آهن در بخش مسافربری در سال۹۵ سخن می ­گوید و چاره آنرا افزایش قیمت بلیط ­ها می ­داند. کارشناسان معتقدند سهم جابجایی مسافر در جاده ها، صنعت ریلی و صنعت هوایی به ترتیب ۸۵% ، ۱۰% و ۵% است. این در حالیست که اگر در ۱۰سال آینده از قطارهای پرسرعت استفاده نشود، صنعت هوایی از صنعت ریلی پیشی می گیرد.

از زبان محمد کریمی مدیر عامل شرکت جوپار:

نوسانات قیمت ارز سبب شده که قیمت هر واگن مسافری نو از ۳میلیارد تومان به ۳٫۵تا۴میلیارد تومان برسد. این امر سبب شده که شرکت با توجه به مشکلات در تامین هزینه ­های جاری مالی، عدم توانایی در به خدمت گرفتن ناوگان نو را داشته باشد.

دولت می ­تواند با ارائه  تسهیلات کمبودها در این بخش را جبران کند اما از آنجا که وضع مالی دولت مانند سابق نیست، دیگر شاهد کمک­ها در این زمینه نیستیم.

ایشان اذعان دارند دلیل این بحران، فاصله گرفتن صنعت ریلی ایران با دنیاست. امروزه در سطح جهانی جابجایی مسافر با سرعت­ های حدود ۵۰۰ کیلومتر صورت می­­ گیرد و این در حالیست که این عدد در ایران به ۱۶۰ کیلومتر در بعضی از بلاک ها می­رسد.

مطالب مشابه